As-Salam. Salah satu cara untuk anda mencantikkan blog anda ialah dengan mengubah struktur blog skin yang terdapat dalam kod HTML blog anda. Struktur blog skin (b:skin) ini dibina berdasarkan CSS. CSS bermaksud Cascading Style Sheets, ia umpama satu definasi mengenai bagaimana kod-kod HTML dalam blog anda perlu ditampilkan di pelayar internet.

CSS membantu terutama pereka laman web untuk memudahkan sebuah laman web itu nampak cantik, menarik tanpa menjejaskan isi kandungan, SEO dan juga mengurangkan masalah kod HTML yang terlalu panjang sehingga menjadikan sebuah blog itu berat dan lambat untuk loading.

Blogspot telah menyediakan platform untuk anda menggunakan fungsi CSS ini dalam mereka-bentuk blog anda. Cara paling mudah untuk memasukkan sesuatu rekabentuk CSS ialah dengan menambah kod HTML yang anda peroleh untuk rekabentuk sesuatu benda atau elemen dalam blog, contohnya header di sidebar blog anda.

Dalam blogspot, anda hanya perlu klik Template-Customize dan paparan seperti contoh berikut akan diberikan:

CSS in blogger template designer

Anda perlu klik Advanced dan Add CSS seperti yang ditunjukkan di atas ... anda boleh kemudian tulis kod CSS anda di ruang putih yang disediakan tu.

Namun, yang mungkin jadi masalahnya ialah bagaimana nak reka atau mendapatkan kod HTML CSS ini?

CSS3.0 Maker - Cantikkan Blog Semudah A, B, C

Jadi, HH akan berikan satu cara paling mudah, jimat masa dan paling penting sekali ia memang awesome untuk anda mencuba.

Anda pergi ke CSS3.0 Maker iaitu sebuah laman sesawang untuk anda reka bentuk paparan yang anda mahukan untuk blog anda. Anda boleh buat animasi CSS, boleh buat border untuk blog, boleh buat warna gradient, boleh buat bebayang pada gambar, buat bebayang pada teks ... sesuai dengan kreativiti dan imaginasi anda.

Anda hanya perlu bermain dengan panel-panel yang ada, dan lihat preview yang diberikan. Jika suka dan menarik untuk digunakan bagi blog anda, maka lakukan langkah diberikan di awal tadi untuk memasukkan kod CSS HTML blog anda.

CSS3.0 Maker for CSS blogspot


Tapi, awas ... anda perlu tahu dahulu selok-belok kod HTML blog anda seperti yang pernah HH katakan tempoh hari. Salah satu cara yang baik ialah dengan menamakan setiap kod HTML yang ada. Hmm tak baca tentang benda tu? ... Cubalah godek .. macam-macam petua dan panduan HH telah berikan kepada anda. Dan in Sha Allah, semuanya boleh dipraktikkan.

Selamat eksplorasi CSS3.0 Maker ni.

5 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement