Gaji kecil cuma RM2002, tetapi boleh beli rumah dengan harga tinggi sehingga RM270,000. Kalau ikut logik, memang susah nak beli rumah yang berharga sebegitu dengan gaji kurang daripada RM4,000. Tetapi itulah yang berlaku kepada Encik Arif yang telah berjaya membeli rumah setelah mendapatkan panduan Rahsia Pinjaman Perumahan dan menggunakannya untuk permohonan diluluskan pinjaman perumahan bank.

Skrin shot di bawah merupakan mesej yang diterima melalui facebook oleh Tuan Wahi yang merupakan penulis ebook Rahsia Pinjaman Perumahan. Manakala, Encik Arif adalah merupakan antara pembeli terawal ebooknya. Daripada apa yang dikongsikan, memang Encik Arif sangat gembira kerana permohonan pinjaman rumahnya yang pertama telah lulus. Bukti walaupun beliau bekerja dengan gaji kecil, tetapi boleh beli rumah dengan harga mahal, malah tidak setanding gajinya.
Cara nak beli rumah dengan gaji kecil

Rahsia Encik Arif Gaji RM2002 Beli Rumah RM270,000

Apa cerita di sebalik kegembiraan Encik Arif? Mari singkap untuk dijadikan panduan, terutama kepada mereka yang mempunyai masalah untuk mendapatkan pinjaman perumahan daripada bank.

Ok. Seperti dah sedia nampak, harga rumah yang dibeli adalah RM270,000. Menurutnya, beliau mendapat margin pinjaman daripada CIMB sebanyak 80% dengan kadar faedah 4.6% setahun.

Walaupun margin pinjaman yang ditawarkan lebih rendah (biasanya 90% untuk rumah pertama dan kedua), namun pada ia sudah dikira baik, daripada tidak mendapat sebarang tawaran pinjaman perumahan.

Persoalannya ialah, bagaimana Encik Arif lakukan? 

Untuk makluman, ketika memohon pinjaman perumahan daripada CIMB, Encik Arif masih lagi bekerja dengan sebuah syarikat swasta dengan gaji bulanan sebanyak RM2002. Agak rendah dan kecil untuk seseorang yang bekerja di kota besar. Ketika itu, beliau masih bujang dan usianya hampir mencecah 30 tahun.

Mana Mungkin Layak Mendapat Pinjaman??

Jika diperhatikan dari segi gaji, saya rasa beliau tidak layak untuk membeli rumah berkenaan. Anda boleh semak dengan post sebelum ini yang pernah saya tulis dan kongsikan - Cara Kira DSR Untuk Kelayakan Pinjaman Perumahan (dalam artikel ni pun ada tips). Ini kerana bayaran ansuran rumah berkenaan melebihi separuh daripada gajinya iaitu 67%.

Itupun sekiranya beliau membuat pinjaman sehingga tempoh maksimum iaitu 35 tahun. Berikut merupakan contoh pengiraan ansuran pinjaman beliau.

  • Harga rumah : RM270,000
  • Margin pinjaman : RM270,000 x 80% = RM216,000
  • Faedah = (RM216,000 x 4.6%) x 35 tahun = RM347,760
  • Jumlah Pinjaman = RM216,000 + RM347,760 = RM563,760
  • Ansuran bulanan = RM563,760/420 bulan = RM1342.28

Jadi jumlah gaji yang beliau terpaksa peruntukkan untuk membayar ansuran rumah berkenaan adalah seperti berikut:

  • = (Ansuran bulanan rumah/gaji) x 100%
  • = (RM1342.28/RM2002) x 100%
  • = 67%

Jumlah berkenaan memang sangat tidak logik kerana mana mungkin beliau dapat hidup dengan baki gaji sebanyak RM659.72 (RM2002 – RM1342.28 = RM659.72). Sudah tentu beliau perlu membeli makanan, bayar bil, ansuran kenderaan dan sebagainya. Apatah lagi tinggal di bandar besar. Mau kena catu makanan dan mengikat perut. Banyak yang nak kena bayar selain pinjaman perumahan yang sebanyak itu.

Pelik!! Kalau ikutkan pengiraan memang tak boleh lepas .. jadi, bagaimana Encik Arif lakukannya?

Apa Rahsia Encik Arif?

Nah ...  ini rahsia beliau....

Walaupun beliau bergaji kecil sebanyak RM2002, namun beliau mempunyai pendapatan tambahan hasil daripada perniagaannya. Untuk makluman, Encik Arif merupakan pembekal GPS Tracker kepada pengusaha kereta sewa, syarikat dan juga individu di seluruh Malaysia. Cuba lihat perbualan saya dengan Encik Arif di Facebook, minta saya promosikan produknya di blog saya yang tidak seberapanya ini.
Tisp beli rumah untuk bergaji kecil

Selain itu, Encik Arif juga ada bisnes lain, iaitu bisnes kereta sewa di sekitar Kuala Lumpur. Pendapatannya dicongak-congak boleh mencecah sehingga sehingga 5 angka sebulan.

Kereta Sebagai Penyelamat

Walaupun mempunyai 3 buah kereta di atas nama sendiri dengan ansuran bulanan RM1650, namun beliau berjaya membuktikan kereta-kereta berkenaan boleh menjana pendapatan kepadanya. Beliau tahu bagaimana untuk menunjukkan kepada bank bahawa beliau mampu memiliki rumah berkenaan. Jadi tidak hairanlah sekiranya pihak bank memberi pinjaman walaupun beliau bergaji kecil.

Rahsia Pinjaman Perumahan
Sekarang faham kenapa dan mengapa Encik Arif boleh dapatkan pinjaman perumahan tersebut walaupun ada slip gaji tertulis RM2002 sebulan?

Sebelum ni, Encik Arif tak tahu dan takut-takut untuk membuat permohonan pinjaman perumahan dari bank, tetapi selepas hadam ilmu dari panduan Rahsia Pinjaman Perumahan yang disediakan oleh Tuan Wahi, impiannya telah jadi kenyataan.

Sekiranya anda teringin memiliki rumah sendiri, maka saya mencadangkan anda menggunakan teknik yang diterangkan di dalam ebook tersebut. Berminat? Klik pada pautan di bawah ini:

[+] Dapatkan ilmu dan rahsia untuk beli rumah idaman - Rahsia Pinjaman Perumahan

Semoga bermanfaat.

Post a Comment

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement