Kisah Perang Badar, perang dalam bulan Ramadhan. Kalau cerita tentang bulan puasa, pasti ramai yang akan ingat akan peristiwa Perang Badar. Cerita ini memang cerita dan kisah paling best dalam buku teks tamadun Islam yang saya pernah belajar masa sekolah dulu. Untuk info, Perang Badar berlaku pada tahun kedua Hijrah di dalam bulan Ramadan.

Perang Badar, Perang Dalam Bulan Ramadhan

Bila sebut Perang Badar, angka 313 akan terus di dalam kepala. Mana tidaknya, itulah bilangan tentera Islam yang berjuang di dalam Perang Badar menentang 1,300 tentera Quraish yang dipimpin Abu Jahal.

Sebenarnya, Perang Badar berlaku tanpa diduga. Tujuan sebenar Rasulullah SAW dan para sahabat pergi ke Badar bukannya untuk bertempur. Tetapi untuk mengambil semula harta umat Islam yang telah dirampas di Mekah.

Justeru, setelah baginda mengetahui rombongan kafilah yang dipimpin oleh Abu Sufyan sedang dalam perjalanan balik menuju Mekah dengan diiringi sekitar 40 orang, Rasulullah dan para sahabat seramai 313 orang telah keluar untuk mengambil kembali harta yang ditinggalkan di Mekah secara baik, tanpa perlu pertumpahan darah.

Anda boleh mengetahui kisah Perang Badar dengan lebih lanjut di sini: Ibrah Perang Badar

Rom Tunduk Kepada Islam Dalam Bulan Ramadan

Untuk pengetahuan, Rom yang gah dengan tenteranya juga tunduk dengan tentera Islam di dalam bulan Ramadan, ketika itu Nabi Muhammad S.A.W. Sebelum itu, kuasa Rom dibawah pemerintahan Herkules, Maharaja Rom Timur (Bizantin) memutuskan bagi menyekat pengaruh umat Islam dengan utara Tanah Arab.

Apabila berita itu samapai ke pengetahuan Nabi Muhammad S.A.W, baginda mengarahkan umat Islam berkumpul bagi menghadapi Rom dan mengutip zakat. Pada masa itu tanah Arab dilanda panas dan kesusahan. Iman umat islam ketika itu benar-benar teruji. namun, mereka tetap taat kepada perintah Nabi Muhammad. Baginda sendiri memimpin tentera seramai 30,000 anggota ke utara Madinah.

Apabila tentera Islam tiba di Tabuk, tentera Rom tidak berada di situ. Sebaliknya Rom menarik diri apabila mengetahui kemaraan tentera Nabi Muhammad S.A.W. yang ramai. Tentera Islam terus mengasak Rom sehingga termeterai perjanjian antara Islam dan Rom. Sebagai persetujuan, Rom tunduk dan bernaung di bawah pemerintahan Nabi Muhammad S.A.W. dan dikenakan cukai sebanyak 3,000 dinar setiap tahun.

Post a Comment

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement