Klik Sini Untuk Tempahan Rujukan
Bila cakap pasal diet, ramai yang akan bayangkan menu makanan yang banyak sayuran dan buah-buahan. Ada yang ingat makanan diet adalah makanan yang kurang menambat selera, tetapi nak tak nak perlu diambil untuk dapatkan tubuh langsing dan cantik.

Sebenarnya ada je jenis menu makanan diet yang sedap dan menyelerakan. Jom semak beberapa jenis makanan yang mampu memberikan kesan yang baik untuk program diet anda, dalam masa yang sama ia makanan yang mampu memenuhi selera anda.

9 Jenis Makanan Diet Yang Menyelerakan

Makanan Menyelerakan untuk Diet

Tahukah anda, setiap jenis makanan yang kita ambil mempunyai jumlah kalori yang berbeza. Malah, setiap jenis makanan ini mempunyai kesan yang berbeza terhadap rasa lapar anda, hormon dan juga jumlah kalori yang anda bakar.


Untuk mengetahui jenis makanan diet apa yang saya maksudkan ini, meh lihat senarai yang disediakan di bawah ini, yang saya peroleh daripada laman web Hello Doktor:

1. Telur

Jenis Makanan Diet Menyelerakan

Nampak seperti makanan yang tidak seberapa, bukan? Namun, telur merupakan antara jenis makanan yang bukan sahaja sedap, tetapi ia juga amat sesuai bagi mereka yang mahu mencari menu makanan diet.

Telur merupakan jenis makanan yang amat tinggi kandungan protein dan sedikit lemak. Malah, ia juga merupakan jenis makanan yang mengenyangkan. Kuning telur mempunyai hampir keseluruhan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh badan jika anda sedang berdiet.

2. Ikan salmon

Jenis Makanan Diet Yang Menyelerakan

Ikan Salmon merupakan antara jenis ikan berlemak yang tinggi dengan kandungan lemak sihat.

Ia merupakan antara jenis makanan yang bukan sahaja menyihatkan tubuh badan, tetapi juga mengenyangkan.

Ia mengandungi jenis protein yang berkualiti tinggi selain lemak sihat dan nutrisi penting yang lain.

Secara umumnya, ikan atau sumber makanan laut lain amat tinggi dengan kandungan iodin yang sangat penting untuk tiroid berfungsi dengan baik.

3. Dada Ayam

Dada ayam juga merupakan antara jenis makanan diet sedap yang sangat sesuai untuk mereka yang sedang berdiet.

Dada ayam merupakan bahagian ayam yang paling rendah kandungan lemak dan sangat tinggi dengan kandungan protein.

Kandungan protein yang tinggi sangat membantu anda untuk berasa kenyang dengan lebih lama.

Jika anda menggemari bahagian dada ayam, anda boleh memasaknya dengan pelbagai jenis hidangan menu makanan diet seperti dikukus atau dibuat sup.

4. Ikan Tuna

Diet Menyelerakan Kuruskan Badan


Ikan tuna atau jenis-jenis ikan dalam keluarga yang sama merupakan antara jenis menu makanan diet yang berkualiti tinggi.
Ini kerana, jenis ikan ini merupakan jenis makanan yang tinggi kandungan protein tetapi rendah kalori.

Ini boleh membantu anda untuk terus membina otot badan tanpa menambahkan paras kalori ketika memakannya.

Pilihlah jenis tuna dalam tin bersama air, bukannya bersama minyak untuk mengurangkan kandungan kalori.

5. Buah Avokado

Di Malaysia, buah avokado amat jarang dimakan disebabkan harganya yang agak mahal.

Namun, anda boleh mencubanya sekali-sekala memandangkan ia merupakan antara jenis buah yang sangat baik ketika berdiet. Kebanyakan buah-buahan lain amat tinggi dengan karbohidrat, namun buah avokado pula amat tinggi dengan kandungan lemak sihat.

Lemak dalam buah avokado ini merupakan jenis lemak sihat yang sama yang terdapat pada minyak zaitun. Ia juga tinggi kandungan air, serat dan potasium.

6. Kekacang

Kekacang - Diet Menyelerakan

Kekacang merupakan pilihan snek atau menu makanan diet terbaik untuk mereka yang sedang menguruskan badan.

Ini kerana, kekacang mengandungi jumlah kandungan serat, protein dan juga lemak sihat yang agak seimbang.

Kajian menyatakan bahawa pengambilan kekacang dapat membantu meningkatkan kesihatan metabolik selain menggalakkan penurunan berat badan.

Namun, jangan sesekali mengambilnya melebihi had kerana ia juga tinggi kandungan lemak.

7. Yogurt

Yogurt juga termasuk dalam senarai makanan diet sedap yang boleh anda amalkan.

Ini kerana, yogurt mengandungi bakteria probiotik yang berfungsi meningkatkan tahap kesihatan usus anda.

Pilihlah jenis yogurt asli yang mengandungi kultur hidup yang aktif.

Selain itu, ambil jenis yogurt yang penuh krim kerana kajian menunjukkan ia mampu mengurangkan risiko obesiti dan juga diabetes jenis 2.

8. Bijirin Penuh

Bijirin penuh sangat dikenali ramai sebagai antara jenis menu makanan diet. Ini kerana, bijirin penuh tinggi dengan kandungan serat selain mengandungi kandungan protein yang agak banyak.

Antara jenis bijirin penuh yang boleh anda ambil adalah seperti oat dan juga beras perang.

Oat sangat tinggi dengan kandungan serat larut yang sangat membantu mengenyangkan perut dalam tempoh masa yang lama.

Cuba elakkan pengambilan bijirin yang telah diproses kerana ia hanya mengandungi sedikit nutrisi dan bukanlah pilihan yang sihat ketika berdiet.

9. Sup

Sup Sesuai Untuk Orang yang Diet

Sup juga merupakan antara makanan diet sedap yang mudah disediakan.

Kajian ada menunjukkan bahawa, makanan yang dijadikan sup atau puri adalah lebih mengenyangkan berbanding makanan dalam bentuk yang masih utuh.

Ini akan menjadikan seseorang itu makan dengan kalori yang lebih sedikit.

Namun, pastikan anda tidak menambahkan bahan-bahan yang boleh meningkatkan jumlah lemak dalam sup tersebut seperti keju, krim atau santan kelapa.

Ini sekali gus boleh meningkatkan jumlah kalori sup tersebut.

Jika anda masih tercari-cari makanan diet sedap yang boleh menurunkan berat badan anda, amalkan sembilan jenis makanan ini sahaja. In Sha Allah, ia pasti berkesan!

Sumber asal: Hello Doktor

4 Comments

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Salam ziarah..alhamdulillah ada paparan kesihatan...semoga kita semua sihat ya.Aamiin

    ReplyDelete
  2. Kalau rumah Saya ni, Salmon paling kerap beli dan makan, kadang grill dan sapu seasoning je dah ratah aje Tuan.. kesukaan, bukan diet tapi kontrol makan ni hehehehe

    ReplyDelete
  3. telur kalau dimakan banyak pun mudarat juga..
    pendek kata semua makananlah kan..makan secara sihat

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas perkongsian tuan, betul tu kena jaga diet supaya sihat selalu. jemput baca ya solat sunat taubat , video production service , workshop near me

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.


Klik Sini
Previous Post Next Post

Advertisement


Bisnes Shopee

Advertisement


Mudah Kerja Dengan 176 Template COPYWRITING - The Story Selling! Ayat Padu Hanya Isi Tempat Kosong Sahaja!! KLIK SINI untuk DOWNLOAD

Tawaran Sertai Kelas Online SHOPEE. Free Ebook Diberikan.KLIK SINI. Guna Telegram.

Advertisement