As-Salam.
Apa itu backlink? Ada blogger yang masih rabun jauh macam HH gak perihal backlink ini. Ada yang tahu tetapi tak berapa nak faham apa gunanya backlink ini? Ok, mari kita faham apa itu backlink dahulu ....

Terdapat 2 jenis backlink yang ada dalam sesebuah blog atau laman web .. iaitu:

  1. Link dari sumber dalaman. Katakan HH buat entri ini adalah berkaitan kerana entri ini [KLIK SINI]. Bila anda klik je "KLIK SINI" tu ... anda sebenarnya berikan back link secara dalaman ke entri tersebut, ada trafik masuk untuk baca posting dan entri tersebut dari sumber blog itu sendiri.
  2. Link luaran. Selalunya dari sumber enjin carian macam Yahoo dan Google. Ia juga boleh dari bloglist orang lain atau link dari sumber2 seperti email, forum dan macam-macam lagi. Dikatakan backlink dengan cara ini lebih genuine atau asli.
Kenapa backlink ni penting?

Sebabnya ia dapat meningkatkan populariti blog ini. Ia juga penting untuk enjin carian mengelintar anda dan berikan kedudukan terbaik bila ada orang search sesuatu yang ada kaitan. Namun begitu, setiap search engine mempunyai formula dan kaedah masing2 dalam menilai backlink, dan perbezaan yang paling jelas adalah yahoo backlink dan google backlink. Kedua-duanya mempunyai cara yang berbeza dalam menilai backlink yang mana Google backlink hanya mengambil kira Dofollow backlink manakala Yahoo tidak.

Nak ingin blog anda punyai populariti tinggi dalam enjin carian dan juga Alexa, maka banyakkan backlink di blog-blog yang punyai trafik tinggi.

Cara paling mudah untuk menerima backlink ialah dengan meninggalkan komen di dalam blog-blog yang telah tersedia ada fungsi ini di dalam sistem komen blog tersebut, seperti sistem Disqus, Intensedebate dan CommenLuv.

Terima kasih kerana sudi membaca panduan ringkas ini.


12 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Barulah saya faham apa tu back link..sebelum ni dok baca backlink, tapi dok pahe..heheh..tq so much!

    BalasPadam
  2. Ooo..itu ker backlink?btmbah ilmu serba sdikit..tqvm

    BalasPadam
  3. Sama-sama ... seronok hati HH ada yang hargai apa yang HH tulis dan dapat praktikkan. Ilmu itu moganya terus subur... in Sya Allah.

    BalasPadam
  4. saya baru pasan comment luv, itu pun baru tahu bila tengok blog orang ade comment luv

    BalasPadam
  5. Thanks HH, kita masih belajar mengenai backlink ni...

    BalasPadam
  6. Thanks HH kita masih belajar mengenai kepentingan Backlink untuk menaikkan PageRank blog...

    BalasPadam
  7. Maksudnya tinggalkan komen masa blogwalking dan backlink ke post entry kita macam commentluv tu? Kalau yg rak ada commentluv atau yg seanggkatan dengannya dan juga tak ada url/name dan yg ada cuma google. Boleh ke tinggalkan backlink guna code html ke blog kita.

    BalasPadam
  8. Maksudnya tinggalkan komen masa blogwalking dan backlink ke post entry kita macam commentluv tu? Kalau yg rak ada commentluv atau yg seanggkatan dengannya dan juga tak ada url/name dan yg ada cuma google. Boleh ke tinggalkan backlink guna code html ke blog kita.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement