Saya nak kongsikan tips dan petua untuk anda dapatkan kelulusan pinjaman perumahan daripada bank. Tips ini dikongsikan kepada saya oleh seorang banker bernama Cik Bella Leana. Bagus tips ini kerana ia dedahkan rahsia bank untuk luluskan pinjaman perumahan.

Ehemm.. ya saya tahu ramai antara kita yang runsing bila fikirkan soal mendapatkan rumah. Nak beli rumah, nak dapatkan rumah idaman sendiri, anda perlu submit loan. Anda nak bayar tunai? Bahaya .. nanti ada yang kejar anda. Maka, anda perlu pinjaman perumahan.

8 Rahsia Bank Luluskan Pinjaman Perumahan

Rahsia Bank Luluskan Pinjaman Perumahan
Ramai takut dan risau bila nak membuat pinjaman perumahan daripada institusi kewangan; lebih-lebih lagi bank. Risau takut tak dapat kelulusan. Ramai yang gagal memohon pinjaman perumahan. Ada banyak faktor penyebab; antaranya yang pernah saya ceritakan di dalam blog ini ialah berkaitan Debt-Service Ratio (DSR) dan juga rekod CCRIS.

Sekarang, saya nak tambah lagi pengetahuan anda tentang bagaimana nak lulus pinjaman perumahan ini, terutama sekali menerusi bank-bank tempatan Malaysia. Tips dan petua ini adalah antara rahsia bank yang didedahkan oleh banker cantik bernama Cik Bella Leana.

Mari baca dan hadam ayat-ayat Cik Bella Leana ini mengenai 8 rahsia bank untuk luluskan pinjaman perumahan anda ..

1. Simpanan

Bank sangat suka kalau korang ada saving yang cukup.. How to define cukup?? Saving at least 6 months installment.. Nak lagi cun saving korang melebihi setahun installment.. Lagi cun melecun, saving sama dengan installment untuk 3 tahun..

Lampirkan buku/rekod tabungan Tabung Haji/ASB yang telah dikemaskini ataupun akaun simpanan selain daripada bank yang korang apply tu..

2. Baki Duit Dalam Akaun Gaji

Make sure ada sufficient balance sementara nak menunggu gaji bulan depan. Apa yang Bella maksudkan dengan sufficient ini? Ok. Katakan esok nak gaji, hari ni masih ada RM50. Janganlah lagi 15 hari nak gaji, baki duit ada lagi RM12.38. Sedih dan haru. Bank pun takut nak approve permohonan anda. Kalau korang asingkan duit korang tu kat akaun yang lain, boleh lah lampirkan sekali.

Strategi Lulus Loan Rumah

3. Penggunaan Kad Kredit

Jangan guna credit card sehingga 70% daripada credit limit. Jangan asyik bayar minimum payment sahaja (5%), kalau boleh bayar lah lebih sikit.. Kalau bayar semua pun bagus untuk korang punya scoring.

4. CCRIS Cun Melecun

Maksud cun melecun ni ialah record CCRIS korang hanya nampak nombor "0" sahaja.. Elakkan ada no selain daripada "0".

**Kalau boleh, cek hire purchase korang, make sure tahu bila due date untuk bayaran installment bulanan korang.. Bayar awal sebelum due date..
** Selain daripada tu korang kena semak juga di CCRIS item no 2 "special attention acc" kalau ada tersenarai, make sure korang seelesaikan dulu, kalau dah setel tolong lampirkan sekali released letter.
** Item no 3 "application on credit" pun memainkan peranan.. Kalau terlalu banyak apply di merata bank pun akan jadi faktor loan tak lepas. So, kena sentiasa semak CCRIS korang ok..
[Baca] Ketahui Apa Itu CCRIS?

5. Elakkan Pajak Emas di Bank

Rahsia Bank Luluskan Pinjaman Perumahan

Bila dalam CCRIS korang ada record Ar-Rahnu (pajak di bank); ia akan menyumbang ke arah rekod negatif iaitu menurunkan skor untuk loan korang approved. Jangan tanya Bella kenapa, sebab Bella takde jawapan yang sahih. Tapi, berdasarkan pengalaman Bella, benda ni memang effect pada korang punya scoring.

6. Lampirkan Sekali 'Letter Offer'

Ia juga dikenali sebagai statement bayaran yang paling latest untuk setiap loan yang korang dah pernah apply. Kenapa? Mudah bagi banker nak buat recommendation dari segi pengiraan DSR.

7. Dokumentasi Lengkap dan Terkini

Bukan setakat basic documentation sahaja yang korang hantar. Kalau boleh, segala tok nenek documents yang mendatangkan income korang bagi sekali. Yang related sahaja tau.. Jangan pulak korang bagi dokumen sijil kursus kawen korang tu. Lepas tu make sure dokumen tu updated. Jangan lah bagi yang outdated pulak ok..

8. Semak Kelayakan

Make sure sebelum korang nak pegi beli rumah, korang dah consult a few banker (at least 3 different banks) untuk semak kelayakan korang. Jangan main aci beli je. Nanti kang tak dapat loan, korang jugak yang susah..

Ini antara sebab-seba bank mudah nak luluskan pinjaman perumahan korang..

So, selamat menghadam..
.
.
Okey. Sekarang anda dah baca petua dan tips diberikan oleh Cik Bella .. petua yang pada saya terbaik difahami sebelum nak hantar permohonan pinjaman perumahan. Ramai yang tak siap sedia mengenai banyak rahsia di atas .. sehingga akhirnya mereka menulis status di media sosial .."Susahnya nak beli rumah .."

Perkongsian rahsia bank lulus pinjaman perumahan ini cuma panduan sahaja. Untuk faham bagaimana anda nak dapatkan kelulusan pinjaman, maka boleh muat turun panduan ini - Strategi Confirm Lulus Loan Rumah


2 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement