18 June 2016

Kategori dan Contoh Lukisan Pensil


Seingat saya, masa zaman sekolah rendah, time belajar lukisan, mesti nak kena ada pensil 2B dan HB, dan gunanya untuk melorek bayang-bayang. Saya sempat juga berguru dengan seorang guru pelatih yang memang awesome dengan lukisan. Tapi itulah, belajar tak ikut silabus, main taram je ... hehehe.... mana nak pandai.


Untuk info, H9 merupakan pensil lukisan yang paling kuat/keras dan B9 adalah kategori pensil yang menghasilkan kehitaman yang paling jitu. Manakala, HB adalah yang tengah-tengah. Anda boleh lihat kategori pensil ini bila anda beli ada tertulis di badan pensil tersebut. Yang kita selalu nampak dan selalu guna adalah jenis HB dan juga 2B atau B2.

Berikut adalah kategori atau kelas pensil yang ada mengikut peringkat H9, H8, H7, H6, H5, H4, H3, H2, H, HB, B, B2, B3, B4, B5, B6, B7, B8.

Lukisan Daripada Pensil Tak Pernah Menghampakan

Sumber: Designs Mag

Follow profile baru saya di https://plus.google.com/+HasrulHassanBlog. Untuk tujuan promosi, konten berbayar, advertorial, sponsored post, sila hubungi saya menerusi ruangan 'Hubungi Saya'.

4 Komen

saya pon masa sekolah dulu mmg minat melukis ni.. tapi sekarang tangan da keras la nak pegang pensel nak lukis2 ni... =D

Tau HB dan 2B je. Cantik betul lukisan tu pasti banyak guna jenis pensil.

kagum dgn org yg pandai melukis

Komen adalah tanggungjawab anda. Sebarang komen yang ditingalkan tertakluk pada Akta 588 SKMM. Komen dengan nada ilmiah, dan lakukan dengan niat yang murni. Untuk pengiklanan, boleh gunakan borang 'hubungi saya' atau looket.me/hasrulhassan.
EmoticonEmoticon