Panduan Adsense Untuk Newbie. Ramai yang masih bertanyakan kepada saya mengenai bagaimana cara nak mendapatkan akaun Adsense penuh (full-account), walaupun hakikatnya saya dah berulang-kali cerita dan kongsikan banyak tips Adsense menerusi blog ini. Panduan demi panduan saya tulis supaya lebih ramai rakan blogger dapat merasai income dalam USD. menerusi Adsense.

Namun, terdapat juga yang gagal walaupun telah mencuba beberapa kali untuk apply. Masalah yang saya nampak ialah, mereka memohon tanpa terlebih dahulu faham mengenai Google Adsense itu sendiri, terutama apa yang diperlukan untuk berjaya lulus permohonan Adsense.

Panduan Adsense Revive (versi 2017) Untuk Newbie

Panduan Adsense Revive (versi 2017) Untuk Newbie
Kebanyakkan blogger, terutama blogger baru (newbie) salah faham mengenai Adsense yang mereka peroleh bila apply menerusi dashboard blogspot. Untuk rakan blogger yang masih lagi tak tahu, permohonan menerusi dashboard blogspot bukanlah cara yang tepat untuk mendapatkan akaun penuh Adsense.

Samalah juga bila anda mendapat akaun Adsense menerusi YouTube. Ia bukan akaun penuh Adsense. Dan anda tidak boleh menggunakan akaun Adsense menerusi YouTube untuk letakkan iklan Adsense di blog anda. Itu sebab ada di antara anda yang letakkan iklan Adsense di blog tetapi tiada iklan yang muncul.

Permohonan menerusi dashboard blogspot dan YouTube hanya melayakkan anda untuk sebuah akaun terhad (hosted-account). Anda boleh lihat status ini apabila anda login ke akaun Adsense anda di www.adsense.com. Contoh seperti di bawah ini:
Panduan Adsense Untuk Pemula
Apa yang perlu dibuat adalah memohon secara terus menerusi laman web Google Adsense itu sendiri. Tapi, sebelum anda boleh terus membuat permohonan, perkara paling penting anda buat ialah memastikan anda mempunyai blog dengan nama domain sendiri.

Jika anda mendapat Adsense (hosted-account) menerusi YouTube, dan tiada blog, maka langkah awal ialah anda perlu ada dan buat blog sendiri. Boleh terus buat blog percuma menerusi Blogger.com (blogspot).

Jika anda mendapat Adsense (hosted-account) menerusi blogspot, maka anda perlu dapatkan atau kata lain beli nama domain sendiri untuk blogspot anda tersebut. Anda tak perlu beli sekali dengan hosting, cukup cuma beli domain sahaja. Modal di sini cuma RM40-RM100 untuk satu nama domain (bergantung pada samada .com/.my/.net/.com.my etc.).
Anda boleh beli di sini - Tempahan Domain Menerusi SyokHost atau menerusi tawaran istimewa di sini - Tempahan Domain Khas Exabytes
Kemudian, setelah anda mendapatkan nama domain anda (selalunya daftar kurang 72 jam dah setel), anda perlu buat setting di dashboard blogger seperti di tunjukkan di bawah ini:
Cara Setup Nama Domain untuk Blogspot
Cara Setup Nama Domain Blog
Secara amnya, anda perlu ikut je arahan diberikan. Anda perlu letakkan Domain Name System (DNS) ke dalam akaun nama domain anda yang baru beli. Jika anda tak berapa nak faham, boleh minta pendaftar akaun nama domain anda untuk melakukannya. Ia mungkin akan dicaj, atau boleh minta mana-mana blogger berpengalaman untuk bantu, in Sha Allah... mereka akan bantu secara percuma.

Setelah itu, apa yang perlu anda buat ialah cuba dapatkan seberapa banyak trafik ke blog anda itu. Saya nasihatkan anda agar memastikan peratusan trafik yang masuk ke blog tersebut datang dari carian Google, seperti contoh di bawah:
Tips Adsense Untuk Blogger Baru
Ia mesti menjadi sumber trafik terbanyak dalam sehari, dan seminggu. Update blog anda sekerap yang mungkin.

Setelah beberapa lama, dalam sebulan (paling minima), barulah anda mohon akaun Adsense penuh dengan meletakkan URL blog anda di bahagian Add Sites di dashboard Adsense. Jika blog anda trafiknya tinggi, tak perlu tunggu sehingga sebulan... dua tiga hari selepas ada nama domain sendiri untuk blog, anda sebenarnya dah boleh cuba terus memohon.

Cuma untuk lebih selamat, sehingga blog anda stabil dengan nama domain baru. Itu sahaja.

Apabila sudah memohon, anda akan terima arahan selanjutnya dari pihak Google Adsense. Anda boleh baca blog post saya sebelum ini di sini - 3 Perkara Perlu Tahu Sebelum Adsense Diaktifkan/Lulus sebagai tambahan pemahaman tentang proses kelulusan akaun Adsense (full-account)

Proses Ambil Masa Sehingga 2-3 Minggu

Cara Nak Memohon Google Adsense Yang Betul
Proses kelulusan dan juga pengesahan akan lebih cepat jika akaun Adsense sedia ada (hosted-account) yang anda peroleh dari pendaftaran di dashboard blogspot atau YouTube sebelum ini sudah dilakukan pengesahan alamat, iaitu penerimaan nombor pin.

Nombor pin ini dihantar ke alamat rumah menerusi surat berdasarkan alamat yang telah anda gunakan semasa pendaftaran Adsense. Jika anda masukkan alamat yang salah, maka anda bakal hadapi masalah untuk keluarkan income yang terhasil daripada Adsense.

Nombor pin ini akan automatik dihantar sebaik sahaja jumlah income Adsense melebihi had ditetapkan iaitu USD20. Dan apabila jumlah income capai had pengeluaran iaitu USD100, akan akan dihubungi sekali lagi oleh pihak Adsense untuk tetapkan atau berikan tatacara untuk pengeluaran.

Cara Pembayaran Income Adsense

Ada 3 cara yang saya tahu, iaitu menerusi cek, menerusi Western Union dan cara paling cepat serta terbaik ialah menerusi pindahan terus ke akaun bank (wire-transfer).

Jika anda pilih untuk pindahan terus, saya syorkan anda untuk menggunakan akaun bank CIMB. Anda boleh juga gunakan akaun bank Maybank dan juga RHB.  CIMB lebih cepat jika tiada sebarang masalah mengenai akaun anda.

Itulah sedikit sebanyak panduan Adsense ringkas untuk pemahaman blogger baru (newbie). Jika masih kurang jelas, boleh dapatkan rujukan khas Panduan Adsense Revive (2017) yang disediakan oleh saudara Shamsuriyadi.
[Baca] 9 Tips Ringkas Adsense Perlu Diikuti dan Faham
Untuk menggalakkan lebih ramai rakan blogger baru mendapatkan akaun Adsense penuh ini, saya telah menyediakan kod diskaun khas sebanyak RM20 untuk digunakan apabila anda mendapatkan rujukan ini.

Cara untuk tebus ialah dengan gunakan kod "HasrulHensem" semasa checkout pembelian panduan ini yang asalnya dijual dengan harga RM80. Jadi, dengan kod ini, anda cuma perlu bayar RM60 sahaja.

Boleh claim menerusi pautan di bawah, klik sahaja ye ..


Moga sedikit info ini bagi pencerahan mengenai Adsense buat blogger baru, dan jangan lepaskan peluang untuk dapatkan panduan dicadangkan dengan harga diskaun ini.

Dapatkan ilmu ini sebelum anda buat permohonan Adsense, fahami dengan betul.

Semoga bermanfaat dan saya ucapkan semoga berjaya.

p.s: Kod tersebut hanya terpakai untuk pautan di atas sahaja, dan untuk tempoh terhad. Jika tak valid dah, itu tandanya sudah tamat tempoh. Harap maklum.

9 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Pasti ramai yang teruja apabila blogger dapat merasai sendiri dapat income dalam bentuk USD.

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah... Saya pun sebelum ini terkeliru. Saya rujuk di blog dari Indonesia dan lalu saya ikuti panduan. Sekarang dah approve oleh adsense.

    Bolehlah cari cara bagaimana agar trafik tinggi ke blog nanti.

    Terima kongsi info...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Carilah ilmu dan panduan walau dari mana asalnya ...:) terbaik

      Padam
  3. Penjelasan yang ringkas, padat dan mudah difahami oleh beginner macam saya ..

    Terima kasih atas perkongsian ni.. ;)

    BalasPadam
  4. baru saya nak ambik tahu..rupa-rupanya begitu nak appy akaun adsense..

    nampaknya saya sudah banyak ketihggaaln ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pun ambil masa untuk faham semua ni... :) logiklah jika yang baru pun banyak tak berapa nak faham.

      Padam
  5. Entahlah dah berapa kali keluar tips dan panduan tapi baca tak habis, kalau habis pun tak dan nak faham dan teruja nak test... pastuu semua kelaut huhuhu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin panduan tu tak berapa menarik untuk dibaca sehingga habis. Kadang selang perenggan bacaan kita tu ada tips penting yang kita terlepas pandang .. :)

      Padam
  6. Alhamdulilah.. Good info utk new blogger.. Terima kasih tuan untuk infonye..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement