Di Malaysia, kebanyakan ibu bapa sedang bekerja sepenuh masa dan mereka jarang mempunyai masa untuk membimbing pelajaran anak-anak. Ibu bapa juga berasa agak sukar untuk mengikuti sukatan pelajaran terkini disebabkan perubahan dari semasa ke semasa.
Oleh itu, kebanyakan ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke pusat tuisyen/tuisyen rumah di Malaysia.

Di Malaysia, kita benar-benar diberkati dengan kepelbagaian pusat pembelajaran dan pusat tuisyen yang hebat. Di samping itu, kita mempunyai segala kemudahan dan kemungkinan untuk mendapat tutor rumah yang boleh membimbing anak-anak kita dengan kelajuan pembelajaran mereka sendiri.

Kelebihan Memilih Tutor Peribadi untuk Anak-Anak Anda

Tips memilih tutor peribadi untuk anak-anak

1. Tutor peribadi di rumah dapat menjimat masa. Sekiranya anda tinggal di bandar-bandar besar seperti Pulau Pinang, Kuala Lumpur atau Johor Bahru, kemungkinan besar anda akan menghadapi kesesakan lalu lintas ketika di jalan raya pada waktu puncak. Bayangkan jika tutor datang ke rumah untuk mengajar anak anda, bukankah cara ini dapat menjimat masa lapang yang boleh digunakan dengan cara yang lebih baik?

2. Tutor peribadi di rumah dapat memberi perhatian tertumpu. Apabila anak-anak anda menghadapi masalah dalam akademik / kerja sekolah, mereka boleh bertanya tutor secara langsung semasa waktu pembelajaran. Segala kesilapan atau masalah dapat diperbaiki oleh tutor dengan segera.

3. Tutor peribadi di rumah mengajar mengikut kecekepan pelajar. Kelebihan ini sangat penting apabila pelajar menghadapi kesukaran dalam mata pelajaran tertentu seperti Matematik. Tutor dapat mengajar pelajar dengan mod tertentu yang dapat diikuti kerana ia adalah tuisyen peribadi.

4. Tutor peribadi di rumah dapat memberikan kelonggaran dalam pengaturan jadual waktu. Apabila pelajar mempunyai perubahan dalam rancangan sekolah, dia mungkin ingin mengubah waktu tuisyen, dan biasanya tutor rumah membenarkan jika dibandingkan dengan pusat tuisyen di mana waktunya perlu diikuti oleh sekumpulan besar pelajar dan agak sugar untuk dijadualkan semula.

5. Tutor peribadi dapat membantu pelajar dengan masalah pembelajaran tertentu. Baik disleksia, ADHD, masalah dalam menumpukan perhatian atau masalah tingkah laku, tutor yang sesuai dan berpengalaman dapat membantu pelajar untuk mencapai keputusan yang terbaik.


Berapa Banyak Jenis Tutor Peribada Yang Ada?

Jenis Tutor Peribada

Secara umum, tutor peribadi di rumah boleh dikelompokkan dalam 3 kategori:

  1. Tutor Pelajar. Tutor ini muda dan peramah, biasanya berumur 18 tahun dan ke atas. Mereka adalah graduan lulusan kolej atau diploma baru-baru sahaja. Kadar mereka lebih rendah dengan peruntukan masa yang lebih fleksibel, dan biasanya mereka mengajar pelajar sekolah rendah.
  2. Guru Sekolah. Tutor ini adalah guru sekolah. Mereka diperakui oleh Kementerian Pendidikan dan sentiasa dikemas kini dengan silibus sekolah terkini. Oleh yang demikian, mereka biasanya mengenakan harga yang lebih tinggi, begitu juga dengan waktu yang mungkin tidak begitu fleksibel berbanding dengan tutor pelajar.
  3. Tutor Siswazah / Prasiswazah. Tutor ini biasanya merupakan pekerja sambilan yang masih belajar di universiti. Mereka adalah teladan yang baik bagi para pelajar kerana mereka dapat mengesyorkan kemungkinan masuk ke sekolah yang hebat pada masa hadapan. Dengan ini, mereka memberi motivasi kepada pelajar untuk memperoleh keputusan yang lebih baik. Kadar tutor ini adalah di antara yang dikenakan oleh tutor pelajar dan guru sekolah.

Berapakah Kadar Tutor Peribadi?

Kadar pelajaran bergantung kepada kelayakan dan pengalaman. Berikut adalah harga purata sejam untuk semua mata pelajaran (Matematik, Sains, Mandarin, Inggeris, Bahasa, dll) yang saya ambil dari www.myqualitytutor.com


Maklumat Kadar Tuisyen untuk Tutor Peribadi di Malaysia
Silibus
Harga (RM)
Tadika
30 – 35 sejam
KBSR Tahun 1-6/ IGCSE Tahun 1-6/ bersamaan
35 – 40 sejam
PT3 KBSM (Tingkatan 1-3)
40 – 50 sejam
SPM/ O-Level/ IGCSE/ IB Tahun 7-12/ bersamaan
50 – 55 sejam
Yayasan Pra-Universiti (MUFY, AUSMAT, A-Level, IB Diploma, STPM, dll)
60 – 80 sejam
Peringkat Universiti
80 sejam dan ke atas

* Maklumat harga di atas adalah kadar pasaran purata. Ini berbeza mengikut pengalaman tutor dan permintaan khas. Sukatan pelajaran lain yang tidak disenaraikan boleh dibincangkan dengan sewajarnya. Biasanya, tempoh tuisyen diaturkan selama 1.5 hingga 2 jam setiap subjek seminggu.


Dalam bab pendidikan, ibu bapa harus menganggap pelajaran sebagai pelaburan kerana pengetahuan akan mengubah kehidupan pelajar. Oleh itu, untuk pandangan jangka lebih panjang, pemilihan tutor peribadi di rumah dapat meningkat akademik pelajar dan seterusnya memberi pilihan peluang yang lebih berleluasa di masa depan.

Saya bersedia untuk mencari tutor peribadi di rumah, apa yang perlu saya lakukan seterusnya?

Biasanya, kebanyakan ibu bapa memilih tutor berdasarkan cadangan daripada ibu bapa yang lain. Selain itu, ibu bapa juga boleh mencari tutor peribadi di rumah melalui pembekal tuisyen seperti My Quality Tutor, My Private Tutor, Tuition Hero & Champion Tutor.

Penglibatan agensi ini biasanya percuma, manakala apa yang perlu dilakukan oleh ibu bapa adalah hanya menghantar borang melalui laman web mereka.

Pilihan peribadi saya adalah My Quality Tutor kerana laman web mereka sangat mesra pengguna dan mempunyai senarai tutor yang disyorkan untuk saya pilih berdasarkan maklum balas yang dinyatakan. Selain itu, penyelaras, En. Hong memahami kehendak ibu bapa dengan jelas dan memberikan profil tutor yang sesuai bagi anak-anak mereka.

Sertai Giveaway 23 - 28 Jun 2020 Untuk Mendapatkan Home Tuition PERCUMA bernilai RM100 - KLIK SINI untuk Menyertainya!

My Quality Tutor ada lebih daripada 10000 tutors di seluruh Malaysia. 

Tutor Peribadi Pilihan Ibu Bapa Malaysia

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai tuisyen di rumah/dalam talian:

Whatsapp: +60195698912
Laman web: www.myqualitytutor.com
Facebook: www.facebook.com/myqualitytutor
Instagram: www.instagram.com/myqualitytutor

Sumber pengajaran percuma untuk ibu bapa: t.me/myqualitytutorparents

Post a Comment

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement