As-Salam. Nasib baik blogger.com diperkemaskan dengan analitik yang boleh melihat sumber trafik ke blog. Walaupun nampak ringkas tetapi mencukupi untuk kita mengetahui dari mana sumber trafik itu datang ke blog. Mari lihat petanda blog berjaya SEO.

Sebagai seorang blogger yang begitu dambakan trafik tinggi ke blog, haruslah dan perlu sentiasa peka dengan perubahan trafik ke blog. Paling penting, adalah meneliti sumber trafik blog supaya boleh ubah beberapa pendekatan untuk mendapatkan trafik. Dan antara yang mudah (kalau sudah belajar) ialah menerusi SEO (Search Engine Optimization).

HH kongsikan statistik petanda blog berjaya SEO ini adalah untuk tunjukkan bahawa dengan SEO, blog anda boleh menerima trafik yang gila babas banyak. Teknik SEO terbaik adalah menyediakan kandungan yang menarik, sesuai dibaca semua, original dan disertai dengan sentuhan personal yang memungkinkan anda mendapat pembaca setia atau pengunjung berulangan.

Petanda Blog Berjaya SEO

Dengan melihat statistik dan analitik yang disediakan dalam blogger (blogspot), anda boleh melihat sendiri adakah teknik SEO yang anda amalkan dalam peneydiaan konten blog berbaloi atau menjadi.


Menerusi analitik yang HH lampirkan ini, jangan terkejut sangat dengan apa yang dipaparkan. Ini merupakan statistik analitik sejak bertahun dahulu, bukan satu tahun, bukan dua tahun, bukan tiga tahun .... ianya merupakan analitik sejak tahun 2008 ... 2009 lagi. Jadi, tak perlu nganga mulut. Sesiapa pun boleh dapatkan angka-angka tersebut kalau dah berkurun ada blog.

Cuma nak beritahu, sejak beberapa perubahan dalam atmosfera enjin carian, blog ini dah semakin sukar mendapatkan trafik dari enjin carian MSN.com serta Yahoo.com, begitu juga dengan Bing.com. 

Guna Khidmat Percuma Disediakan Google dan Bing Webmaster

Petanda blog berjaya SEO - Cuba lihat bahagian Refering Sites, dah tak ada nampak dalam slot msn.com serta Bing.com. Yang nampak banyaknya datang dari Google, Facebook dan Yahoo. Trafik yang hadir menerusi Google dan Yahoo, mungkin disebabkan HH selalu bertandang ke Google Webmaster Tool, dan juga Bing Webmaster Tool yang banyak membantu blog ini menerima trafik. Dari kedua-dua laman untuk webmaster tersebut, anda boleh laraskan entri-entri dalam blog untuk mendapat tempat dalam enjin carian.

Kalau dok abiskan masa di situ, memang tak adalah entri terbaru. Makan masa gak nak menelaah apa yang disediakan.

Trafik Menerusi Laman Sosial

Facebook, tentulah menerusi group-group yang ada, berserta page kepunyaan HH. Dan OhBelog, salah satu daripada laman web agregator yang banyak sumbang trafik menerusi entri-entri terpilih, begitu juga dari laman web agregator (ping) Busuk.org.

Trafik Menerusi Kotak Komen Disqus

Ruangan komen Disqus juga memberikan trafik yang baik sejak HH gunakan dalam blog pada awal tahun ini! Ya .. awal tahun ini, baru HH gunakan Disqus ... dan lihat bagaimana sumber dari kotak komen berikan blog anda trafik yang sebegitu banyak.

Trafik Menerusi Gambar

Penggunaan gambar terutama menerusi entri khas Wordless Wednesday, mendapat tempat di enjin carian kategori imej atau gambar. 

Namun, walaupun ada trafik tinggi ... masalah utama blog ini masih belum dapat diatasi lagi, iaitu kadar bounce rate yang masih melepasi 50 peratus. Ia tidak baik untuk sesebuah blog, kerana menunjukkan bahawa blog anda hanyalah satu persinggahan sementara atau boleh diibaratkan sebagai one night stand, yang tentunya merugikan.

HH harap dengan entri ini, dapat memberikan gambaran bagaimana SEO (Search Engine Optimization) itu penting bagi menghasilkan angka yang boleh buat anda tersenyum sendiri di depan monitor 15 inci anda...hehehe...ingat ehh .. lihat analitik untuk cari petanda blog berjaya SEO.

21 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. pasal webmaster tool, baru nak godek :D

    BalasPadam
  2. Terima Kasih Abg HH, panduan yg sgt berguna

    BalasPadam
  3. Thanks for da sharing...hehe

    BalasPadam
  4. assalamualaikum hh...memang menarik betul kena belajar lagi supaya boleh mendapat n3 SEO yang baik...

    BalasPadam
  5. Jadi jika MSN.com dan yahoo.com kekurangan serch entri kita di sanapengunaan , adakah ini memerlukan penggunaan pingkan entri kita?

    BalasPadam
  6. Belajar perlahan-lahan...jangan gopoh ..nanti tersedak ..hehehehe

    BalasPadam
  7. Terima kasih, ALLAH SWT lagi hebat ....

    BalasPadam
  8. Ya memang menarik, sekali entri kita meletop di enjin carian ..kita akan teruja menerima trafik masuk berkoyan-koyan ke dalam blog kita. Lebih best, andai ketika itu ada iklan BE atau CPUV dari Nuffnang ..

    BalasPadam
  9. Saya tertarik dengan komen menerusi Disqus, pertanyaan saya apa bezanya menggunakan Disqus, commentluv, komen blogspot dan lain-lain. Yang mana dikira boleh mendapatkan trafik yang banyak? Saya dah daftar di Disqus cuma tidak menggunakan kotak mereka sebagai kota komen di blog kita.

    BalasPadam
  10. Sebenarnya saya dah cerita secara tak lansung perbezaan, kebaikan dan kelebihan setiap penggunaan sistem komen ni ... blog ini pernah guna CommentLuv ... sebelum ia terbina dalam IntenseDebate lagi ... beza paling ketara ialah ... Disqus boleh buat duit .. dan kita boleh lihat komen-komen kita dan mereka yang kita Follow dalam Disqus untuk bina kredibiliti dan penjenamaan...

    BalasPadam
  11. MSN dan Yahoo guna algorithma berbeza ... untuk dapatkan blog kita tersenarai di enjin carian mereka, perlu rajin tulis mengenai MSN dan Yahoo .. ini rahsia yang mungkin tak ramai tahu, contoh paling bagus ialah kongsi berita yang disiarkan di Yahoo News dan backlink .. in Sha Allah ... akan ada entri2 kita disenaraikan di sana ...

    BalasPadam
  12. HH, terima kasih kerana berkongsi pengalaman. InsyaAllah saya akan cuba praktikkan mana yang termampu.

    BalasPadam
  13. Sama-sama, sedikit tidak, mana yang ada saya akan cuba kongsikan

    BalasPadam
  14. antara ilmu yang menarik untuk dikongsikan bersama..

    BalasPadam
  15. argh..peningnya pasal SEO...banyak juga rupanya benda nak kena tahu psl SEO..:( so yg mana lagi bagus ye..discuss ke commenluv?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dua-dua ada kelebihan. Commenluv adalah yang terbaik untuk WP. Manakala discuss boleh digunakan dalam blogspot. Discuss ada peluang dapat trafik luar, dan ia juga boleh jadikan platform buat duit online.

      Padam
  16. Terima kasih HH berkongsi pengalaman. Bagus juga discus comment tu ya ada kebaikan untuk beri trafik rupanya. Akan dipraktik mana yang boleh :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement