As-Salam. Saya nak kongsikan satu tips errr petua .. errr tutorial la kot bagaimana untuk menambah trafik ke blog anda menggunakan Google+ atau +1. Anda perlu faham bahawa ada dua jenis +1 ini iaitu untuk blog anda dan untuk entri anda. Sama juga dengan Facebook LIKE, ada dua jenis, dan dua-dua ini beri impak berbeza. Untuk dapatkan trafik dari enjin carian Google, anda perlu pastikan +1 atau Goole + ini diletakkan dalam fungsi yang betul.

Ok. Dalam satu blog, boleh ada dua cirian ini - satu untuk beri kelebihan pada entri, dan satu lagi beri kelebihan untuk keseluruhan blog. Mungkin anda tidak sedar, setiap G+ itu sebenarnya beri impak pada Google Pagerank sesuatu dan Authority. Semakin tinggi nilai yang anda dapat, semakin banyak yang berikan +1 baik pada entri mahupun blog, maka semakin tinggi peluang ia berada dalam enjin carian untuk satu-satu kata kunci.

Bezakan G+ Entri dengan Blog

Bolehkah ia dibezakan? Beza macamana ehh? Ok, saya tunjukkan dulu contoh mengenainya:
Ok. Berdasarkan gambar di atas, bahagian pertama (1) tu adalah untuk blog secara keseluruhan. Tengok nilainya yang sangat berbeza dengan jumlah pada bahagian kedua (2) pada entri saya tu. Inilah bezanya, dan dari segi enjin carian .... yang pertama itu akan lebih diutamakan dari yang kedua. Bermaksud, untuk carian yang merujuk kepada keseluruhan blog ... kemungkinan besar blog ini akan berada di kedudukan paling baik berbanding dengan carian menggunakan kata kunci pada entri blog saya.

Mari kita uji.
Cuba buka Google.com.my dan taip kata kunci Hasrulhassan ... lihat kedudukannya (entri ini ada g+ sebanyak 153)
Sekarang uji entri pula, taip kata kunci Rahsia Jadi Jutawan Internet ... dan lihat kedudukannya (entri ini ada g+ sebanyak 2)
Bagaimana dengan kata kunci ini - Komisen Jobdirumah .... dan lihat kedudukannya (entri ini tiada g+).

Entri Ada Lebih 3K G+ Tapi Tak Berada Dalam Enjin Carian

Ini adalah pendapat saya, yang mungkin tak berapa nak betul .... sebab ... lihat entri di bawah ini dan lihat berapa jumlah G+ yang diperoleh dari entri tersebut.


Dua entri di atas mempunyai lebih dari 3K G+ yang macam tak masuk akal, tapi tidak dinafikan dua entri tersebut telah memberikan trafik ke blog ini sehingga 12,000 setiap satu.

Oklah, apapun penting untuk letakkan dua pendekatan berbeza G+ ini dalam blog. Hanya satu bezanya sahaja, iaitu tambahan href pada kod html bagi Google+ tersebut.

Untuk G+ pada keseluruhan blog www.hasrulhassan.com
dan
Ini pula untuk G+ pada entri sahaja

Sekarang boleh betulkan, atau tambah G+ ini dalam entri dan blog anda. Dan kalau tak keberatan, bolehlah Like dan +1 entri ni ye...huhuhu... mekasih. :) 


8 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. ok, selama ni muja ingat yang entry tu lagi penting,, kusalah,, ok,, ku dah letak untuk blog pulak,, tq hh :D

    BalasPadam
  2. Err @AWIE .. uhh .. errr .. penyanyi ke?

    BalasPadam
  3. HH ada teknik tak cara nak minta org gplus kan kita punya entri tanpa di suruh.? kalau facebook tak suruh pun diorang tetap share.

    BalasPadam
  4. HMmm buat masa ni apa yang saya tahu ...kena rajin kongsi di Google Profile la ... tu je.

    BalasPadam
  5. Saya dari Indonesia :) berkunjung balik ya :) http://www.om-ivan.blogspot.com

    BalasPadam
  6. Menarik la blog anda...double thumbs up!!

    BalasPadam
  7. Last time kita ada baca one entry mengenai G+ dan kuasa trafik yang diberi. Memang menarik. Sayangnya ramai yang belum menggunakan applikasi ni sepenuhnya...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement