As-Salam. Ada rakan blogger bertanya, bagaimana nak buat 2 kolum bawah entri atau posting terkini. Sebenarnya ada banyak cara untuk buat. Jadi, HH kongsikan cara yang mudah untuk dipraktikkan buat blogger blogspot.

HH akan kongsikan 2 teknik buat 2 kolum bawah entri terkini. Mana yang sesuai boleh anda gunakan. Jika teknik pertama tak menjadi, boleh cuba teknik yang kedua.

Buat 2 Kolum Bawah Post

Teknik 1 - Buat 2 Kolum Bawah Entri Terkini

Pertama sekali ialah menambahkan rekabentuk kolum tersebut dalam CSS (struktur rekabentuk blog). Cari kod html blog b:skin Tambahkan kod diberikan di bawah ini sebelum tutup kod carian tadi.



Kod anda sepatutnya akan jadi begini dalam CSS....

Kemudian, cari tempat untuk anda letakkan kolum yang telah anda istiharkan tadi dalam kod HTML blog anda. Cari data:post.body dan letakkan kod HTML berikut selepas kod tadi:

Dah siap guna teknik ini. Mudah ke susah?

Teknik 2 - Buat 2 Kolum Bawah Entri Terkini

Teknik ini anda tidak perlu tambah kod CSS, anda hanya terus gunakan kod HTML berikut dan letakkan di bawah data:post.body tadi.


Saiz kolum anda perlulah serasi dengan saiz untuk posting entri anda. Jika maksimum saiz untuk bahagian post entri adalah 500, jadi saiz kolum perlu paling baik adalah bahagi 2 atau lebih kecil ... maka setiap satu kolum boleh menjadi 250px.

Selamat mencuba.

18 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. boleh digunakan untuk thesis template tak?

    BalasPadam
  2. thesis template bole? kalau mcm blog sy bole x HH http://www.menulismenconteng.my/

    BalasPadam
  3. Salam....tuan HH. Saya masih keliru lagi dengan 2 kolum bawah entri. Yg HH buat ni dlm HTML ( CSS code), kalau dlm text sebenar, bagaimana ia akan jadi, bilamana menggunakan semua code HTML itu?

    BalasPadam
  4. Saya sendiri menggunakannya ... dan blog ini memang dibuat dengan template thesis

    BalasPadam
  5. Nampak tak dua kolum yang ada bawah entri ni ... saya aplikasikan untuk letak iklan (advertisement - Nuffnang dan iklan teks). Saya tak faham apa yang maksud dengan 'kalan dlm text sebenar,'

    BalasPadam
  6. boleh tahu tak HH menggunakan template thesis ver berapa sebab saya dah cuba buat tapi kolum tersebut tak keluar?

    BalasPadam
  7. Boleh. Saya guna template yang sama

    BalasPadam
  8. Kadangkala ia disebabkan anda letak kod di bawah kod yang salah .. dalam thesis ada beberapa kod data:post.body ni ... satu utk paparan utama, satu utk paparan entri, dan juga utk mobile ... kena lihat betul2 kod data:post.body ni ... dan letakkan dibawahnya.


    Tips: Buat trial n error. Editor template baru ni boleh anjak2 ... silap leh undo ... :) rasanya boleh undo sampai 5 anjakan ke belakang.

    BalasPadam
  9. kalau dah letak kod css di dalam template thesis ni, ruang tambah gadget akan keluar di bawah post atau kena letak kod html secara manual di dalam template?

    BalasPadam
  10. saya menggunakan template thesis ver 3. belum ada tutorial berkaitan.

    BalasPadam
  11. Dia akan keluar sebagai satu widget, kena klik gambar wrech tu untuk tambah kod html lagi atau apa2 sahaja benda yang nak kita paparkan

    BalasPadam
  12. dah ada. saya terus download tapi tak tahu kalau ver 3 tu masih dalam percubaan ke apa.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement