As-Salam. Jangan terikut sangat dengan blog-blog yang hanya mengejar ranking dalam carta, atau yang mencari cerita sensasi bagi mendapatkan trafik berganda-ganda. Kadangkala, cara begini boleh memakan diri, andai cara dan kaedah yang dibuat terbabas dari etika dan peraturan.

Blog kita adalah identiti kita. Maka jadikan blog kita itu sebagai merujuk siapa diri kita. Andai kata kita tak suka perkara-perkara A, maka janganlah cerita tentang kisah yang ada kaitan dengan isu A. Walaupun, ada niat untuk berkisah mengenainya, cubalah anda bercerita di tempat lain, yang rasanya lebih sesuai.

Blog andai sedikit tercalar dengan perkara tidak diingini, maka pembaca akan lari. Bukan lari-lari anak, tetapi lari 100 meter pecut dan tanpa berganti-ganti. Mungkin ada yang lari lintang pukang kalau ada entri yang tetiba mengguris hati atau yang secara tiba-tiba meloyakan anak tekak untuk membacanya.

Awas. Jangan sampai anda menyesali dan terpinga-pinga mengapa sudah tiada lagi komen yang menyusur setiap entri di blog anda. Kalau ianya berlaku, mungkin ada sesuatu yang telah anda lakukan mengenai blog anda!


7 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. jadi memang kena tetapkan awal2 lagi apa yang kita nak kongsikan di blog itu kan? tak boleh main campur je..

    BalasPadam
  2. Betul lagi benar ... sesekali boleh .... kalau kerap sangat ... nanti orang pun pening

    BalasPadam
  3. Sangat setuju HH..

    BalasPadam
  4. assalamualaikum hh...sokong tu..:)

    BalasPadam
  5. Setuju!! Sebelum diorang lari baik kita beringat. Sebolehnya-bolehnya nak share sesuatu yang berfaedah bukan saje untuk orang lain tapi juga untuk kita-kita

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement