RinggitPlus Banner

11 Jenis Buah Kurma Paling Sedap & Popular Dijual di Malaysia

AI Trade
Tahukah anda bahawa harga buah Kurma paling mahal ialah buah kurma dari jenis Ajwa. Kurma Ajwa atau dikenali sebagai Kurma Nabi ini berharga antara RM120-RM170 sekilogram. Harga yang berbeza ini adalah berdasarkan kepada kualiti yang ada pada Kurma Ajwa, termasuklah saiznya serta syarikat yang mengimport buah kurma jenis ini.

Kurma Ajwa berasal dari Madinah, dan ia merupakan buah kurma yang sangat popular dan mempunyai permintaan tinggi memandangkan ia merupakan buah kurma yang dipercayai menjadi kegemaran Rasulullah S.A.W.

11 Jenis Buah Kurma Popular dan Paling Sedap Dijual di Malaysia

11 Jenis Buah Kurma Popular dan Paling Sedap Dijual di Malaysia
Ada banyak jenis buah kurma. Secara amnya, buah kurma berasal dari tanah Arab. Ia mempunyai banyak khasiat yang bagus untuk kesihatan. Itulah sebabnya ia antara menu makanan yang disunatkan dalam agama Islam untuk diambil ketika berbuka puasa dan juga ketika sahur.
Menurut Anas bin Malik r.a., Rasulullah S.A.W berbuka puasa dengan beberapa biji kurma yang segar sebelum menunaikan solat (Maghrib). Sekiranya tidak ada kurma yang segar, baginda akan berbuka dengan kurma kering. Jika tidak ada juga kurma kering, Baginda mengambil beberapa cedok air. (H.R Abu Daud dan Tirmizi).

Iran - Pengeluar Buah Kurma Terbesar, Paling Berkualiti di Dunia

Antara negara-negara yang mengeluarkan buah kurma termasuklah Arab Saudi, Jordan, Iran, Tunisia, Mesir dan juga China. Malah buah kurma turut ditanam di Amerika Syarikat di daerah California.

Samada anda percaya atau tidak, buah kurma gred AA dan yang paling berkualiti serta sedap, kebanyakkannya berasal dari negara Iran. Sejak sekian lama, Iran memang telah dikenali kerana menghasilkan buah kurma yang berkualiti tinggi dan terbaik. Ia menjadi pilihan dan mendapat permintaan tinggi dari hotel-hotel terkemuka dunia.

Jenis-Jenis Buah Kurma Paling Sedap & Popular di Malaysia

Orait, jom kita lihat jenis-jenis buah kurma yang ada, paling popular, dan paling sedap yang ada dijual di Malaysia khususnya, dan di Nusantara amnya. Dengan khasiat yang ada pada buah kurma ini, bolehlah ia menjadi salah satu menu makanan harian terbaik, bukan setakat di bulan puasa, menjadikan ia sebahagian daripada lifestyle.

#1 - Kurma Ajwa

Kurma Ajwa
Jenis kurma Ajwa adalah salah satu yang ditanam di rantau Madinah Munawara di Arab Saudi. Ia adalah kurma hitam yang manis, dengan rasa buah yang segar. Kurma ini cenderung bersaiz kecil dan mempunyai tekstur isi yang lembut. Manakala, biji kurma Ajwa berbentuk oblong dengan puncak yang bulat dan mempunyai tekstur kasar.

Dalam sebuah hadith, Nabi Muhammad S.A.W bersabda yang lebih kurang bermaksud; "Orang yang memakan tujuh biji kurma Ajwa pada waktu pagi akan bebas daripada sihir dan racun pada hari dia memakannya."

Buah kurma ini juga dipercayai menjadi buah kurma kegemaran Nabi S.A.W; oleh kerana ini, ia menjadi buah kurma yang paling mahal, terutamanya di Arab Saudi. Walaupun mahal, kurma jenis Ajwa sentiasa mendapat permintaan yang tinggi termasuklah di Malaysia.

Kalau anda nak tahu, ada usaha-usaha dilakukan untuk memperkenalkan tanaman buah kurma Ajwa di kawasan tanaman kurma yang lain di dunia. Namun, ia tidak begitu berjaya dan ternyata keadaan iklim di rantau Madinah sahaja yang paling sesuai untuk pertumbuhannya. Satu kajian yang dilakukan di Khairpur, Pakistan menunjukkan bahawa pertumbuhan jenis kurma ini serupa dengan pertumbuhan tumbuh-tumbuhan lain yang biasanya ditanam di Arab Saudi.

#2 - Kurma Mabroom

Kurma Mabroom
Kurma Mabroom adalah jenis kurma kering dan lembut (sama dengan kurma Ajwa) yang kebanyakkan ditanam di Semenanjung Barat Arab Saudi.

Kurma Mabroom mempunyai bentuk panjang dan kurus. Ia mempunyai kulit yang hampir lut dan berwarna coklat gelap. Isi buah mempunyai kedutan lembut. Kurma Mabroom tidak begitu manis tetapi mempunyai rasa yang unik dan isi yang kenyal.

Buah kurma Mabroom ketika kering, ia mempunyai tekstur unik yang kedua-duanya lembut dan pejal, dengan rasa berserabut.

Buah kurma Mabroom sering disamakan dengan satu lagi jenis buah kurma yang popular dan sedap iaitu buah kurma Khudri. Bezanya buah kurma Kudri lebih panjang dan lebih kecil. Ia mempunyai warna muda dan kelihatan berkedut tetapi tidak mengelupas.

Ketika kering kurma Mabroom agak keras, tetapi kurang manis berbanding dengan kurma Khudri. Ia mempunyai rasa yang lazat tetapi kurang sengit berbanding dengan jenis lain. Kurma Mabroom dianggap sebagai kategori premium buah kurma yang kaya dengan antioksidan dan mineral, dan kerana ini ia cenderung berharga lebih mahal berbanding dengan jenis kurma lain.

#3 - Kurma Safawi

Kurma Safawi
Kurma Safawi adalah kenis kurma khas yang sebahagian besarnya ditanam di Arab Saudi di rantau Madinah. Kurma Safawi adalah jenis kurma yang lembut dan semi-kering; dapat dikenali dari warnanya yang hitam mendalam, panjang dan saiznya yang sederhana.

Ia mempunyai persamaan dari segi rasa dengan kurma Ajwa. Tetapi ia berbentuk lebih oblong berbanding dengan kurma Ajwa. Jenis kurma Safawi dikenali oleh produktivitinya dan ini membuat kurma ini mudah tersedia dan mudah didapati sepanjang tahun berbanding dengan jenis lain.

Untuk info tambahan, buah kurma ini juga ditanam dalam skala yang lebih kecil di negara-negara lain seperti Pakistan, India serta Malaysia

Walaupun mudah tersedia, ia tetap sebagai salah satu jenis kurma terbaik dan salah satu kurma dengan permintaan tertinggi kerana manfaat kesihatannya selain rasanya yang sedap.

#4 - Kurma Sayer

Buah Kurma Sayer
Kurma separuh kering berkulit tipis dengan rasa yang unik. Ia berbentuk panjang dan bujur (kadang-kadang segi empat tepat) dan kira-kira 2-5cm dalam saiz. Kurma Sayer bermula berwarna kuning, kemudian beralih menjadi kuning gelap dan kemudian menjadi merah atau coklat gelap ketika sudah masak. Ia tersedia di pasaran sama ada kurma Sayer dengan pit atau kurma Sayer tanpa pit.

Kurma Sayer, juga dikenali sebagai kurma Stamaran, Saamaran, Stamara atau Samberun, juga adalah salah satu jenis kurma lazat dan sedap. Ia banyak dihasilkan di Iran, dan mewakili 65% daripada jumlah kurma yang dihasilkan di sana.

Ia adalah salah satu kurma berkualiti tinggi yang dihasilkan di Iran dan, oleh itu, mempunyai nilai eksport yang tinggi. Malahan, kurma Sayer adalah salah satu eksport kurma utama Iran, menyumbang 40% daripada semua kurma yang digunakan dalam eksport dan pasaran antarabangsa. Kurma Sayer sangat dikenali di peringkat antarabangsa terutamanya di negara-negara seperti Kanada, England, Australia dan New Zealand.

Salah satu perkara paling penting untuk diambil perhatian tentang pengeluaran kurma Sayer adalah bahawa, di wilayah Khuzestan di mana ia ditanam, kurma ditanam tanpa menggunakan apa-apa racun perosak dan bahan kimia. Dengan kata lain, ia 100% organik.

#5 - Kurma Mazafati

Kurma Madu atau Kurma Rotab Mazafati
Kurma gelap dan lembut dengan saiz sederhana biasanya sekitar 2.5-4.5 cm, dengan rasa yang manis dan kandungan lembapan yang tinggi (berair). Isinya juga tebal. Kurma Mazafati dianggap sebagai kurma paling lazat di dunia serta mempunyai warna hitam yang menarik berbanding dengan jenis buah kurma popular yang lain.

Jika di Malaysia, buah kurma Mazafati lebih dikenali sebagai Kurma Kimia dan Kurma Bam (berdasarkan rantau di mana kurma paling lazat seperti ini ditanam). Ia juga digelar Kurma Madu, dan adalah salah satu daripada pelbagai jenis buah kurma berasal dari Iran.

Saya boleh katakan kurma jenis ini adalah mungkin jenis kurma yang paling popular dan terkenal di Malaysia. Ia menjadi antara pilihan ramai umat Islam di Malaysia kerana harganya yang lebih murah, namun sedap berbanding jenis buah kurma yang lain.

Pengeluaran kurma Mazafati berlaku terutamanya di bandar Bam, wilayah Kerman. Ini adalah tempat yang paling dikaitkan dengan pengeluaran kurma Mazafati berkualiti tinggi. Rantau Bam mempunyai kira-kira 28,000 hektar tanah khusus untuk menuai kurma Mazafati, dari tanah itu 5,000 hektar dikhaskan untuk pokok-pokok kurma ini.

Buah kurma Mazfati atau Rotab Bam ini sedap dan enak dimakan sebagai kurma segar.

Biji kurma Mazafati mempunyai sifat antioksidan yang kuat kerana kandungan kompoun flavonoid dan fenolik yang tinggi. Dalam banyak budaya, biji kurma Mazafati dikenali sebagai benih yang 'diberkati' kerana dapat mengubati, termasuk memperkuatkan sistem imun dan melawan jangkitan, dan juga bertindak sebagai anti-bakteria dan anti-radang. Manfaat kesihatan ini telah disahkan dalam kajian saintifik yang dijalankan pada tahun-tahun kebelakangan ini.

Jika sering mengambil buah kurma Mazafati ini, dipercayai dapat membantu untuk meningkatkan tenaga, menguatkan saraf, merawat anemia, meningkatkan ingatan dan kecerdasan, memperbaiki kulit, menggalakkan kesihatan pencernaan dan jantung yang baik, dan mencegah masalah pencernaan serta sembelit.

#6 - Kurma Piarom

Kurma bulat warna hitam-coklat, sering dianggap paling sedap berbanding dengan kurma separuh kering lain. Kurma Piarom, juga dikenali sebagai kurma Mariami atau 'kurma coklat'.

Kurma Piarom adalah kurma panjang, kurus, berbentuk bujur, dengan kulit nipis dan berwarna hampir hitam. Ia mempunyai saiz 3-5cm (lebih besar daripada jenis kurma lain), dan dianggap semi-kering kerana kandungan kelembapan yang rendah iaitu kurang daripada 15%, lebih rendah daripada jenis kurma lain.

Kurma Piarom mempunyai rasa dan rupa yang unik dan dianggap salah satu jenis kurma yang paling mahal kerana pengeluaran mereka ekslusif di Hajiabad. Bandar Hajiabad adalah satu kawasan di titik paling utara wilayah Hormozgan, bahagian selatan Iran.

#7 - Kurma Rabbi

Kurma lembut, coklat gelap dan kadangkala kelihatan kemerah-merahan. Buah kurma Rabbi adalah separuh kering yang panjang dan mempunyai kandungan kelembapan di bawah 15%. Kurma Rabbi adalah salah satu daripada enam jenis kurma merah kering yang popular dijual di pasaran.

Sepertimana kebanyakan buah kurma yang sedap dan popular yang lain, buah kurma Rabbi juga berasal dan banyak ditanam di Iran.

Kurma merah kering sangat bermanfaat untuk badan. Kurma jenis ni menjadi antara diet harian sihat di negara-negara Barat. Kurma merah kering sangat baik untuk otot, kesihatan perut, kesihatan kolon, menambah imuniti dan menguatkan otot jantung.

Kurma merah kering sering dijadikan sebagai makanan ringan yang lazat atau juga boleh dimakan dengan bijirin atau oatmeal.

#8 - Kurma Kabkab

Kurma Kabkab
Kurma lembut, basah, bersirap dengan warna coklat gelap dan lebih panjang daripada jenis kurma lain. Ia merupakan kurma gred AA ditanam di kebanyakan kawasan tropikal di Iran.

Kurma Kabkab dianggap sebagai jenis kurma basah kerana kandungan kelembapannya yang tinggi iaitu kira-kira 18%. Ia panjang, berbentuk bujur dan kira-kira 3.5-4 cm dalam saiz dan mempunyai warna berbeza bermula dari kuning ke coklat gelap bergantung kepada kematangan.

Kurma yang juga popular di pasaran Malaysia ini mempunyai tekstur yang halus dan lembut dan kulit yang keras kerana pit yang panjang yang melekat pada isi buah. Ia popular kerana rasanya yang lazat, manis seperti sirap.

#9 - Kurma Zahidi

Kurma Zahedi atau Zahidi
Kurma Zahedi atau Zahidi adalah kurma tebal, kecil, berbentuk bujur, kira-kira 3.5 cm dalam saiz. Kurma Zahedi mempunyai penampilan yang tersendiri, ia keras, berkilat dan kering, kadang-kadang kulitnya melekat pada isi buah dan kadang-kadang, bergantung kepada cuaca (haba, kelembapan), kulit buah akan memisahkan dari bahagian isi buah.

Warna kurma Zahedi bermula dari kuning ke coklat muda bergantung kepada kematangan. Dengan kandungan kelembapan kurang daripada 14%, lebih rendah daripada jenis lain, ia dianggap sebagai jenis buah kering.

Kurma Zahedi disukai ramai dan popular kerana ia kurang manis berbanding daripada jenis-jenis kurma yang lain. Buah kurma ini amat sesuai untuk mereka yang menghadapi penyakit diabetes atau kencing manis.

Ia dianggap sebagai salah satu kurma kering paling sedap di dunia. Itu sebab ia juga menjadi jenis buah kurma yang popular di pasaran Malaysia.

Kurma Zahedi ini banyak ditanam di bandar-bandar paling tropika di Iran tetapi majoriti penanaman kurma Zahedi berlaku di wilayah Fars dan Kerman. Jenis kurma Zahedi yang terbaik boleh dijumpai di wilayah tersebut.

Kurma Zahedi juga ditanam di bandar-bandar seperti Firuz Abad, Bushehr, Lar, Ahvaz, Khorram Shahr, dan juga di negara-negara lain seperti Iraq dan Amerika Syarikat. Di tempat lain di Iran, wilayah Khuzestan (Khorram Shahr dan lain-lain) menghasilkan satu variasi kurma Zahedi, yang dikenal sebagai Kurma Zohdi.

#10 - Kurma Medjool

Kurma Medjool
Kurma Medjool adalah buah kurma yang paling sukar untuk ditanam dan oleh itu adalah jenis kurma paling mahal, besar dalam saiz, kulit berwarna kuning gelap sampai merah-coklat, tekstur berserabut dan rasa yang sangat manis.

Rasa manis yang ada pada buah kurma Medjool seakan rasa karamel. Malah, buah ini sentiasa kelihatan segar walaupun setelah ia kering. Buah kurma Medjool dikenali sebagai buah kurma 'berlian' kerana sifat istimewanya ini. 

Kurma Medjool berasal dari Timur Tengah (Palestine) dan Afrika Utara.

Kurma Medjool adalah alternatif yang lebih sihat untuk pencuci mulut dengan kalori tinggi kerana ia kaya dengan mineral penting dengan hanya kira-kira 66 kalori dalam setiap kurma.

Oleh kerana sensitiviti jenis kurma ini terhadap kualiti udara dan kelembapan tanah, ia jauh lebih sukar untuk berkembang dalam keadaan terbaik berbanding dengan jenis buah kurma lain. Inilah yang menjadi penyebab ia sukar untuk ditanam, lalu menyebabkan buah kurma Medjool dijual pada harga yang agak tinggi.

Kurma Medjool juga antara jenis buah kurma yang popular dijual di Malaysia, malah ia merupakan jenis kurma yang dijual secara premium. Pun begitu, kerana rasanya yang sedap, ramai yang mencarinya ketikan bulan Ramadan sebagai hidangan berbuka puasa terutama sekali di hotel-hotel terkemuka yang menyediakan hidangan buffet berbuka puasa Ramadan.

#11 - Kurma Deglet Noor

Kurma Deglet Noor
Kurma Deglet Noor adalah salah satu daripada pelbagai kultivar kurma. Nama Deglet Noor dalam bahasa Arab bermaksud 'ratu kurma'. Ia berasal dari Algeria. Ia juga ditanam di Arab Saudi, Tunisia, Amerika Syarikat dan juga banyak negara-negara Mediterranean seperti Iran.

Negara Algeria adalah pengeluar terbesar kurma jenis ini di dunia, di mana ia ditanam di wilayah Biskra, di kawasan-kawasan tertentu yang diketahui mempunyai oasis.

Kurma Deglet Noor Algeria tulen diketahui mempunyai sentuhan lembut, warna lut dan rasa lembut yang seperti madu, dan ciri-ciri ini yang membezakan ia daripada kurma lain

Di Malaysia, buah kurma Deglet Noor biasanya dijual dalam bentuk bertangkai. Ia juga menjadi antara buah kurma paling diminati di Malaysia.

Saya juga telah membuat pencarian sendiri untuk mendapatkan lingkungan harga sekilogram buah kurma yang dijual di Malaysia. Harga ini walaubagaimanapun, tertakluk kepada syarikat yang mengimport dan menjualnya di Malaysia. Jadi, ia mungkin berbeza.


Berikut adalah jenis-jenis buah Kurma yang popular dijual di Malaysia, dan saya sertakan sekali harga sekilogram buah Kurma ini mengikut jenisnya.
  • Kurma Ajwa, asal Madinah - RM120 - RM170
  • Kurma Medjool, asal Palestine - RM80 - RM100
  • Kurma Mariami, gred AA dari Iran - RM60 - RM80
  • Kurma Safawy, asal Madinah - RM30 - RM60
  • Kurma Ajmal, Tunisia - RM40
  • Kurma Tunisia Loose, asal Tunisia - RM30
  • Kurma Rabbi, asal Iran - RM24
  • Kurma Merah, asal China - RM16
  • Kurma Mesir - RM12

Terdapat juga jenis-jenis buah Kurma yang lain iaitu:
  • Arner Haji dari Iraq
  • Holwaah
  • Kurma Mozafati
  • Kurma Saidy dari Libya
  • Kurma Sokari
  • Kurma Barhi
  • Kurma Kholas
  • Kurma Sekki
  • Kurma Monief
Jenis-jenis buah kurma ini yang dijual di Malaysia selalunya dikelaskan mengikut daerah tempat dan negara penghasilannya. Perbezaan juga dibuat berdasarkan rupa fizikal, bentuk, rasa, dan tekstur.

Khasiat buat Kurma memang tidak boleh dipertikaikan, ia makanan yang disebut di dalam Al Quran dan kebanyakkan hadith. Ia makanan yang boleh memberikan tenaga dan kekuatan dan membantu tubuh untuk imun kepada beberapa penyakit.

[Baca] Petua Dapat Anak Dengan Amal Makan Kurma dengan Susu Kambing

Kehebatan dan khaifiat yang ada pada buah Kurma ini sangat hebat sehingga Nabi Muhammad S.A.W berpesan supaya setiap rumah orang Islam mesti ada buah kurma.

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: "Barang siapa yang makan pagi dengan tujuh butir kurma Ajwa, maka tak akan mencelakainya racun dan sihir dihari itu". (H.R Shahih Al-Bukhari)

Semoga manfaat blog post ini untuk semua, in Sha Allah.

Advertisement

Rahsia Shopee

Post a Comment

5 Comments

  1. aku kalau beli kurma mesti tak habis dalam masa sebulan..kadang sampai simpan setahun.. hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uishh ... haha, beza lak ngan saya .. leh habis dengan cepat.

      Delete
  2. allahuakbar! rupanya ada banyak jenis kurma. tak sangka jugak. patut lah nampak berbeza-beza rupa bentuknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena tengok harganya tu .. yang mahal tak semestinya sedap untuk selera kita. Buah kurma ni ada macam-macam asal dia.

      Delete
  3. saya peminat buah kurma..

    saya kotak yang berharga RM10 ..saya boleh habiskan tidak sampai 3 hari..

    ReplyDelete

Komen adalah tanggungjawab anda. Sebarang komen yang ditingalkan tertakluk pada Akta 588 SKMM. Komen dengan nada ilmiah, dan lakukan dengan niat yang murni. Untuk pengiklanan, boleh gunakan borang 'hubungi saya' atau looket.me/hasrulhassan.