Belajar buat dan bina blog untuk menjana income ataupun pendapatan. Sejak rakan blogger Redmummy keluar muka depan akhbar satu ketika dulu, maka virallah isu bahawa blogger boleh jadi jutawan dengan menulis online. Sejak hari itu, blog tumbuh bagai cendawan, malah ada penulis blog yang memiliki lebih 5 buah blog serentak. Tujuannya satu ... iaitu bina blog untuk jana income sampingan.

Maka, ramai yang tak tahu mengenai blog cuba nak belajar bina blog dan buat blog sendiri. Ada yang gunakan platform percuma, ada yang gunakan platform berbayar. Ramai yang sanggup keluarkan modal semata-mata nak belajar bina blog yang berkualiti, dan berkesan untuk jana income.

Tips Belajar Bina Blog Menerusi Minta Untuk Jana Income

Tips Belajar Bina Blog Menerusi Minta Untuk Jana Income

Saya sendiri bina dan menulis blog untuk menjana pendapatan. Jika anda baca blog saya sejak dari tahun 2010, tentu dah sedar bahawa terdapat pelbagai peluang dan cara untuk menjana income menerusi blog. Setiap satu peluang tersebut saya dah kongsikan cara-caranya ... dan alhamdulillah, ramai juga yang belajar bina blog sendiri hasil daripada panduan yang saya berikan.
[Baca] Ebook Panduan Lengkap Buat Duit Dengan Blog
Sekilas kita semua telah lihat bagaimana kuasa blogging boleh digunakan untuk membuat duit di internet. Anda tidak perlukan kemahiran tinggi pun untuk hasilkan sebuah blog. Dengan hanya menulis apa yang anda tahu, apa yang anda minat, apa yang ingin anda kongsikan .. in Sha Allah, blog yang anda bina akan hasilkan sesuatu yang lumayan.

Ok. Kenapa blogging?

Pertama, mengapa blogging sangat-sangat popular?

Blog mudah dibina dan anda tidak perlu cari jauh-jauh bagaimana untuk membina blog. Semua sumber yang anda perlukan telah sedia ada di Internet sendiri. Jika anda ada akaun Google, anda dengan mudahnya boleh membuat blog melalui http://blogger.com dan walaupun anda tiada akaun Google, anda boleh buat akaun dalam sejurus waktu sahaja.

Sebaik sahaja anda berada di blogger.com, semua yang anda perlu buat untuk membina blog anda telah dipamerkan dengan baik di depan anda. Anda cuma perlu ikut sedikit arahan dan blog anda akan berfungsi.

Belajar bina blog tak susah. 

Jadi bila cara belajar bina blog pun mudah, maka blog pun mudahlah untuk dihasilkan. Platform Blogger (blogspot) memang hebat, dan jika anda mencari kepelbagaian, anda boleh guna http://wordpress.com. Blog Wordpress lebih sukar dibina dan diuruskan berbanding blog Blogger, tetapi ia pasti bukannya sesuatu yang anda tidak mampu tangani.

Yang penting anda perlu ada keinginan dan azam untuk belajar bina blog.

5 Tips Bina Blog Menerusi Minat Untuk Dapatkan Income Sampingan

Seperti saya katakan banyak kali menerusi panduan blogger - untuk hasilkan sebuah blog yang boleh jana income, anda perlu bersandarkan kepada minat anda.

Untuk membuat duit melalui blog yang bersubjekkan minat anda, inilah lima tip yang anda mesti betul-betul ikuti:

  1. Ikut naluri anda tentang apa yang hendak diblogkan. Jangan gunakan kata basi. Tulis topik yang anda rasa berpengaruh dan anda pasti akan mendapat respon yang menggalakkan.
  2. Sentiasa pilih topik yang agak dipersoalkan atau juga menimbulkan kontroversi. Ini membantu lebih ramai orang komen tentang apa yang anda cakapkan. Ini akan menaikkan jumlah klik yang blog anda dapat dan ia akan dikemaskini dengan lebih baik, jadi anda boleh pasti anda dapat kedudukan yang baik dalam enjin carian juga.
  3. Terus kemaskini blog anda. Anda mesti buat sekurang-kurangnya 2-3 post blog seminggu.
  4. Gunakan kaedah seperti RSS feed atau Langganan supaya orang tahu setiap kali ada kemasukan artikel baru di blog anda dan mereka akan datang secara automatik. 
  5. Sentiasa jadikan tabiat untuk melawat blog-blog lain yang sama subjek dengan blog anda, buatkan post padanya dan berikan link anda sekali. Ini membawakan lebih ramai orang ke blog anda dan prospeknya bertambah. 
Saya harap perkongsian ini dapat dimanfaatkan sebaiknya.
[Baca] Buat Duit Blog Jual Produk Sendiri
Jika anda ingin jana income blog dengan mudah menerusi pengiklanan percuma, maka saya syorkan anda untuk dapatkan akaun penuh Google Adsense untuk jana income. Panduan lengkap sudah tersedia untuk anda .. jika berminat, boleh terus buat tempahan menerusi borang disediakan di sini -  Tempahan Panduan Adsense Revive 2017

Jika anda gagal apply Adsense untuk jana income blog, boleh sahaja anda cuba untuk buat duit online menerusi program affiliate percuma. Panduan juga telah tersedia untuk anda dengan harga RM10 sahaja. Jika berminat nak tahu cara nak jana income online menerusi program affiliate, boleh terus tempah di sini - Tempahan Panduan Affiliate Simple Tapi Power Untuk Newbie

7 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Betul3x...Setuju... blogwalking satu kaedah utk mempromosi blog kite juga

    BalasPadam
  2. dulu sangat rajin blogwalking..sekarang dah kurang..tapi lepas ni nak up balik kerajinan tu..

    BalasPadam
  3. terima kasih HH sebab selalu kongsi tips blog . hehe akan usahakan dgn lebih lagi utk blog saya tu :)

    BalasPadam
  4. Saya menulis kerana minat dan juga untuk jana pendapatan..

    BalasPadam
  5. Secara jujurnya dulu memang saya buat blog untuk mencuba buat duit online. Tapi bila ada kawan2 blogger komen dan selalu bagi semangat, lama2 jadi minat pula =p~

    BalasPadam
  6. saya pun jarang sangat dah blogwalking sekarang..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement