Penting Ok. 10 Sebab Bank Tolak Permohonan Loan Anda. Buat permohonan untuk meminjam menerusi bank, tapi dukacita bank tolak permohonan pinjaman anda. Sedih. Kecewa. Hampa. Namun, sekali permohonan pinjaman anda ditolak oleh bank, tidak bermakna permohonan anda ditolak selamanya.

Maka, usahlah resah, risau, gelisah, hampa atau kecewa. Terdapat ruang dan peluang untuk anda memohon pinjaman pada masa akan datang. Apa yang perlu ialah anda belajar mengenai kesilapan ketika permohonan dilakukan.

10 Sebab Bank Tolak Permohonan Loan Anda

10 Sebab Bank Tolak Permohonan Loan Anda
Pinjaman yang diberikan bank sebenarnya adalah satu pelaburan untuk keuntungan bagi bank tersebut. Seboleh-bolehnya bank mahu anda mendapat kelulusan pinjaman, tetapi mestilah menepati syarat dan terma diberikan.

Bank ada pendekatan dan cara untuk menilai kemampuan anda dalam memperoleh kelulusan sesuatu pinjaman. Tidak kiralah ia pinjaman untuk perniagaan, pinjaman persendirian, pinjaman pendidikan, pinjaman perumahan atau pinjaman untuk pembelian kenderaan.

Setiap jenis pinjaman ada kriteria untuk dipenuhi. Ia ada sistem pemarkahan kredit untuk memutuskan samada pemohon layak atau tidak pada jenis permohonan yang dibuat.

Pengetahuan adalah kunci penting untuk anda mendapat kelulusan pinjaman mana-mana bank atau institusi kewangan. Ramai antara kita yang kurang pengetahuan ini terutama tentang bagaimana untuk mendapat markah kredit yang bagus agar bank tidak akan menolak permohonan anda.

Samada anda percaya atau tidak, kira-kira 50 peratus permohonan pinjaman berbentuk gadai janji ditolak biarpun majoriti pemohon mempunyai keupayaan pembayaran balik.

Memetik laman web propertyguru.com, terdapat beberapa sebab permohonan pinjaman anda ditolak.

1. Memohon di Bank Yang Salah

Setiap bank mempunyai syarat kelayakan yang berlainan. Pinjaman anda mungkin diluluskan oleh satu bank dan mungkin tidak untuk bank lain. Masalah akan bermula jika anda memohon pinjaman di beberapa bank yang berlainan dalam masa yang sama tanpa menyedari bahananya.

Tahukah anda, Bank Negara Malaysia (BNM) boleh menjejaki permohonan pinjaman dan status peminjam?

Jika anda memulakan permohonan pinjaman di beberapa bank dan kemudian ditolak, rekod permohonan anda akan kekal dan kemungkinan ada akan sukar memohon pinjaman lain di masa hadapan walaupun memenuhi syarat kelayakan.

Setiap bank mempunyai risiko yang berbeza. Permohonan anda mungkin ditolak kerana mempunyai banyak kad kredit dan mungkin kerana tidak langsung mempunyai kad kredit. Situasi adalah bergantung kepada syarat bank.

2. Skor Pemarkahan Permohonan Rendah

Punca Gagal Loan - Skor Pemarkahan Permohonan Rendah
Bank hari ini juga lebih cekap dan kompleks. Kebanyakan bank telah melaksanakan skor pemarkahan permohonan untuk menganalisis profil pelanggan seperti umur, di mana anda tinggal, tahap pendidikan, status perkahwinan dan sebagainya.

Kebanyakan maklumat ini dikumpulkan dan dalam setiap pertanyaan, skor yang diberi berdasarkan maklumat yang anda berikan. Ia tidak semudah memberikan skor rawak untuk setiap soalan, tetapi skor berdasarkan maklumat terperinci menggabungkan butiran.

3. Skor Kredit Yang Tidak Memuaskan

Bank bergantung kepada skor kredit pada masa kini dalam proses membuat keputusan. Skor kredit menganalisis kelakuan pembayaran balik anda berdasarkan CCRIS anda.

Pada asasnya, skor kredit memberikan petunjuk - bagaimana bijak anda menguruskan wang pada masa lalu. Bagaimanapun, dasar dan keperluan ini adalah berbeza antara bank. Ini adalah kerana setiap bank mempunyai risiko sendiri.

Bank A menolak permohonan pinjaman anda, tetapi kemungkinan bank C atau bank D akan meluluskannya.

Terdapat banyak cara untuk menilai CCRIS anda. Maklumat dari CCRIS seperti tertera di bawah adalah antara kemungkinan pinjaman anda gagal:
  • Tiada rekod dalam CCRIS (CCRIS sifar tidak semestinya baik)
  • Bilangan kad kredit anda baru mendaftar untuk Frekuensi tinggi pinjaman dalam tempoh yang singkat (dalam 6 bulan terakhir)
  • Kad kredit (s) yang menunjukkan penggunaan yang tinggi (perbelanjaan yang tinggi)
  • Kad Kredit (s) dengan status 'lebih had'
  • Corak pembayaran balik dalam tempoh 12 bulan yang lepas
  • Sama ada anda amat memanfaatkan pinjaman tidak bercagar (s) (pinjaman peribadi)

4. Ditolak Kerana Peraturan Kredit

Walaupun, skor kredit anda tinggi, namun, bank masih boleh menolak pinjaman anda dengan peraturan kredit seperti terlepas bayaran lebih dari tiga kali dalam tempoh enam bulan, terlepas bayaran bulanan semasa dan sebagainya.

Bank melihat prestasi anda yang terdahulu untuk mengukur prestasi masa depan anda. Bank juga akan melihat tahap memanfaatkan anda. Jika anda mempunyai rekod pembayaran balik yang buruk, kemungkinan pinjaman anda tidak akan diluluskan adalah tinggi.

Menerusi CCRIS, info yang menunjukkan sebarang pengelakan bayaran dari 2 bulan dan ke atas akan mengurangkan peluang anda untuk mendapatkan pinjaman yang diluluskan.
Ditolak Kerana Peraturan Kredit

Situasi anda bakal menjadi lebih teruk andai anda mempunyai pinjaman sedia ada di bank yang anda sedang memohon pinjaman baru.

Tingkah laku pembayaran balik keseluruhan anda akan dikaji semula, dengan corak pembayaran anda terkini. Ini akan menjejaskan permohonan pinjaman semasa anda - dengan cara yang baik atau buruk.

5. Status Buruk dalam CCRIS

Jika anda mempunyai mana-mana akaun yang pembayaran balik tidak dibuat dalam tempoh yang berpanjangan (biasanya lebih dari 6 bulan untuk pinjaman peribadi atau kad kredit, yang berpotensi lebih lama untuk pinjaman bercagar), rekod anda boleh ditandakan 'merah'sebagai "akaun perhatian khusus" di CCRIS anda.

Secara amnya, bank-bank tidak akan meneruskan kelulusan pinjaman anda apabila melihat apa-apa tanda 'merah', walaupun anda mempunyai rekod prestasi yang baik untuk kemudahan kredit anda yang lain dalam CCRIS anda.
Sebab Bank Tolak Mohon Pinjaman


Jika anda mendapatkan khidmat nasihat bank sekiranya berlaku keingkaran bayaran dalam memenuhi pembayaran balik bulanan, bank biasanya akan menawarkan untuk menyusun semula atau penjadualan semula pinjaman anda.

Biasanya bank akan melanjutkan tempoh bayaran balik dan menurunkan kadar bayaran bulanan anda.

[Baca] 8 Rahsia Bank Untuk Meluluskan Pinjaman

Perbuatan itu dianggap sebagai masalah kewangan yang berpotensi dan walaupun anda terus membuat bayaran segera di bawah skim ini; bank mempunyai tanggungjawab untuk melaporkan kemudahan anda seperti yang disusun semula.

Bank-bank lain mungkin tidak mahu memberi apa-apa kemudahan pinjaman (gadai janji) baru kerana anda akan dilihat sebagai tidak dapat menguruskan hutang yang sedia ada.

Tanda amaran yang lain daripada CCRIS adalah seperti mendapatkan khidmat AKPK (perkhidmatan pengurusan hutang di bawah Bank Negara) atau tindakan undang-undang diambil terhadap anda sebelum ini.

6. De-Cheque

Mengekalkan disiplin dalam kemudahan cek anda adalah penting. Jika anda mempunyai 2 atau lebih cek tendang dalam tempoh 12 bulan yang lalu, kebanyakan bank tidak akan meneruskan permohonan pinjaman anda.

Rekod itu akan kekal, tidak kira akaun yang terjejas ditutup atau belum dari bank anda memohon untuk pinjaman.

7. Kebankrapan

Kebankrapan

Jika anda secara rasmi diisytiharkan muflis, anda tidak akan memperoleh apa-apa pinjaman baru, pembiayaan semula atau apa-apa kemudahan penambahan pinjaman (gadai janji).

Status kebankrapan disiarkan dalam akhbar harian. Jika anda telah diisytiharkan bankrap, sama ada dengan bank tertentu, individu atau pertubuhan, rekod anda akan disenaraikan secara tetap di CTOS sebagai rujukan.

CTOS menyenaraikan dan mengumpulkan status muflis, yang diterbitkan dalam sumber-sumber awam. CCRIS hanya mengetahui status kebankrapan itu, jika anda diisytiharkan muflis oleh bank.

8. Nisbah Hutang (DSR)

Mengetahui nisbah hutang anda kepada pendapatan adalah penting dan utama dalam memastikan pinjaman anda diluluskan. Ini adalah formula yang digunakan oleh bank-bank untuk menilai tahap kemampuan anda.

DSR dikira berdasarkan jumlah semua hutang bulanan anda - dipanggil hutang berulang / komitmen, termasuk jumlah pinjaman anda pada gadai janji, pinjaman kereta, pinjaman peribadi, bayaran bulanan minimum anda di mana-mana hutang kad kredit, pinjaman anda yang lain, bersama-sama dengan komitmen bulanan untuk permohonan semasa, dibahagikan dengan pendapatan bersih - selepas potongan cukai pendapatan / KWSP / Perkeso (yang mana berkenaan).

[Baca] Lelaki Bergaji RM2,002 Beli Rumah RM270,000

Ini telah menjadi sebab penolakan yang paling biasa, di mana kira-kira 35 peratus kepada 40 peratus daripada pinjaman ditolak kerana ini.

Bank-bank yang berbeza mempunyai nisbah DSR dengan nilai potongan yang berbeza atau terhad (contohnya: 60 peratus, 70 peratus atau ada yang sehingga 80 peratus).

9. Tidak Serahkan Dokumen Betul dan Lengkap

Dokumentasi pendapatan adalah perkara yang paling biasa di mana permohonan boleh ditolak.

Bank-bank yang berbeza mempunyai keperluan dokumentasi pendapatan yang berbeza dan juga akan mempunyai kaedah yang berbeza untuk memperoleh pendapatan dari dokumen-dokumen yang dikemukakan dari pemohon.

Ini bermakna menerusi dokumen yang sama, bank-bank boleh memperoleh pengiraan pendapatan dengan varian sehingga 50 peratus. Ini yang sering berlaku apabila anda tidak menyediakan dokumen yang mencukupi atau ia berubah-ubah.

Secara umumnya, untuk sumber pendapatan tetap, perkara utama yang dilihat oleh bank ialah sumbangan kepada KWSP dan penyata cukai anda, yang ada dinyatakan di dalam slip gaji; selain pemotongan lain yang berkaitan untuk penilaian pendapatan.
Untuk mereka yang berpendapatan berubah-ubah/golongan yang memperoleh komisen (yang termasuk golongan berpendapatan tetap dengan sebahagian daripada pendapatan yang disumbangkan oleh elaun atau insentif), bank akan melihat kepada ciri-ciri yang menunjukkan kestabilan pendapatan.

Bank-bank akan memerlukan bukti pendapatan bulanan yang mencukupi biasanya untuk tempoh 6 bulan. Jika terdapat turun naik yang tinggi dalam pendapatan (dalam bulan tertentu), anda perlu menyediakan lebih banyak dokumen untuk membenarkan dan menunjukkan bahawa anda memiliki kestabilan sumber pendapatan.

10. Pekerjaan

Anda mungkin perlu sekurang-kurangnya 3 hingga 6 bulan pengalaman bekerja dalam usaha untuk anda untuk mendapatkan pinjaman pertama anda. Mempunyai pekerjaan yang menyediakan caruman KWSP walaupun pendapatan anda tidak tinggi adalah penting.

Bank-bank tertentu mungkin tidak menawarkan pinjaman jika gaji anda dibayar oleh deposit tunai. Kesinambungan pekerjaan dan berapa lama anda bekerja dengan majikan adalah satu faktor penting dalam mendapatkan pinjaman yang diluluskan.

Semoga dengan info dan tips diberikan ini akan bantu anda untuk faham tentang sebab-sebab bank menolak permohonan pinjaman anda.

Panduan di atas adalah panduan am, ia mungkin berbeza mengikut takrifan bank - institusi pemberi pinjaman.

5 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Memang kena fahamkan dulu kriteria memohon pinjaman sebelum menghantar permohonan. Kalau tidak rugi masa sebab prosesnya pun mengambil masa seminggu juga untuk diluluskan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ramai pemohon yang tidak serius dalam kendalikan borang. Bila ke bank, ada yang tidak lengkap, terpaksalah ulangkali pergi bank untuk memohon.

      Padam
  2. kalau menjadi blogger kecil kecilan memang sukar nak dapat pinjaman..tak pe..janji tak berhutang

    BalasPadam
  3. ala sedihlah kan bila tak lulus..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement