As-Salam. Mungkin ada blogger yang hadapi masalah deskripsi meta blognya tidak kelihatan. Jika ini berlaku, anda boleh memperbetulkannya dengan meletakkan satu kod html tertentu, yang akan HH kongsikan dalam entri kali ini.

Bagaimana nak tahu jika Meta Description hilang atau tidak kelihatan? Anda boleh gunakan SEO Workers atau Chkme Tools untuk melihat samada Deskripsi Meta anda muncul atau tidak. Walaupun, pihak Google kini kurang ambil serius mengenai Meta Description kini yang lebih merujuk kepada Off Page SEO, anda tidak seharusnya ambil mudah mengenai cirian ini.

Ada banyak lagi enjin carian yang masih lagi menggunakannya sebagai cara untuk indeks ke dalam pengkalan data mereka.

Seandainya anda telah menguji Deskripsi Meta dan ia tidak kelihatan, maka anda boleh tambah kod htm berikut di <head> blog anda sebelum <b:skin>

<b:if cond='data:blog.metaDescription != &quot;&quot;'>
  <meta expr:content='data:blog.metaDescription' name='description'/>
</b:if>

Tapi pastikan anda telah isikan butiran Meta Deskripsi untuk blog anda dahulu. Jika tidak, hasilnya tetap sama. Anda sepatutnya mengisi bahagian berikut dalam setting blog anda:


Cara lain ialah dengan meletakkan terus meta tag tersebut di dalam kod HTML blog anda seperti ini, sejurus selepas kod HTML terawal yang diberikan tadi:

<meta content='blog pendidikan dan panduan blogger menulis blog untuk menghasilkan blog terbaik dari segi penampilan, kandungan berkualiti, mesra SEO dan terbaik' name='description'/>

Anda boleh gunakan kedua-duanya sekali untuk optimasi tetapi kemungkinan akan ada meta tag berganda wujud bagi sesetengah enjin carian. HH gunakan kedua-duanya dan hasilnya ialah:


Oh ya, bagi setiap template berbeza akan ada struktur tertentu yang mungkin berlainan untuk adaptasi meta tag ini ini.

Selamat mencuba.
 

20 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. da check...result teruk betul...ape pun..thanks for info..klu x , xtau pun ape kegunaannye.

    BalasPadam
  2. Info yang baik !!

    BalasPadam
  3. ape tool yg HH gunakan tu yer.nk linknya boleh

    BalasPadam
  4. Saya ada bagi tu .. chkme tool ... klik je .. kat situ

    BalasPadam
  5. bro thank you so much..kt blog bro saya banyak belajar cara berblog dengan betul dan professional

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum hh...mekacih atas perkongsian info ini...:)

    BalasPadam
  7. sama-sama .... moga beri manfaat pada @google-b4d8ebbc87b711ec161a79e837f8369d:disqus

    BalasPadam
  8. Pro itu tidaklah, paling tidak kita akan ketahui buat blog yang boleh berikan trafik dan mungkin jana pendapatan untuk anda.

    BalasPadam
  9. Betul. Ada ramai blogger yang terkeliru malah jadi pening bila fikir hal ini, termasuklah saya sendiri.

    BalasPadam
  10. Bro HH kekadang bila banyak sangat tag kekadang boleh menyebabkan google spam kita pulak...kalu mselim3 nak letak 2 atau 3 tag aje...boleh kan....

    BalasPadam
  11. Boleh. HH suka gunakan SEO Workers untuk semak kembali h tag ini dalam blog. Ramai guna SEO Workers ini termasuklah kak kujie dan denaihati untuk tingkatkan blog mereka mesra SEO.

    BalasPadam
  12. Salam..di mana nak letakkan website keyword pula?? Yang saya punya website keyword adalah kosong.

    BalasPadam
  13. Dalam template thesis, kat head ada tmpat untuk anda keyword blog anda. Rasanya anda hanya perlu isi/gantikan keyword yang disediakan oleh template Thesis forblogger ni.

    BalasPadam
  14. TQ HH..dah ok cuma keywords tu tak ada..satu lagi boleh tanya tak..dimana kita nak check Frame and Iframe tu..sebab HH punya dua-dua ok. tapi saya punya Ifram tu bad coz ada yang tak index..camne tu ya..tq

    BalasPadam
  15. HH sekiranya iframes BAD kenapa ya

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement