Teguran terbuka untuk penerbit Program Da'i Pendakwah Milenia. Program bagus tetapi ada cacat cela yang perlu diperbaiki, begitulah antara kesimpulan am yang boleh dikatakan apabila Program Da'i Pendakwah Milenia Musim Ketiga yang telah mula bersiaran pada 16 Ogos 2015, Ahad di TV3.

Secara jujurnya, saya bukanlah pengikut setia rancangan ini. Jika ada pun, saya boleh katakan sekadar tertengok sahaja. Sebelum ini, saya pernah war-warkan mengenai pencarian bakat dalam program ini menerusi entri Ujibakat Online Da'i Pendakwah Milenia.

Dari post yang telah saya tulis itu, nampak ia diberikan sambutan yang menggalakkan. Malah post tersebut telah mendapat trafik yang agak baik, dan menerima beberapa komen serta email bertanyakan mengenai program tersebut.

Teguran Terbuka Kepada Program Da'i Pendakwah Milenia

Teguran Terbuka Program Da'i Pendakwah Milenia
Program ini merupakan sebuah program realiti (reality show) bercorak Islamik dengan bertujuan untuk mencari bakat dan bakal pendakwah dari kalangan belia muda Malaysia. Ia disiarkan menerusi TV3, setiap Ahad jam 9:00 malam.

Komen dan Kritikan Diterima Sebaik Sahaja Program Disiarkan di TV3

Walaubagaimanapun, program Da'i Pendakwah Milenia yang memasuki musim ketiga ini telah mendapat beberapa komen, kritikan serta teguran daripada peminat-peminat serta penonton rancangan realiti ini, apabila episod pertama telah ditayangkan pada 16 Ogos 2015.

Antara teguran terbuka yang menarik ialah daripada penonton ini - Emmelynn Amal Alyn. Malah teguran terbuka terhadap program itu turut dikongsikan di wall fanpage Da'i Pendakwah Milenia oleh admin page tersebut.
Teguran Terbuka Program Da'i Pendakwah Milenia

Sekilas Pandang | Daie 3

Saya mengambil inisiatif untuk tonton semula rancangan da'i 3 ni. Takut semalam marah sangat sampai tahap halusinasi.

Salah seorang dari ustaz pada pertengahan rancangan ada menyatakan

"Kamu di bawa ke sini bukan semata mata utk program tv, tapi sebagai harapan ummah"
Saya puji dengan inisiatif pihak tv3 dalam mengadakan program sebegini. Namun apa yang saya lihat semalam adalah:

1. Batas-batas pergaulan tak dijaga
2. Wargame lelaki perempuan
3. Pumping lelaki perempuan sekali
4. Para daieyah kurang menjaga adab, duk menjerit sana sini main wargame
5. Kawat sebelah menyebelah tanpa jarak
6. Daieyah buat sesi luahan pasal cinta tak kesampaian
7. Da'i ikat kaki dengan da'iyah semasa explorace atas alasan denda.

Hayati semula ayat ini Surah Al-Isra,

Verse 32: وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا
"And go not nigh to fornication; surely it is an indecency and an evil way."

Saya mohon pada pihak tv3, murrabi, murabbiah serta mursyid meneliti semula perkara-perkara ini kerana asas dalam membina kekuatan sebagai seorang da'i adalah dengan menjaga batas pergaulan itu sendiri.

Janganlah asbab program itu merupakan program tv, dan itu hanyalah permainan maka dihalalkan ikhtilat yang hukumnya adalah haram kalau tiada bersebab?

Mohon sama pihak tv3 sedar dan mulai buka mata, episod pertama semalam sudah cukup menjelekkan dan cukup banyak perkara yang boleh menimbulkan fitnah dalam kalangan pendakwah itu sendiri.

Mohon sama peserta da'i 3 lebih tegas menyuarakan pendirian terhadap hal hal begini kerana in the end antum la yang akan menjadi ikon remaja--kata ustaz syarhan. Jagalah asolah antum sebagai da'i

Saya berharap sangat episod akan datang, hal ini dapat dielakkan. Sebolehnya asingkanlah aktivit antara lelaki dan perempuan.

Cukup cukuplah wahai tv3 menjadi asbab fitnah kepada peserta, asatizah dan pendakwah generally. Kami dah jelek!
#‎DaiMillenia‬

Itulah antara ungkapan terguran terbuka yang diberikan. Malah, ada beberapa komen lain yang memberikan pandangan bahawa program Da'i pada episod pertama telah mencacat-celakan motif dan tujuan rancangan realiti ini dibuat.

Daripada Siti Khadijah Salleh.
Susulan rancangan Dai Millenia yang bersiaran malam tadi..

Makna da'i itu bukan sekadar 'menyeru' dengan kata-kata tetapi juga melalui akhlaq dan peribadi yang menjadi cerminan dan teladan.

Ikhtilat dan pergaulan harus dititikberatkan. Maka penerbit rancangan Da'ie Millenia harus sedar dan tidak mengulangi tindakan mengadakan aktiviti yang bercampur lelaki dan perempuan.

Jarak hanya beberapa inci dalam permainan 'perang' di malam gelap adakah tidak memungkinkan sentuhan berlaku?

Aktiviti masuk air lelaki perempuan pemandangan yang tidak boleh diterima dan sangat janggal bagi melatih para du'at.

Denda mengikat kaki lelaki dan perempuan sekalipun ada jarak dengan disclaimer 'jangan salah faham', adakah sudah tidak ada pilihan bentuk denda yang lain?

Adakah Islam ini sempit sehingga tidak ada cara dan kaedah lain dalam bentuk latihan sehingga tidak ada pilihan yang lebih syar'ie, yang mengasingkan lelaki dan perempuan?

Masih belum terlambat bagi penerbit menilai semula aktiviti seterusnya supaya masih tetap dalam batas syariat. Para asatizah yang terlibat boleh jadi rujukan agar tetap syariah compliance

P/s : Ini teguran kasih sayang bacalah dengan penuh kelembutan.. 

Dan di bawah pula satu lagi teguran terbuka untuk program ini yang telah disuarakan oleh Abu Basyir Azam Darusa (Pengerusi Lujnah Dakwah Pemuda PAS Malaysia)

Teguran Terbuka Buat Penerbit, Tenaga Pengajar dan Peserta Da'i Millenia TV3

Semalam Da'i Millinea mula berpencak di TV3. Prgram ini dikatakan membawa mesej dakwah, para peserta yang menggelarkan diri mereka dai'e diprogramkan pihak penerbit utk lalui aktiviti:

1. Wargame lelaki perempuan
2. Pumping lelaki perempuan sekali
3. Para daieyah kurang menjaga adab, menjerit hingga hilang watak daie ketika main wargame antara lelaki perempuan.
4. Kawat sebelah menyebelah tanpa jarak
5. Daieyah buat sesi luahan pasal cinta tak kesampaian
6. Da'i ikat kaki dengan da'iyah semasa explorace atas alasan denda.
7. Main pistol air antara peserta lelaki dan perempuan.

Tentunya ini semua mengundang persepsi negatif masyarakat apabila diadakan slot "ukhuwwah" yg bercampur antara lelaki dan perempuan tanpa batasan yg jelas.

Perlu diingat:

1. Ikhtilat perlu dijaga.
Islam yang syumul mengangkat maruah wanita dan menjaga umatnya dengan batasan ikhtilat (pergaulan) antara lelaki dan perempuan. Walau apa niat sekalipun untuk dakwah, aturan yang ditetapkan Allah SWT tetap perlu dijaga. Niat tak menghalalkan cara. Sebagai peserta sebuah rancangan realiti yang mahu merebut gelaran "Dai'e Millenia", bukankah menjaga akhlak dan adab itu merupakan peribadi seorang dai'e? Islam ada meletakkan kelonggaran dalam muamalah antara lelaki dan perempuan dalam urusan perubatan, jual beli dan pendidikan. Namun melonggarkan syariat dalam aktiviti yang dipaparkan bukanlah termasuk dalam pilihan terutama dengan status rancangan yang mempunyai mursyid dan murobbi sebagai panduan.

2. Role-model masyarakat.
Dalam keadaan masyarakat harini yang amat memerlukan bimbingan pendakwah untuk kembali ke dalam hidup berteraskan Al-Qur'an dan sunnah, kewujudan rancangan bercorak Islamik di kaca televisyen memberikan alternatif yang sangat baik. Namun pengisian yang benar-benar mendidik perlu diteliti kerana tentunya masyarakat akan mengambil hujah yang dekat dengan mereka. "Oh mestilah boleh kalau setakat bergurau main pistol air dan lain2 antara lelaki perempuan, tgk tu dalam TV pendakwah pun boleh."
Benar, manusia tidak sempurna. Namun sebagai peserta sebuah program yg ingin melahirkan idola pendakwah terbaik harus mengingati bahawa amanah besar dipikul oleh para peserta ialah sebagai "duta Islam".

Diharapkan mereka yg berkepentingan dlm menjayakan prgram ini dpt jadikan teguran ini sbgai iktibar dan pengajaran.

Moga Allah ampunkan dosa-dosa kita dan kuatkan diri kita untuk memikul amanah dakwah ini.
"Kita adalah pendakwah sebelum segala sesuatu"- asy-syahid Imam Hasan al-Banna

Akhukum Fillah
Hafez Sabri
(Pengerusi Lujnah Dakwah Pemuda PAS Malaysia)

Banyak lagi komen serta teguran diutarakan.

Dan saya dapat rasakan bahawa penerbit rancangan ini tentu sudah ambil maklum mengenai komen-komen yang telah diberikan.

Mungkinkah akan ada perubahan dalam episode akan datang? Atau ada penjelasan daripada pihak penerbit rancangan ini mengenai apa yang telah berlaku di episode yang pertama?

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement