Ramai yang mencari peluang untuk menjana pendapatan tambahan samada untuk diri sendiri mahupun keluarga. Menerusi teknologi dan internet, antara cara paling best, mudah dan menyeronokkan buat duit adalah menerusi membuat blog dan juga saluran (channel) YouTube sendiri.

Menerusi dua platform ini, ramai yang dah berjaya buat duit dalam matawang USD tanpa perlu menjual apa-apa, malah melakukannya dengan penuh keseronokan dan di waktu lapang.

Panduan Buat Duit USD Menerusi Blog dan YouTube

Panduan Buat Duit USD guna Blog dan YouTube

Saya sendiri menjana pendapatan dalam USD menerusi dua platform ini. Alhamdulillah, sejak 2010 lagi saya masih lagi melakukan perkara yang sama - kerja dari rumah, jana income dalam USD dan melakukannya secara santai tanpa sebarang tekanan dan paling penting ... saya ada banyak masa untuk melakukan perkara lain termasuklah pergi memancing, melancong dan menghabiskan waktu bersama keluarga.

Saya fikir ramai yang dah tahu mengenai Adsense, blog dan juga YouTube. Menerusi tiga benda ini, saya telah menjana pendapatan secara online tetap setiap bulan dalam USD.

Alhamdulillah, pendapatan keseluruhan daripada blog + youtube dan Adsense telah pun mencecah lebih USD10,000. Satu angka yang saya sendiri tak impikan sebelum ini, tetapi berjaya melakukannnya dengan hanya menghabiskan masa di depan komputer di rumah sahaja.


Tak susah mana pun untuk buat duit USD ini. Apa yang diperlukan adalah minat dan kesungguhan sahaja. Dengan adanya telefon pintar, ia menjadi semakin mudah kerana dengan aplikasi tertentu, anda boleh tulis blog mahupun menghasilkan video YouTube terus daripada smartphone sahaja.

Bagaimana Boleh Dapat Duit USD Menerusi Blog dan YouTube?

Mungkin ada yang tertanya-tanya, bagaimana boleh jana pendapatan dalam USD menerusi blog dan video YouTube tanpa menjual apa-apa produk? Adakah ianya satu penipuan (scam) atau teknik Multi-Level-Marketing yang ramai orang takuti dan rasa seram sejuk?

Bagaimana Boleh Dapat Duit dengan Blog

Aha ... usah risau dan bimbang. Ia adalah satu cara buat duit USD di internet yang sah dan digunakan seluruh dunia sejak kewujudakan pengiklanan di internet. Selamat dan sah. In Sha Allah.

Konsepnya mudah. Anda hanya perlu paparkan iklan Adsense samada di blog atau video YouTube anda sahaja. Anda tentu biasa melihat iklan-iklan ini keluar kan?

Buat duit tanpa modal di YouTube
Buat Duit USD Guna Video YouTube

Dengan kata lain, anda menjadi orang atau sumber untuk iklan disediakan Adsense dipaparkan samada di blog atau akaun YouTube anda.

Makanya, duit USD yang anda bakal terima adalah menerusi iklan-iklan ini. Duit iklan ini pula pastinya datang dari pengiklan seluruh dunia. Itu sebab ianya dalam matawang USD.

Seronok weiihh dapat pendapatan dalam USD, empat kali ganda nilai duit Malaysia (MYR).

Panduan Asas Buat Duit USD Guna Blog/Youtube

Untuk buat duit USD ini, untuk yang berminat nak mencuba, anda perlukan:

  • Blog (boleh terus mulakan dengan buat blog percuma di blogger.com) atau/dan;
  • Saluran YouTube (boleh terus upload video anda di YouTube) dan ;
  • Akaun Adsense (daftar percuma sahaja)

Setelah anda mempunyai kesemua di atas, apa yang perlu dilakukan ialah dengan menambah konten dalam tempoh berkala. Lebih banyak ... lebih baik kerana ia bakal meningkatkan lagi income USD anda.


Tips Menjana USD Dengan Adsense

Satu lagi tips untuk meningkatkan pendapatan atau duit USD menerusi Adsense adalah dengan memberikan konten yang mempunyai nilai dari segi komersil, kerana biasanya iklan-iklan yang akan keluar adalah berkaitan dengan konten yang disediakan.

Misalnya, anda ceritalah mengenai cara untuk mendapatkan pendapatan secara online, cerita mengenai cara membuat permohonan pinjaman, tips memilih rumah kediaman atau kenderaan pertama dan sebagainya.

Bagi mendapatkan lebih banyak view bagi saluran YouTube, cuba hasilkan konten yang ada kaitan dengan isu viral atau perkara yang menjadi trend. Contohnya, mengenai belanjanwan (bajet) yang biasanya popular di hujung tahun, komentar mengenai drama-drama atau filem yang viral, review mengenai produk yang anda beli online, tips berkaitan aplikasi yang anda gunakan dan banyak lagi.


Anda boleh menhasilkan konten berkenaan minat dan hobi anda, pengalaman dan sebagainya, asalkan ianya bersifat peribadi dan ada nilai komersil bagi memastikan iklan-iklan yang keluar adalah iklan yang bernilai tinggi, lantas boleh menghasilkan income USD yang lumayan. in Sha Allah.

Dalam memastikan anda mampu berpuas-hati dengan hasil pendapatan USD ini, iklan-iklan Adsense ini perlu diletakkan di lokasi (samada dalam blog atau video youtube) yang memungkinkan menghasilkan nilai income yang bagus.

Amnya, kena pastikan iklan ternampakkan dan tidak sesekali menghalang konten.

Aha .. awas dengan beberapa terma dan syarat dikenakan Adsense, sebab jika anda langgar, anda tidak mungkin dapat menikmati income USD yang telah dihasilkan...huhu ... memang perlu sentiasa waspada dan faham mengenai beberapa kekangan yang telah ditetapkan oleh Adsense.

Ebook Panduan Untuk Newbie Jana Income USD Adsense

Bagi anda yang mahu tahu lebih lanjut mengenai cara-cara nak buat duit USD samada menerusi blog atau YouTube, boleh gunakan panduan tersedia yang sangat sesuai untuk pemula atau newbie. Panduan ini akan terangkan bagaimana nak memulakan langkah daripada awal sehingga akhirnya anda mampu menjana duit USD dengan menggunakan Adsense. Klik butang di bawah:


Memang seronok jana income dengan Adsense ini, apatah lagi ia tidak memerlukan modal besar - cuma perlukan panduan yang betul dan tepat bagi mengurangkan pembaziran masa dan trial-error. Saya suka nak ingatkan, walaupun cara jana income USD ini mudah, ia bergantung dengan syarat-syarat dan terma ditetapkan oleh Adsense. Jadi, kena faham betul-betul supaya nanti apa yang anda buat tidak jadi sia-sia.

Gunakan panduan yang telah ditulis di dalam Bahasa Melayu, satu-satunya panduan di Malaysia yang bantu ramai orang termasuk saya membuat duit USD menerusi blog dan YouTube. Cubalah ya.

Kod Diskaun Untuk Panduan Adsense + Modul Adsense YouTube

Oh ya, untuk membantu mereka yang benar-benar mahu mencuba terutama yang baharu, boleh gunakan kod 'HasrulHensem' untuk mendapat diskaun sebanyak RM20 bagi pembelian KOMBO Panduan Raja Adsense + Modul Youtube seperti ditunjukkan di bawah ini:

Diskaun Panduan Adsense dan Buat Duit USD YouTube

Jangan Lupa Gunakan Kod "HasrulHensem". Diskaun RM20 untuk Pembelian. TERHAD!


3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Thanks share dan thanks untuk promo code itu

    BalasPadam
  2. tq HH for sharing. youtube mama tu mmg tahap termenung aje tapi harapnya satu hari dapat la menajan income

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tkpe .... long term .. ada youtuber ambil masa bertahun sampai akhirnya mampu tersenyum setiap bulan. Janji ada upload konten

      Padam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement