29 January 2018

Zikri Minat Kejuruteraan


Anak saya, Zikri yang sekarang berusia 10 tahun mempunyai kecenderungan untuk membina dan mencipta sesuatu. Saya pernah cerita yang anak saya Zikri buat mainan dia sendiri bila pujuk rayunya untuk beli mainan temui jalan mati. Saya nampak yang Zikri ni minat dalam bidang kejuruteraan, selain sukan.

Kalau ikutkan dah banyak benda anak saya Zikri ni cipta. Macam-macam. Selalu dia akan gunakan bahan terbuang macam kotak, plastik, mainan-mainan lama untuk rekacipta dan buat mainan baru.

Zikri Minat Kejuruteraan

Zikri Minat Kejuruteraan
Minat dan kecenderungan Zikri ni bermula bila dia sering menonton video di YouTube. Jika bahan-bahan nak dibuat tu memang ada dalam rumah, Zikri akan mulalah projek membuat dan membina ni.

Cuma satu je, bila benda nak dibuat tu dah siap, dah puas main .. mulalah terbiar je. Adehh ... ni yang tak berapa seronok. Bukan apa, menyepah rumah. Anak-anak ni kalau bab nak menyepah rumah memang tak perlu disuruh .. haha .. nak mengemas balik tu, huh memang kena bertempik teriak dibuatnya.
[post_ads_2]
Baru-baru ni, Zikri buat tangan mekanikal. Dengan menggunakan kotak terpakai, benang kasar, selotape, berpandukan video dalam YouTube, Zikri cipta mainan 'tangan palsu'.
Zikri Minat Kejuruteraan
Walaupun Zikri tak berapa cemerlang dalam akademik, namun minat dalam kejuruteraan ni memang menyerlah. Malah, Zikri pernah jana duit poket sendiri jual kapal terbang mainan kat dalam kelas. Kejap je sebelum kena warning dengan guru disiplin .. hahaha...

[Dah Baca?] Cara Jadikan Anak Bijak dan Genius

Saya ok je dengan minat Zikri ni. Walaupun kadangkala pening dengan bahan-bahan 'kejuruteraan' yang bersepah sana-sini, kenalah bersabar dan sedaya boleh berikan support. Tak gitu?

Penulis blog freelance sejak 2010. Berkeluarga dan bekerja di rumah sebagai house husband.  Lulusan Ijazah. Menetap di Penang. Mesra dipanggil HH. Untuk berhubungan atau pertanyaan - klik looket.me/hasrulhassan

2 Komen

Takpe. Support minat dia. Nty suatu hari dia akan berjaya dgn minat dia.

Minat Yang bagus. Boleh jadi arkitek atau designer robotic tu

Komen adalah tanggungjawab anda. Sebarang komen yang ditingalkan tertakluk pada Akta 588 SKMM. Komen dengan nada ilmiah, dan lakukan dengan niat yang murni. Untuk pengiklanan, boleh gunakan borang 'hubungi saya' atau looket.me/hasrulhassan.
EmoticonEmoticon