As-Salam. Tentu ramai yang tak tahu bahawa anda perlu menulis entri sekurang-kurangnya 300 patah perkataan. Had minima jumlah perkataan ini perlu bagi menjadikan entri anda dianggap berkualiti oleh enjin carian. Ia juga merupakan had minima bagi membolehkan entri anda patuh SEO (Search Engine Optimization).

Minima 300 Perkataan Bagi Sebuah Entri


Jika mahukan entri terbaru anda dimasukkan ke dalam pengkalan data enjin carian, dan menerima trafik hasil carian pengguna internet, maka seharusnya anda perbanyakkan entri-entri yang melebihi had minima 300 patah perkataan.

Agak mengecewakan kerana di dalam blogspot tiada fungsi untuk anda kira jumlah perkataan yang ada. Jika ada, tentu mudah. Namun, anda takkan tak boleh kira secara manual? Hhehhee... mungkin agak payah dan sukar, tetapi boleh je nak buat. Haishhhh ....cikgu dah ajar kiraan mudah untuk kira jumlah perkataan dalam karangan. Takkan tak tahu?

Cara Mudah Kira Jumlah Perkataan Dalam Entri

Cara mudah nak kira ialah dengan ambil jumlah perkataan pada baris pertama, di tengah-tengah, dan di hujung. Dapatkan nilai sekata. Kemudian, kira jumlah baris yang ada dalam perenggan entri anda. Lepas tu darabkan sahaja. Mudah, ringkas dan tak perlu anda guna pembaris atau mata pensil nak kira satu persatu.

Contohnya, baris pertama ada 12 perkataan, baris yang lain duduk kat tengah ada 10 patah perkataan, di baris lain pula ada 12, yang lain ada 11, kemudian di akhir perenggan ada 12. Jadi, anda boleh ambil nilai sekata iaitu 12 untuk pengiraan. Darabkan 12 dengan jumlah baris yang ada. Maka, dapatlah anda jumlah kasar bilangan perkataan entri anda. Mesti mudah nak kira minima 300 perkataan.

Dengan menjadikan entri anda punyai lebih daripada 300 patah perkataan, maka anda telah hasilkan entri dianggap berkualiti dan penuhi ciri SEO untuk sebuah blog.

23 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. banyak tu 300... mia punya entri simple2 je... huhuhu memang hebat sapa yang boleh karang sampai 300 tu..

    BalasPadam
  2. Ooo...baru tau. Setiap entri pun ada had minima perkataan utk mesra SEO.
    Thx dgn maklumat ini...

    BalasPadam
  3. camtu rupanya...nice bro...tq

    BalasPadam
  4. hmm..cam kena buat artikel je HH.. :)

    BalasPadam
  5. oh baru saya tahu...thanks for sharing..

    Entri terkini :Penukaran Segmen Terjah Blog ke Segmen Baru !!

    BalasPadam
  6. Haa itu @twitter-360582192:disqus .... Guru sekolah gak yang sebenarnya yg dah tunjuk cara berblog ... :)

    BalasPadam
  7. Hmm ... menarik bukan ... jadi lebihkan entri yang agak panjang tapi tak terlalu panjang

    BalasPadam
  8. gud info ! hehe cm buat karangan masa form 5 lak :D

    BalasPadam
  9. Hahahaa... ala .... tambah cendol ok

    BalasPadam
  10. saya kena rajin kira2 ni time menaip nnt..

    BalasPadam
  11. 300 patah perkataan adalah yang terbaik.. kena edit betul-betul ni..

    BalasPadam
  12. saya selalu dah habis tulis entri , pastu copy paste kat microsoft word nak lihat berapa patah perkataan..kalau tak sampai 300 edit lagi entri :)

    BalasPadam
  13. Tak juga... cerita pun leh je sampai 300 perkataan .. ala pendek je le

    BalasPadam
  14. baru tahu yang ni..alaaa karangan terpanjang la pulak hehehe

    http://pinkbubblegumprincess.blogspot.com/

    BalasPadam
  15. Sama-sama .. itu sbb kalau kita tgk mana2 blog yang join kontest SEO .... entri mereka semua panjang dan berinformasi

    BalasPadam
  16. kena olah betul2...baru dpt 300 pp.....tulis entry mcm tulis karangan spm,ada pembuka,isi,penutup....baru syok baca~

    BalasPadam
  17. terima kasih. sy baru tahu info ini, patutlah kl tulis entri panjang sikit, enjin carian mdh letak kat paparan / halaman utama.terima kasih banyak sdra HH..:)-

    BalasPadam
  18. Ingatkan 3000, nak terkejut tadi, rupanya 300 ;-)

    Bagi saya patah perkataan tak perlu di ambil berat. Bagi saya yang perlu di ambil berat ialah tentang artikel kita lebih terperinci atau tidak itu saja.

    Mentor saya kata 2000 :)

    Tapi saya paling tinggi pun 1.2k. Insya Allah saya akan cuba yang TERBAIK!

    Walau apapun, terima kasih atas aritkel ini Tuan @hasrulhassan:disqus :D

    BalasPadam
  19. hai bro.. terima kasih menarik tips ni, saya pun baru mengetahuinya. dulu rajin tulis panjang2, skrg cuba tulis sepadat dan seringkas yang mungkin supaya pembaca tidak bosan dan mudah untuk memahaminya. boleh cuba tips ni

    BalasPadam
  20. Kalau taip entry guna Window Live Writer dia count jumlah perkataan...^___^

    BalasPadam
  21. oo gitu rupanya..dalam mind Etuza ..selalu tertanya berapa banyak yang terbaik perkataan dalam blog..ha kan dah ada jawapan ni..nilah kelebihan kaloau rajik klik cari ilmu huuu otai blog HH terima kasih ya. Ada hikmah dan berkat hidup anda..Etuza yakin tu 2015 hidup HH sekeluarga aman dan damai. InshaAllah..kerana adanya ilmu bagaikan air mengalir di blog..tahnia ya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah. Memang 300 patah perkataan tu standar nak nulis entri SEO dalam blog.

      Padam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement