As-Salam. Ada blogger yang tertanya, bagaimana nak tahu blog kepunyaan adalah mesra SEO (Search Engine Optimization)? Yelah, jenuh letak pelbagai petua dan tips dalam blog untuk menjadikannya ia mesra SEO, tapi blank .... tak pasti samada blog dapat trafik dari entri-entri SEO atau tidak.

Caranya ialah dengan melihat entri paling popular tetapi tidak popular dari sudut kata kunci. Faham tak? 

Bila anda letak widget popular post, apa yang paling popular atau tersenarai dalam tu adalah entri-entri yang bersifat kurang popular menerusi kata kunci dalam enjin carian. Ini bermakna blog anda sahaja guna kata kunci tersebut dan mungkin menjadi yang pertama tersenarai dalam enjin carian.

Yang keduanya ialah apabila ada entri lama blog anda menjadi entri yang tetiba hangat - terutama apabila ada isu-isu semasa berkaitan dengan kata kunci dalam entri anda tersebut. Contohnya, anda meletakkan tarikh permulaan dan tarikh habis persekolahan tahun 2012. Elok je dekat hujung-hujung tahun atau dekat dengan masa tamat persekolahan, entri mengenainya tetiba meletup sedangkan ia merupakan entri yang anda paparkan di awal tahun dahulu.

Ok. Harap penjelasan dan tips ini bantu anda kenal pasti kata kunci blog anda. Dan untuk anda berasa lega bahawa blog anda sudah ada ciri-ciri blog yang mesra SEO - walaupun tidak sehebat blog lain yang dah pakar tu..... :)


8 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. owh..terima kasih atas perkongsian.. saya juga ada menerima trafik yg agak bnyak berpandukan entri lama saya..

    BalasPadam
  2. nak kena ejas2 jugak ni entri2 yang lama ni

    BalasPadam
  3. Ya benar, HH guna Google Analytics, Alexa, HiStats dan juga kadangkala guna Bing Webmaster ....

    BalasPadam
  4. boleh juga guna google analytics... :)

    BalasPadam
  5. Sebenarnya dah buat, tetapi tak tahu kenapa masih berlaku perkara gitu ...

    BalasPadam
  6. Tips yang berguna..

    p/s: Nak tanya kenapa kalau type url hasrulhassan.com tak blh buka, tapi type url www.hasrulhassan.com boleh pulak. Kenapa tak buat URL redirection .. Maaf sekadar pandangan..

    BalasPadam
  7. nak kejar SEO search, tapi tak dapat. huhu

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement