As-Salam. Ramai blogger apabila terlalu lama berhadapan dengan komputer dan blog, ia akan jadi stress. Dalam bab tekanan diri, stress memang tidak boleh hilang. Ia tetap akan ada dan wujud. Namun, apa yang boleh dibuat ialah menangani masalah stress ini.

Tanggani Stress Dengan Percutian Santai

Blogger mesti bijak tanggani tekanan dan stress. Kerana benda begini akan mengurangkan kualiti produktiviti, apatah lagi andai anda mahu kongsikan sesuatu yang bermakna di dalam blog, kualiti perlu jaga.

Tak kira anda blogger yang sekadar suka-suka, kalau anda buat entri cincai-cincai, tentu nanti lama kelamaan pengunjung akan malas nak singgah, kalau singgah hanya sekali tu je la, lepas tu tak ada dah. Maka, sangat penting memastikan diri ketika menulis entri baru bebas dari tekanan terlampau.

Sebagai cadangan, saya syorkan blogger ambil masa untuk pergi bercuti. Pergilah mana-mana destinasi yang murah, kerana kalau mahal tambah lagi stress .. hehehehe.... ambil masa untuk bersama keluarga, teman mahupun rakan. Pergi ke tempat yang boleh berikan anda ketenangan dan ilham, janganlah pula lepak di tempat yang sesak dan berpusu macam kompleks beli belah tu.

Diri Segar, Idea Segar Blogpun Jadi Segar

Peruntukkan cuti untuk kesegaran blog anda, kerana bukan anda sahaja akan segar bugar, tetapi juga idea anda, dan bila dah semua dalam keadaan reset .... in Sha Allah, benda yang terlahir menerusinya juga akan segar, dan mungkin lebih baik daripada sebelumnya.

Tak cuba takkan tahu. Maka cubalah. Cuba tinggalkan blog selama lebih 3 hingga 4 hari ... :) Amcam ada berani?


20 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. betul. bila terlalu lama menghadap komputer dan blog akan terasa stress. nak kena cukup rehat dan dalam masa yang sama menyegarkan diri dan blog.

    BalasPadam
  2. taqwim untuk cuti berblog ada tak bro hehe

    BalasPadam
  3. Salam.


    Saya pernah buat bbrpa kali HH.. kdg2 sminggu.. selalunya waktu bercuti tu, mmg bercuti habis,hehe, buat dekk je dgn blog..


    Memang rsa lebih baik slps tu.

    BalasPadam
  4. btol..tinggal sekejap.pastu wat comeback!!

    BalasPadam
  5. Lama sangat depan komputer buat aliran darah tersekat2; idea kontang, kerja x produktif. Penat minda dengan kepenatan fizikal berbeza.
    Bab2 holiday memang sentiasa dinantikan; x sabar nak berpeleseran; cuti kaw2 punya! X pun pegi jogging@exercise.

    BalasPadam
  6. sukmawati binti haron24 Mei 2013 pada 6:38 PTG

    ohhh ye ker...nak buat ler...

    BalasPadam
  7. dah bercuti dari buat entry skrg..xlarat nak buat entry badan masih letih after camping..eh ada kaitan ke bdan letih dengan menulis entri? hihi

    BalasPadam
  8. Hehe, saya pernah tinggalkan blog sampai 2 minggu lebih. Tapi bukan pergi bercuti pun. :D

    BalasPadam
  9. tinggalkan blog secara tak sengaja bila rumah baru takde line celcom broadband..dah ada streamyx,baru dpt online..bila lama xonline.idea mencurah2 nak edit template lak..hahaha

    BalasPadam
  10. nak cuba juga tp walau sehari je tinggalkan blog, resah gelisah je... kecuali tak sihat baru tinggal blog sekejap... apapun nk cuba jugalah (sll tak ingat password disqus)

    BalasPadam
  11. ye betul tu,kalau tiap2 hari update tapi entri tu takde kelainan,memang bosan jugak kan.saya pun baru bercuti ni idea menimbun2 hah he3...


    wah tahniah terpilih di antara 10 blogger comel dari sis yumida...

    BalasPadam
  12. Hah? Blogger comel???? biar betul ni .

    BalasPadam
  13. Cubalah .. :) tentu satu pengalaman yang unik ... tak cuba takkan tahu .. hehehe

    BalasPadam
  14. Hmm .. tak semestinya bercuti kena keluar rumah ye tak?

    BalasPadam
  15. Badan perlu dan kena cergas .. :)

    BalasPadam
  16. Haaa .. terima kasih kerana mengiyakan apa yang saya tulis .. mekasih banyak2 @Tinta Lana

    BalasPadam
  17. Betul tu @MargeGoh .... bercuti ni beri peluang bagi tubuh dan pancaindera buat benda lain ..

    BalasPadam
  18. Hehehe... Bilala sempat nak bercuti -_-

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement