Langkau ke kandungan utama

Kenapa BR1M Belum Masuk Akaun Penerima?

Fuh .. hal kisah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kembali hangat diperkatakan rakyat. Apatah lagi bila BR1M untuk 2017 sudah mula menerjah masuk ke akaun-akaun bank penerima bantuan sejak 22 Februari 2017. Ada yang tersenyum, ada pula yang ternampak wajah penuh keliru. "Eh kenapa BR1M aku tak masuk lagi?".

Ya, ramai penerima BR1M keliru kenapa duit Bantuan Rakyat 1Malaysia yang berjumlah RM450 masih tidak dikreditkan ke dalam akaun bank. Disebabkan itu, maka berderetanlah mereka beratur untuk ke kaunter pertanyaan bank, malah ada yang terus ke pejabat LHDN untuk mengetahui kenapa BR1M mereka belum masuk akaun.

Kenapa BR1M 2017 Belum Masuk Akaun Penerima?

Kenapa BR1M Belum Masuk Akaun Penerima?

Ok. Ada banyak sebab kenapa BR1M 2017 belum masuk akaun penerima. Saya senaraikan antara kemungkinan punca yang menyebabkan duit BR1M tidak masuk akaun atau masih belum masuk akaun. Jika anda seorang pemohon BR1M, sila lihat dahulu sebab-sebab di bawah ini:
  1. Tidak membuat kemaskini maklumat akaun dalam e-BR1M
  2. Tidak layak kerana gaji melebihi syarat kelayakan setelah semakan terkini dilakukan
  3. Mengemukakan maklumat palsu ketika memohon BR1M 2017
  4. Pemohon merupakan seorang pelajar IPT dan tidak layak untuk menerima BR1M 2017
Sekarang, anda fikir balik .. adalkh 4 sebab di atas ada kaitan dengan diri anda sebagai pemohon BR1M 2017? Jika ada, itu mungkin sebab kenapa duit BR1M yang anda rasakan anda patut terima tidak masuk-masuk ke dalam akaun bank anda.

Ramai Lupa Nak Kemaskini Maklumat BR1M 2017

Dan antara banyak faktor dan sebab yang disenaraikan di atas, saya fikir faktor nombor 1 adalah antara penyebab utama kenapa BR1M masih belum masuk ke akaun bank penerima.

Pendaftaran dan rayuan BR1M dilakukan secara online menerusi sistem. Apabila sistem online diguna-pakai, maka perkara yang harus diutamakan adalah untuk sentiasa kemaskini data di dalam sistem. Ramai penerima BR1M sebelum ini tidak sedar akan perkara ini. Al maklumlah, rata-rata yang menerima BR1M adalah daripada golongan yang berpendidikan rendah, yang tiada akses internet dan terdiri dari golongan warga emas. Malah, kebanyakan mereka bukan berpengetahuan tinggi berkaitan IT ni.
[Baca Juga] 3 Status Semakan BR1M Duit Masuk ke Akaun

Usah Risau Andai Anda Sah Layak

Pun begitu, usah risau buat mereka yang disahkan layak untuk menerima BR1M. Menerusi sistem yang ada, in Sha Allah, jika anda layak .. anda akan terima juga duit BR1M ini. Cuma soal jangkamasa atau giliran untuk anda terima.

Ibu saya contohnya, untuk BR1M 2016 .. tak dapat nak ke bank untuk ambil duit BR1M, namun duit BR1M tetap dikreditkan ke dalam akaun.

Sekali lagi, usah risau jika anda layak untuk terima BR1M 2017. In Sha Allah, lambat laun duit BR1M anda akan masuk ke akaun... lagipun BR1M 2017 untuk pembayaran awal tahun mulai 22 Februari ini dikatakan dilakukan secara berperingkat dan melibatkan 3 fasa. Jadi, anda perlu bersabar.

Semak Sekali Lagi Status BR1M 2017

Untuk memastikan anda betul-betul layak terima BR1M, sila buat semakan terlebih dahulu di portal e-BR1M di sini - Semak Status Terima BR1M 2017

Kemudian, baca post saya mengenai status BR1M di sini - Status Permohonan BR1M Diterima

Oh ya, sukacita nak ingatkan bahawa apa yang saya tulis dan berikan ini adalah bersandarkan kepada pengetahuan dan pengalaman rakan-rakan yang terima BR1M. Untuk memastikan apa yang sebenarnya menyebabkan 'kenapa BR1M belum masuk ke akaun bank' anda, seharusnya anda membuat semakan dengan pihak berkaitan.

Tapi .. dengan syarat, anda dah buat semakan status secara online dan lihat 4 faktor tadi.... kang tak pasal kena 'bambu' dengan pegawai yang bertanggungjawab .. huhu


Dah baca post berikut:

advertisement


Komen Pembaca ...

  1. tak dapat lagi pun.. still dalam proses jer..

    BalasPadam
  2. Statusnya dah lulus .. tapi duit brim belum lulus masuk dalam account lgi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin akan masuk dalam fasa kedua atau ketiga. Sabar je ye.

      Padam
  3. Dah berjaya 1 minggu lps duit belum masuk lg dlm bank.. balik2 cek.. nak tahu bila duit tue masuk hehe

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi tinggalkan komen. Komen anda adalah tanggungjawab anda. Jika anda dapati ada mana-mana link tidak berfungsi di dalam blog ini, sila beritahu saya ye.

Untuk peluang pengiklanan, sila email saya menerusi ruangan 'Contact Me'. Terima kasih.

Popular

Bagaimana Cara Nak Jadi Jutawan Dengan Produk Sendiri?

Siapa yang tak teringin nak jadi jutawan kan? Sejak saya menjadi seorang blogger sepenuh masa sejak 2010 ni, saya dah nampak ramai rakan-rakan saya yang jadi jutawan. Dulu, mereka sama-sama tulis blog, tapi kini sudah berbisnes dengan produk sendiri. Awalnya untung sikit .. tapi sekarang, dah boleh dianggap sebagai jutawan.

Susah ke nak jadi jutawan ni? Ok ... mari kita semak dulu apa maksud jutawan ni. Jutawan bermaksud seseorang yang mempunyai wang atau harta yang bernilai berjuta-juta ringgit. Kalau anda ada wang atau harta lebih dari juta - ada billion, anda tetap dipanggil jutawan. Dalam bahasa Malaysia, tiada perkataan khusus untuk seseorang yang miliki wang atau harta berbillion ringgit.  Bagaimana Cara Nak Jadi Jutawan? Sekarang anda dah tahu apa maksud jutawan. Jadi, jika anda nak jadi jutawan .. misi anda mestilah untuk mempunyai dan memiliki wang atau harga lebih dari sejuta ringgit. Capai je harta bernilai juta, maka dah boleh dapat title jutawan (dari segi istilah).

Tak a…

Bahaya Makan Ikan Haruan Untuk Ibu Bersalin Caesarean

Terkejut. Saya selama ini ingat bahawa ikan haruan ini, baik ikan segar mahupun pati ikan haruan beri kesan terbaik untuk penyembuhan luka. Hmm rupanya, kesan positif penyembuhan tersebut adalah bergantung dengan metabolisma dan keadaan tubuh seseorang. Saya baru dapat tahu bahawa bahaya makan ikan haruan ini terutama untuk ibu/isteri yang bersalin secara pembedahan caesarean.

Serius, Saya betul-betul tak tahu, malah ketika isteri saya dalam minggu akhir untuk melahirkan anda .. saya dah belikan satu set pati ikan haruan berharga RM39. Isteri saya pula dah carikan bekalan ikan haruan segar menerusi rakan-rakan pejabatnya.
Bahaya Makan Ikan Haruan Untuk Ibu Pantang Bersalin Secara Bedah Caesarean Sebelum ini, isteri saya bersalin secara normal. Memang ketika dalam pantang bersalin, isteri saya akan makan ikan haruan dan juga pati ikan haruan. Ikan haruan memang dikenali mempunyai nilai kebaikan untuk penyembuhan luka. Semua orang tahu akan perkara ini.

Malah, makan ikan haruan telah me…

Telinga Berdesing Bawa Petanda

Pernah merasa telinga berdesing tak? Ia kadangkala berlaku tanpa diduga, tanpa ikut masa. Secara tiba-tiba .... ntah disebabkan apa, terasa telinga akan berdesing. Sesetengah akan mengaitkannya dengan sejenis penyakit dinamakan Tinnitus.

Walaubagaimanapun, orang lama-lama dalam masyarakat Melayu, ada telahan sendiri mengenai telinga berdesing ini. Mereka mengaitkan dengan kejadian-kejadian yang bakal berlaku dek kerana berdesingnya telinga. Orang tua lama-lama mengaitkan masa dan bahagian telinga yang mana terkena desingan ini, berikut saya kongsikan sedikit info dan pengetahuan mengenai telinga berdesing ini.
Telinga Berdesing Bawa Petanda Telinga Berdesing Bawa Petanda Sesuatu Kejadian Bakal Berlaku Jika Telinga Kanan Berdesing Jam 06:00 - 07:00 pagi - mendapat khabar burukJam 07:00 - 08:00 pagi - akan difitnah oleh orangJam 08:00 - 09:00 pagi - akan membuat rencana pergi jauh sendirian atau bersama orang lainJam 09:00 - 10:00 pagi - bermakna akan ada berita yang kurang menyenangka…