As-Salam. Susah ....memang susah. Mungkin pada diri kita yang menulis ... ia merupakan satu lawak dan jenaka, tetapi tak semestinya pada si pembaca. Untuk itu, satu penanda diperlukan untuk beritahu .. ini adalah entri jenaka.

Bukan apa, sesetengah orang membaca tak sama dengan kita membaca, dengan apa yang kita cuba sampaikan. Mereka ini mudah terguris kerana hati mereka lembut .... errr hati je lembut ehhh ... huhuhuhu ... jadi, kalau ada perkataan dan ayat yang sedikit 'kasar' tu, mungkin mereka akan terasa hati.

Untuk itu, andai anda nak buat entri lawak jenaka ...pastikan anda beritahu .... jangan dibiarkan ia gitu sahaja. Contoh: LAWAK - Ibu Minum Susu Anak .... 

Dah terang di tajuk entri tulis perkataan lawak, jadi sepatutnya ia difahami dan dibaca sebagai sebuah entri lawak jenaka.

Nak lagi kemas, kalau blog anda sebuah blog jenaka, anda patut letakkan di tagline blog anda.

Nak lagi padu, buat nota kaki bahawa entri tersebut merupakan entri untuk gelak ketawa. Selalunya, mereka akan baca pengakhiran satu-satu entri, jadi pastikan nota kaki lawak itu diletakkan.

Memang susah nak bergurau menerusi blog ni, andai kita tak tahu cara dan kaedahnya.


8 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. sangat setuju bro, lain orang lain pembaca, jadi kena bagitahu dengan jelas

    BalasPadam
  2. komen ini berunsur lawak...hehe..setuju dgn HH

    BalasPadam
  3. setuju sangat2 bro :)

    BalasPadam
  4. assalamualaikumhh..betul tu memang susah jika disalah tafsirkan sesuatu perkara tu kan...:)

    BalasPadam
  5. betul2...saya pun rse begitu...tu kdg2 dlm penulisan saya akan buat *emosi* utk menerangkan apa yg saya cuba katakan..

    BalasPadam
  6. sama juga di fb.. org lain mudah terasa & salah angap dengan status rakan2 mereka..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement