Saya nak kongsikan kisah dan fakta hangat mengenai cara Adsense memerangi iklan dan laman web haram, serta memerangi scammer di dunia internet. Saya mahu anda sedar bahawa inilah sebab kenapa ramai blogger Malaysia memilih Adsense untuk menjana income secara online, menerusi blog-blog milik mereka.

Fakta ini telah dikongsikan oleh Adsense menerusi blog rasmi mereka Inside Adsense baru-baru ini. Mari sama-sama singkap apa yang telah Adsense lakukan bagi memastikan iklan yang keluar di blog adalah yang terbaik, sesuai dan berkualiti.

Kisah Google Adsense Memerangi Scammer, Iklan Tak Sesuai dan Laman Web  Yang Melanggar Terma di 2016

Dunia internet yang bebas dan terbuka adalah sumber yang penting bagi orang ramai dan perniagaan di seluruh dunia. Dan iklan memainkan peranan penting dalam memastikan anda mempunyai akses kepada maklumat online yang tepat dan berkualiti.

Tetapi iklan yang tidak elok, tidak sesuai atau dengan kata lain Bad Ads boleh merosakkan pengalaman online untuk semua orang. Mereka mempromosikan produk haram dan tawaran yang tidak realistik. Mereka menggunakan iklan untuk menipu orang supaya berkongsi maklumat peribadi dan menjangkiti peranti dengan perisian yang berbahaya. Akhirnya, iklan-iklan seperti ini menimbulkan ancaman kepada pengguna, rakan kongsi Google, dan kemampanan web yang terbuka itu sendiri.

Adsense mempunyai satu set dasar yang sangat ketat. Ramai blogger terutama blogger Malaysia yang terkesan dengan dasar yang ketat oleh Adsense ini. Begitu juga dengan pengiklan dari usahawan-usahawan serta syarikat dari Malaysia. Bukan semua iklan akan diberikan peluang untuk beriklan dengan Google Adsense.

Kenapa Dasar Iklan Ketat?

Dasar atau polisi yang ketat ini adalah untuk mengawal jenis iklan yang boleh mendatangkan mudarat kepada pengguna dan pencari maklumat di internet. Banyak iklan yang muncul yang telah dikesan sebagai iklan yang mengelirukan, tidak sesuai, atau berbahaya.


Adsense mempunyai pasukan jurutera, pakar dasar, pengurus produk dan lain-lain yang melancarkan perjuangan harian terhadap pelaku buruk para pengiklan mahupun para penerbit. Selama bertahun-tahun, komitmen ini telah membuat web ini tempat yang lebih baik untuk anda dan tempat yang lebih buruk bagi mereka yang mencari untuk menyalahgunakan sistem pengiklanan untuk mendapat keuntungan.

Pada 2016, Adsense mengambil langkah untuk membuang dan menurunkan lebih 1.7 billion iklan yang melanggar dasar pengiklanan yang telah ditetapkan, iaitu lebih dua kali ganda berbanding tahun 2015.

Bayangkan, jika anda mengambil masa selama satu saat untuk membuang iklan-iklan yang memudaratkan ini, ia akan membawa anda lebih daripada 50 tahun untuk menyelesaikannya. Tetapi teknologi yang ada di dalam Google Adsense telah membolehkan segala proses dilakukan dengan lebih cepat dan teratur.

Tahun 2016, Adsense telah melakukan dua perkara utama untuk mengambil tindakan terhadap iklan-iklan yang melanggar terma dan syarat atau iklan 'tidak baik' ini.

Pertama, kita telah memperluaskan dasar kami untuk melindungi pengguna daripada iklan tawaran mengelirukan dan iklan mencari mangsa. Sebagai contoh, pada bulan Julai Adsense memperkenalkan dasar untuk mengharamkan iklan untuk pinjaman habis bulan, yang sering menyebabkan bayaran mahal dan mengenakan kadar lalai yang tinggi untuk pengguna.

Dalam tempoh enam bulan sejak pelancaran dasar ini, Adsense telah melumpuhkan lebih daripada 5 juta iklan pinjaman habis bulan.

Kedua, Adsense meningkatkan ciri teknologi supaya boleh melihat dan melumpuhkan iklan 'tidak baik' lebih cepat. Sebagai contoh, iklan "helah untuk klik" yang sering muncul sebagai amaran sistem untuk menipu pengguna ke dalam mengklik pada iklan mereka, tanpa menyedari mereka sedang memuat turun perisian yang berbahaya atau malware.

Pada 2016, sistem Adsense mengesan dan membuang sejumlah 112 juta iklan seperti ini, 6 kali lebih daripada pada 2015.

Berikut adalah beberapa contoh iklan yang telah muncul di dalam internet menerusi Adsense, dan telah diambilkan tindakan terhadapnya pada tahun 2016:

Iklan Untuk Produk Haram

Sebahagian daripada iklan 'tidak baik' yang sering muncul ketika melakukan pencarian di internet adalah iklan yang mempromosikan aktiviti haram atau produk haram. Walaupun Adsense telah lama mempunyai dasar terhadap iklan bagi produk farmaseutikal, tahun lepas sistem Adsense mengesan peningkatan iklan 'tidak baik' ini di internet.

Pihak Adsense telah menyahaktifkan lebih daripada 68 juta iklan 'tidak baik' bagi pelanggaran penjagaan kesihatan, meningkat daripada 12.5 juta pada tahun 2015.

Begitu juga, Adsense melihat percubaan untuk mengiklankan dan mempromosikan produk yang berkaitan dengan perjudian tanpa kelulusan daripada pengawal selia di negara-negara beroperasi. Adsense mengambil turun lebih daripada 17 juta iklan langgar terma bagi kes pelanggaran terma perjudian haram pada tahun 2016.

Iklan Yang Mengelirukan Pengguna

Pihak Adsense tidak mahu anda berasa terkeliru dengan iklan yang disampaikan menerusi platform Adsense, jadi pihak Adsense telah meminta pihak pengiklan untuk menyediakan maklumat lengkap untuk orang ramai membuat keputusan berdasarkan maklumat yang diberikan.

Contoh iklan yang mengelirukan pengguna dengan memberikan maklumat palsu adalah seperti bertanya....

"Are you at risk for this rare, skin-eating disease?" atau menawarkan penawar ajaib seperti pil yang kononya akan membantu anda kehilangan 50 pound dalam tiga hari tanpa mengangkat jari.

Pada 2016, Adsense mengambil tindakan terhadap hampir 80 juta iklan seperti ini yang didapati menipu, mengelirukan dan menyediakan kejutan kepada pengguna.

Iklan Tidak Elok di Telefon Pintar

Katakan satu hari anda membuka sebuah laman web menerusi telefon pintar anda; dan kemudian anda terus dibawa ke Google App Store untuk muat turun sesuatu aplikasi tanpa kebenaran, ini bermakna anda telah diperangkap dengan iklan 'tidak baik' jenis 'self-clicking ads'.

Ini sama dengan kes anda klik pada mana-mana bahagian sesuatu laman web atau blog, tetiba anda diberitahu bahawa anda telah LIKE sesuatu page di Facebook tanpa anda sedari atau persetujui.

Pada tahun 2015, Adsense hanya menamatkan beberapa ribu iklan 'tidak baik' ini, tetapi pada tahun 2016, sistem Adsense telah mengesan dan nyahaktifkan lebih daripada 23,000 iklan seperti ini daripada platform Adsense, peningkatan yang agak drastik dan mengejutkan.

Iklan Yang Cuba Memanipulasi Sistem Adsense

Disebabkan polisi yang ketat oleh pihak Adsense, ada cubaan daripada pengiklan yang cuba untuk memanipulasi sistem yang ada di dalam Adsense. Pengiklan cuba untuk memasuki sistem iklan Adsense dengan cara yang salah agar membolehkan iklan-iklan yang dilarang daripada terlepas.

Tahun 2016, Adsense mengambil tindakan terhadap hampir 7 juta iklan 'tidak baik' yang cuba dan sengaja untuk menipu sistem pengesanan Adsense.

Pada 2016, pihak Adsense menyedari dan melihat kebangkitan cloakers tabloid, jenis baru scammer yang cuba mempermainkan sistem Adsense dengan menipu menjadi tajuk berita. Antara iklan 'tidak baik' ini adalah daripada topik-topik semasa yang sedang trending seperti pilihan raya kerajaan, berita trending atau popular selebriti dan iklan yang kelihatan seperti tajuk-tajuk utama pada laman web berita.

Tetapi apabila pengguna internet klik pada cerita atau iklan tersebut; didapati pengguna dibawa ke laman web yang menjual produk-produk penurunan berat badan, dan bukannya seperti tajuk berita yang disiarkan pada iklan.

Untuk melawan kes dan isu cloakers, Adsense mengambil langkah lebih drastik dengan menghalang dan senarai hitam scammer ini daripada beriklan dengan Adsense. Pada 2016, Adsense menggantung lebih 1,300 akaun untuk tabloid cloaking.

Malangnya, banyak iklan 'tidak baik' jenis ini yang semakin popular kerana pengguna sangat mudah untuk mengklik pada iklan tersebut.

Mempromosi dan Mendapat Keuntungan Dari Laman Web Langgar Polisi

Apabila Adsense mendapati ada iklan yang melanggar dasar, Adsense akan menghalang iklan atau pengiklan itu terus beroperasi, malah Adsense akan senarai hitam laman web yang didapati mempromosikan dan mendapat untung dengan cara ini; bergantung dengan jenis perlanggaran.

Adsense akan halang laman-laman web ini dan memadamkannya dari carian. Katakan pengguna telah klik pada satu-satu iklan .. pengguna akan dibawa ke laman kosong atau keluar error tertentu. Dengan tindakan ini, Adsense telah menyahtifkan lebih 5 juta iklan pinjaman habis bulan pada tahun lepas, yang disertai dengan mengambil tindakan ke atas 8,000 laman web yang mempromosikan pinjaman habis bulan tersebut.

Berikut adalah beberapa contoh pelanggaran dasar yang terdapat pada laman web pada 2016:


  • Adsense telah mengambil tindakan ke atas 47,000 tapak web mempromosikan kandungan dan produk yang berkaitan dengan penipuan berat badan.
  • Adsense telah mengambil tindakan ke atas lebih daripada 15,000 laman web untuk perisian yang tidak diingini dan nyahaktifkan 900,000 iklan kerana mengandungi malware.
  • Adsense menggantung sekitar 6,000 tapak web dan 6,000 akaun Adsense untuk cuba untuk mengiklankan barangan palsu, seperti jam tangan berjenama tiruan.


Saya berharap anda semua sudah lihat betapa Adsense mengambil berat mengenai iklan yang dipaparkan di internet. Itu sebab saya amat syorkan para blogger Malaysia untuk ambil peluang menggunakan platform Adsense untuk pengiklanan di blog.

Setiap iklan Adsense ditapis dengan rapi. Ia bukan sahaja memberikan manfaat sebenar pada pembaca dan pengunjung blog anda, malah ia membolehkan mereka mendapat info yang lebih baik menerusi iklan yang dipaparkan.

Jadi, sekarang anda sudah tahu bahawa iklan-iklan Adsense adalah iklan-iklan yang didasari dengan polisi yang ketat. Iklan haram, iklan judi, malah iklan produk kesihatan yang tidak mendapat pengiktirafan pihak berkaitan juga dilarang untuk dipaparkan.

Mahu blog anda paparkan iklan Adsense? Boleh dapatkan panduan ini - Panduan Raja Adsense Revive 2017.

Sumber: How Adsense Fought for Bad Ads and Scammers in 2016


1 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement