As-Salam. Layanan istimewa kepada blogger terkenal dan dah famous .... hmm ... mungkin ianya satu perkara kecil tapi buat sebilangan ... yang mungkin nak cari tapak, mereka ini terpaksa hempas-pulas untuk menaikkan blog, sedangkan .... blog yang dah terkenal jadi makin terkenal. Dan blog mereka?

Itu sesetengah pendapat. Ada pula kata, blog yang terkenal ni sebab memang blog mereka best, jadi memang patut pun jadi terkenal ... hmm ... maka, ramailah blogger yang akan menaikkan nama mereka dalam dunia blog walhal .. nama mereka dah memang ternama dah dalam dunia blog Malaysia.

HH boleh kata, hampir semua blogger .. terutama yang baru nak naik akan mempromosikan secara tidak langsung dalam blog-blog mereka. Macam-macam gelaran diberikan, blogger otailah .... blogger femeslah, idola bloggerlah ... dan mereka letakkan di dalam senarai bloglist mereka.

Ada yang akan menulis entri memuji-muji blogger-blogger yang dah ada nama ni, samada kerana rupa paras, penampilan, penulisan mereka, layanan mereka dan macam-macam lagilah. 

Bagi HH, layanan istimewa buat blogger terkenal adalah hak masing-masing. Masing-masing ada pendapat dan pendirian. Ada sebab, mungkin sebagai salah satu penghargaan, mungkin juga kerana blog-blog mereka ini menjadi sumber inspirasi, dan tak disangkal ... memang dah mereka minat....bukan minat biasa-biasa je ni ..

Dari segi SEO dan juga untuk Pagerank dan seumpamanya ... perletakkan link blog yang ada nama ni sebenarnya membantu dari segi peningkatan taraf blog anda. Lebih-lebih lagi blog yang punyai Google Pagerank yang baik mahupun Rankin Alexa yang tinggi. Lebih-lebih lagi seandainya blog itu ada kaitan secara penjenamaan dengan blog anda.

Contoh mudah, sebuah blog tutorial akan letakkan senarai blog tutorial yang lain, yang dah ada pengikut sendiri yang ramai, dengan sedikit pertimbangan mutual atau persefahaman antara dua blog .... masing-masing akan menaikkan.

Tengok sahaja blog hiburan yang sering sahaja berkolaborasi sesama mereka, itu sebab blog hiburan cepat naik.

Contoh mudah ... Blog A ceritakan pasal artis B seksi dan bla .. bla ...bla ... pastu dia notasikan bahawa cerita asal dapat daripada Blog B ... sudah tentu pembaca di blog A akan pergi mencari berita selanjutnya di blog B ... dan seterusnya ...

Contoh lain, lihat sahaja bagaiman blog Ben Ashaari bekerjasama dengan blog Lyssa Faizureen. Dan ...bommm ... meletup. 

Sekarang anda fikirkan.


23 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. salam bro.
    Memang layak blog-blog terkenal ini mendapat pujian dan sanjungan. Blog-blog ini terkenal bukan secara kebetulan dan bukan mengambil masa sebulan 2 tapi hasil komitmen dan usaha yang gigih. Usaha yang gigih perlu mendapat penghargaan.

    BalasPadam
  2. Adehhh .... @facebook-1360958390:disqus ... HH tak terkenallah .... kalau terkenal dah macam2 event org ajak HH ni ... tapi tak ada pun .. :)

    BalasPadam
  3. Wahh . nice entry lah HH . memang kerjasama antara blogger tu penting tauu . hehe . ecehhh *

    BalasPadam
  4. terbaik la bro
    pada naim , kekadang blog artis jarang naim singgah. suka singgah blog informasi cam blog bro ini.. :)

    BalasPadam
  5. muja pun bertkar blog feed dengan blogger lain,, hehe,, http://mujadafewa.blogspot.com/2012/12/mak-tanggang-pun-tak-bagi-peluang-kat.html

    BalasPadam
  6. kerjasama antara blogger penting jugak untuk berjaya :D

    BalasPadam
  7. hello bro, selamat petang...


    menarik sekali entry yang baru saya baca ni.. bagi saya penulisan itu lebih penting, hasilhan artikel yang berguna, yang memandaikan bangsa bukan merosakkan bangsa.. biar kita dihormati kerana kasih yang kita tunjukkan bukannya kemewahan dan harta benda dan segala pangkat yang kita perolehi..

    Tahniah dan saya turut berbangga dengan kejayaan blogger yang popular diatas usaha mereka selama ini. semoga mereka terus memberikan informasi yang berguna kepada rakyat dan negara.

    Maaf jika ada yang terasa.. harap dimaafkan...sekian

    BalasPadam
  8. http://wanwidget.com/



    terkenal dan terus terkenal, hehehe

    BalasPadam
  9. satu entry yang menarik..

    BalasPadam
  10. Terima kasih ... @twitter-136173626:disqus pun ada blog yang hebat

    BalasPadam
  11. best gak kan..mcm2 cara nk naik kan blog masing2. Ok lah cam tu HH dan akk leh bekerjasama..pasti boooommmm...hahahaha

    BalasPadam
  12. betul tu...untunglah jadi blogger famous mcm HH

    BalasPadam
  13. memang best law jadi lagu tu

    BalasPadam
  14. Hmmm tapi ada juga bahana menjadi blogger terkenal ni

    BalasPadam
  15. kena ada strategi dalam blogging. :)

    BalasPadam
  16. Strategi memang perlu dalam apa jua perkara yang ada visi dan misi

    BalasPadam
  17. kerjasama dan networking memang sangat penting dan memainkan peranan yang sangat penting... :)

    BalasPadam
  18. Betul tu @facebook-100001720981513:disqus .

    BalasPadam
  19. Ya, HH juga sependapat .. inilah ganjaran dari apa yang mereka telah buat ... tak perlu nak dengki khianat .. bukan mereka tentukan, tapi pengunjung blog mereka ... ye tak?

    BalasPadam
  20. salaing tolong menolong antara blogger.. ^_^.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement