Ada yang teringin untuk bergiat dalam industri hartanah sebagai seorang Ejen Hartanah bertauliah tak? Saya fikir ramai kot yang melihat peluang kerjaya ini memandangkan sekarang agak sukar untuk mendapatkan kerja tatkala wabak Covid-19 masih lagi membelenggu, terutama sekali untuk lepasan graduan yang masih lagi menggangur. Kerjaya sebagai seorang Ejen Hartanah memang menjadikan pendapatan lumayan jika bekerja keras untuk mendapatkan pembeli unit kediaman/kedai.

Pun begitu, perlu diingatkan, untuk menjadi seorang Ejen Hartanah, ada beberapa perkara penting perlu dipenuhi. Itupun jika mahu menjadi seorang ejen yang dipercayai dan bukan dilabel sebagai seorang ejen yang tangkap muat atau sekadar ingin mendapatkan komisen mudah hasil penjualan hartanah.

Bagaimana Menjadi Seorang Ejen Hartanah yang Sah

Tatacara Menjadi Seorang Ejen Hartanah

Sejak penularan pandemik Covid-19, ada laporan mengenai kewujudan Ejen Hartanah yang tidak sah yang cuba mengambil kesempatan dengan menawarkan fi murah semata-mata untuk mendapatkan jualan. Ini mengakibatkan ada pembeli hartanah yang ditipu kerana salah diberikan informasi atau fakta penting mengenai hartanah yang ingin dibeli.

Biasanya, hanya Ejen Hartanah yang sah sahaja mempunyai maklumat lengkap dan betul mengenai satu-satu jenis hartanah yang dijual.


Jadilah seorang Ejen Hartanah yang benar lagi dipercayai, berikut adalah tatacara atau langkah untuk menjadi seorang ejen yang sah:

Kelayakan Minima Menjadi Seorang Ejen Hartanah

Anda mestilah mempunyai kelayakan tertentu untuk menjadi ejen hartanah:
  1. Warganegara atau penduduk tetap Malaysia.
  2. Memiliki Sijil SPM dengan sekurang-kurang 5 subjek lulus, yang mana 3 adalah pada tahap kredit. Salah satu daripada kredit tersebut mestilah subjek Matematik, Sains, Perdagangan ATAU Perakaunan. 
  3. Calon yang tidak memiliki kelayakan SPM tetapi telah menerima pendidikan lebih tinggi yang diiktiraf oleh Jabatan Perkhidmatan Awam dan Agensi Kelayakan Malaysia (Malaysian Qualifications Agency) boleh dipertimbangkan.
Ramai yang keliru antara Perunding Hartanah (REN) dengan Ejen Hartanah, walhal ia dua istilah yang berbeza di dalam industri hartanah.

Beza Perunding Hartanah dengan Ejen Hartanah

Perunding Hartanah (REN) adalah individu penting dalam industri jual beli hartanah yang bekerja dengan ejen hartanah (REA) berlesen, tetapi tidak mempunyai kelayakan dan akreditasi penuh seperti ejen hartanah itu sendiri.


Perunding hartanah masih diakreditasi dengan cara tersendiri, dan mestilah berdaftar dengan Lembaga Penilai, Pentaksir, Ejen Hartanah dan Pengurus Harta (LPPEH atau BOVAEA). Ya, ni bermakna mereka juga perlu mendapatkan lesen Ejen Hartanah.

Mereka mesti melengkapkan kursus dua hari yang dipanggil Kursus Perunding Hartanah, yang juga dikenali sebagai Negotiator Certification Course (NCC), di mana mereka akan diajar asas-asas tentang praktis agensi hartanah terbaik, undang-undang dan peraturan.

REN mestilah bekerja dengan firma hartanah berdaftar, jika ingin berada di dalam industri tersebut.

Tatacara Menjadi Seorang Ejen Hartanah Bertauliah dan Sah

Cara Nak Jadi Seorang Ejen Hartanah di Malaysia

Untuk menjadi seorang Ejen Hartanah, seseorang perlu menghadapi beberapa peperiksaan, dikendalikan oleh Lembaga Penilai, Pentaksir, Ejen Hartanah dan Pengurus Harta (LPPEH).

Langkah 1: Peperiksaan – Bahagian 1

Anda fikir anda telah selesai dengan peperiksaan selepas keluar daripada universiti? Tidak sama sekali jika anda ingin menjadi ejen hartanah.

Terdapat 6 peperiksaan untuk Bahagian 1, di mana setiap peperiksaan dicaj RM50 setiap subjek, dan juga yuran pemprosesan sebanyak RM50.

Individu yang telah mengambil jurusan yang berkaitan dengan hartanah dan telah memperolehi ijazah yang serupa dikecualikan daripada peperiksaan bertulis ejen hartanah.

Ijazah yang diiktiraf telah dicatatkan di laman web LPPEH.

Langkah 2: Peperiksaan – Bahagian2

Sebaik sahaja anda lulus semua kursus dan peperiksaan pada Bahagian 1 daripada permohonan anda... anda perlu menduduki lebih banyak peperiksaan!

Bahagian 2 juga mempunyai 6 kursus, dan semuanya perlu diluluskan sebelum anda boleh pergi ke Langkah 3.

Jangan tergopoh-gapah dan ambil masa anda untuk membuat peperiksaan ini dengan bagus! Ini kerana semua peperiksaan di bawah Bahagian 1 dan 2 biasanya mengambil masa kira-kira dua tahun untuk diselesaikan.


Langkah 3: Pengalaman

Sebaik saja anda telah lulus semua peperiksaan, tiba masanya untuk anda menerokai dan mengenali industri ini!

Fasa seterusnya adalah untuk mendapatkan lesen hartanah anda dengan mendaftar sebagai ejen hartanah percubaan, dan menjalankan penempatan dua tahun untuk menimba pengalaman dalam bidang tersebut.

Pengalaman ini mesti didapati dengan bekerja untuk agensi hartanah yang berdaftar dan diiktiraf, dan anda juga perlu merekod log kerja untuk setiap aktiviti dengan terperinci.

Selepas tempoh dua tahun anda selesai, anda boleh pergi ke Langkah 4.

Langkah 4: Temuduga

Dengan pengalaman teori yang diperolehi daripada pengajian anda, dan pengalaman praktikal yang diperolehi daripada bidang kerja itu sendiri, sudah tiba masanya untuk mengambil ujian yang amat menakutkan, iaitu Ujian Kecekapan Profesional atau Test of Professional Competence (TPC).

Anda harus membeli salinan Peraturan & Garis Panduan untuk Ujian Kecekapan Profesional untuk Praktis Agensi Hartanah (Estate Agency Practice) dari BOVAEA sebelum peperiksaan ini.

Pemeriksaan lisan ini adalah peluang anda untuk menunjukkan semua yang anda telah pelajari sepanjang tahun-tahun sebelumnya, dan menunjukkan betapa hebatnya anda sebagai ejen hartanah nanti!

Jika anda lulus, anda akan mendapat Diploma Agensi Hartanah (Diploma in Estate Agency), dan dengan itu, masa depan anda sebagai agen hartanah di Malaysia telah direalisasikan.


Apa Lagi Perlu Diketahui Untuk Menjadi Ejen Hartanah Berjaya?

Ejen hartanah perlu tahu banyak perkara! Ia bukan sekadar berkelakuan secara profesional (tolong jangan pergi mengejar Pokemon di pangsapuri pelanggan), ia juga mengenai pelbagai undang-undang dan peraturan yang anda perlu tahu dan faham.

Anda semestinya akan dibimbing dan diberitahu semasa kursus anda, tetapi di bawah adalah beberapa peraturan, undang-undang, dan regulasi yang perlu anda tahu untuk kerjaya ejen hartanah yang amat hebat di masa depan:
  1. Akta Penilai, Pentaksir, Ejen Hartanah dan Pengurus Harta 1981
  2. [Akta 242] Akta Penilai, Pentaksir, Ejen Hartanah dan Pengurus Harta 1981
  3. Akta Penilai, Penilai dan Hartanah Malaysia (Pindaan) 2017
  4. Piawaian Agensi Harta Tanah Malaysia


Sumber: PropertyGuru

Post a Comment

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement