LCCT 2 


Ini juga pertama kali berada di KLIA 2, dan benarlah kata ramai, ia lebih kepada shopping complex....memang tempat melepak yang selesa jika banyak duit. 

Akhirnya. Ini pertama kali dalam hidup saya berada di luar Malaysia. Dan pertama kali merasa menggunakan passport antarabangsa. Alhamdulillah, saya dan keluarga sampai di Bandung, Indonesia.

Bertolak dari KLIA 2 jam 3:30 petang, lewat tiba di Lapangan Terbang Lanud Husein Sastranegara jam 4:30 sore waktu tempatan, waktu Malaysia jam 5:30 petang.

Ini juga adalah pengalaman pertama kali anak-anak saya menaiki kapal terbang. "Zikri ... best tak naik kapal terbang?" Tanya wife saya pada anak saya yang tengah.

"Bosan....." jawab Zikri.

Pertama Kali Berada di Bandung Indonesia

Erkk... bosan mungkin sebab tak boleh buat apa apa, al maklumlah budak budak... ye tak? Kami sekeluarga ke Bandung bersama 'rombongan' kendalian rakan kami yang duk di Alor Setar. Kebetulan, mereka merancang nak ke Bandung jadi wife saya minta join sekaki. Dapatlah tambang berbaloi sedikit. Tujuan utama adalah nak bawa anak anak merasa melihat negara luar selain pengalaman naik kapal terbang.

Kalau ikutkan, saya ada program bersama Pelayaran Islamik. Tapi kerana pertembungan tarikh, jadi tak dapatlah bersama duduk sekabin dengan Broframestone; blogger tahap artis yang popular... hoho
KLIA 2

Komen Pertama Mengenai LCCT2

Semasa di KLIA 2, sempat juga jumpa Master Yoda Star Wars.... hoho... berguru camner nak pukau pengunjung blog menjadi pembaca setia.... hahaha
Beza betul dengan LCCT yang pernah saya rasa semasa buat lawatan muhibbah ke Unimas sedikit masa lalu.
Ok. Malas nak cerita pasal 'politik' di sebalik KLIA 2 nie. Nak sambung balik pasal Bandung...hoho

Sekilas Hari Pertama di Bandung Indonesia

Cuaca di Bandung agak nyaman juga. Satu culture shock gak bagi saya bila melihat keadaan trafik di sini. Perghhh trafik tahap gila berani tempuh. Motorsikal memang banyak. Hon di sini anggap biasa. Pejalan kaki main redah je lintas jalan. Motor pula kiri kanan menghimpit kenderaan lebih besar. Memang sibuk tetapi mata saya tidak ternampak pun lori besar menggunakan jalanraya.

Walaupun sibuk, tetapi saya nampak toleransi antara pengguna jalanraya di sini. Itu yang buat saya respek. Hon hon juga, tapi tak lokek untuk berikan jalan dan laluan kepada pengguna yang lain.

Turun dari kapal terbang Air Asia, terus sahaja pemandu van yang dah siap tempah bawa kami ke tempat tukaran wang asing. Siap cari money changer yang boleh berikan nilaian terbaik lagi....haha. Yelah, ringgit tak berapa baik ketika ini, jadi kena cari yang boleh berikan tukaran yang menguntungkan.

Memang benarlah, tukar wang di Indonesia untuk ringgit lebih untung jika tahu cari sumbernya. Beza kalau tukar di lapangan terbang yang rata rata agak merugikan walaupun bezanya cuma seringgit - lima ringgit. Kalau tukar banyak, uhhhh beza banyak jugak tu ...ribuan ruppiah.

Naik van yang cukup luas dan selesa. Pemandu pula memang terbaik, tak banyak karenah malah mampu melayan perangai jenis cerewet seperti kami.

Kami sekeluarga dengan 'rombongan' menginap di Hotel Aston Braga. Nanti saya cerita lagi....
Bertolak ke Bandung dari LCCT2
Lapangan Terbang Lanud Husein Sastranegara, Bandung


Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement