As-Salam. Satu ilmu baru yang HH dapat apabila mencuba sendiri cirian SEO (Search Engine Optimization) bagi blog wordpress hosting sendiri - tips SEO blogspot - penggunaan ayat mudah dan ringkas.

tips seo blogspot

Tips SEO Blogspot - Ayat Mudah dan Ringkas

Ayat mudah dan ringkas tetapi difahami pembaca blog. Anda perlu memastikan ayat-ayat yang digunakan semasa menulis entri baru anda tidak terlalu panjang. Ayat ehh .. bukan perenggan. Lain kisahnya dengan entiti perenggan dalam blog yang memerlukan anda membuat entri lebih daripada 300 patah perkataan bagi menjadikan ia entri berkualiti.

Ini adalah kerana enjin carian tidak berapa nak memahami ayat terlampau panjang. Al maklumlah enjin carian dijana oleh robot, dan bukannya dilakukan oleh individu atau kumpulan manusia. Kalau ayat anda terlalu panjang, kemungkinan entri berkualiti anda akan sia-sia. Sia-sia ini bermaksud entri anda tidak disenaraikan dalam enjin carian.

Walaupun dinasihatkan guna ayat ringkas dan mudah, tidak bermakna anda perlu menggunakan singkatan tertentu. Penggunaan singkatan seperti - dsb (dan sebagainya), didn't (did not) dan yang lain-lain adalah tidak digalakkan semasa anda menyediakan entri terbaru blog anda.

Ayat mudah dan ringkas dalam penulisan entri baru boleh diperkuatkan dengan penggunaan gambar yang betul. Infografik sangat digalakkan untuk memberikan impak kualiti serta SEO terbaik bagi sesebuah entri pendek.

p.s: Jika sudi jenguk blog wordpress hosting sendiri pertama HH di nazimhassan.com

23 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. perkataan singkatan (short form) memang tidak digalakkan. sebab enjin tidak boleh nak baca perkataan tersebut. ^_^ nice info.

    BalasPadam
  2. good info, tq sifu...

    http://welovesusuibu.blogspot.com/2013/02/morning-sickness-semasa-mengandung-10.html

    BalasPadam
  3. thanks for the info.... salam dari http://pinkbubblegumprincess.blogspot.com/ :)

    BalasPadam
  4. nazim??? :)

    BalasPadam
  5. bab inilah yang paling payoh....kono kreatif dan kritis....

    BalasPadam
  6. oo..macam tu ye.baiklah, saya akan cuba..

    BalasPadam
  7. Paling gemar memasukkan gambar dalam setiap entri. Kadang-kadang sampai lebih dari 3. Adakah itu memberi impak kepada SEO?

    BalasPadam
  8. betul tu HH.... ayat mudah juga boleh jadi SEO..

    BalasPadam
  9. setuju dgn bro.....

    BalasPadam
  10. kalau yang jaga SEO takkan guna short form atau bahasa SMS dalam blog.

    BalasPadam
  11. Sebenarnya ayat mudah inilah yang penting dalam SEO. Tak terlalu panjang, dan tak terlalu ringkas. Asalkan difahami.

    BalasPadam
  12. Gambar main peranan dalam SEO. Lebih lagi jika gambar berkaitan dengan entri. Lagi banyak gambar lagi bagus tapi biarlah berpada dan ikut saiz bersesuaian. Tak mahu nanti blog lambat load sebab gamabr.

    BalasPadam
  13. Payah tapi tak susah. Boleh dipelajari.

    BalasPadam
  14. Ini saya setuju.. macamana dengan ayat dengan campuran BM dan BI?

    BalasPadam
  15. perlukan ayat yang ringkas dan kreatif...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement