As-Salam. Widget Mode Jimat Tenaga, memang satu widget yang dah lama ada, dan saya pernah menggunakannya satu ketika dahulu. Nak pasang widget ini memang mudah, hanya letakkan kod atau script yang akan saya kongsikan nanti dalam bahagian HTML blogspot anda. Pemasangan tak sampai pun lima minit.

Apa tujuan guna widget ini? Widget ini kononnya akan meletakkan blog anda di dalam keadaan gelap gelita apabila tiada sebarang aktiviti di skrin komputer anda. Dalam kes ini, apabila blog berada di dalam statik selama 60 saat. Macam Earth Hour di mana penduduk dunia bergelap. Ia sebenarnya satu widget khusus untuk menyatakan sokongan mengenai betapa pentingnya dunia menghargai tenaga, dan memastikan bahawa tenaga itu cekap digunakan.

Mode Jimat Tenaga Untuk Blogspot Mesra Alam


Anda boleh aplikasikan widget ini dalam blogspot anda. Cuma ada beberapa perkara yang akan saya katakan mengenai widget yang buat skrin komputer anda bergelap, apabila berada di blog yang ada widget mode jimat tenaga ini.

Cara Pasang Widget Mode Jimat Tenaga

Buka HTML blog anda. Sebelum kod "/head" anda masukkan skript di bawah ini.

Kemudian simpan template blog anda.

Anda boleh lihat kod ini beraksi dengan membiarkan blog anda selama beberapa minit - dalam kes ini 60 saat. Blog anda akan tetiba bergelap. Dan akan hanya kembali 'cerah' bila anda menggerakkan tetikus komputer anda.

Oh ya, satu je masalah bila guna widget ini, apabila seseorang yang mahu tulis komen .... kemudian, komen tersebut berbentuk pop-up, akan ada masalah untuk merujuk balik entri kerana blog anda telah berada di dalam status gelap.

Begitu juga kalau anda sedang anjurkan kontes, segmen dan giveaway, belum sempat pengunjung baca semua syarat-syarat, tetiba skrin akan jadi gelap. Jadi, agak tidak praktikal kalau entri-entri dalam blog anda tu agak panjang lebar pengisiannya.

Apapun, ia satu widget yang menarik untuk digunapakai dalam blogspot anda.

Selamat mencuba.

Kredit: www.onlineleaf.com



11 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Rupa-rupanya widget ni utk jimat tenaga, tapi kalau sy guna touch screen mcm Ipad ni xde tetikus, jenuh nak kena pergi page yg terdahulu.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum , nice. tapi tulah masalahnya bila bab komen. hehehe

    BalasPadam
  3. kalo guna komen google+ pula camna sifu? tk

    BalasPadam
  4. Uhh ... errr kalau anda dok menaip.... tak gerak mouse .. sure akan jadi gelap gak

    BalasPadam
  5. Kan.. saya sebenarnya dulu letak pastu buang kerana ada pengunjung yang komen .. :)

    BalasPadam
  6. Boleh. Try dulu samada sesuai ke tidak

    BalasPadam
  7. Errk alamak tak terfikir lak pasal tu .. hahaha..

    BalasPadam
  8. Hmm .. bukan semua widget sesuai... :)

    BalasPadam
  9. hehe, xpe le, blom rs nk buat lg jimat tenaga ni. Mekasih sifu

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement