As-Salam.
Seorang blogger terkenal (bukan tempatan) ada berkata di dalam blognya, mengapa berblogging jika tak mahu orang membacanya. Heh .. ada ehh orang buat blog hanya untuk tatapan diri sendiri? Hmm ... ada kot.

Buat blog tapi tiada pembaca. Bagaimana nak tahu? 

  • Kalau blog tiada komen langsung hatta satu sekalipun .... 
  • Kalau blog hanya ada satu atau dua trafik dari blogger.com (tunjukkan pemilik blog login untuk buat post baru).
  • Kalau dalam 30 hari, hanya ada 30 pageviews atau kurang.

Tapi, sebenarnya agak mustahil bagi komuniti blogger di Malaysia ni. Buat blog mesti nakkan pembaca, mesti nak ada yang komen, mesti nak trafik tinggi walaupun tidaklah sampai beribu.

Kerana apa? Kerana kita ni sebagai blogger Malaysia, sering dan saling bantu. Kadangkala, ada yang baca hanya kerana mahu mencari silap kita dalam dunia blog dan cuba menikam kita dari depan, belakang, atas dan bawah ...huhuhuhu....


11 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. bukannya apa..kadang2 blogger mlaysia ada yg malas jugak..nak bw nak komen, nak tggl jejak walau satu..haish ..apa kes la semua ni ..nak maju kan diri tapi tak nak buat yg basic ..kan HH ? pendapat je :)

    BalasPadam
  2. oh sy terase.. sbb zaman purbakala sy mcm tu lame2 sy rase mcm bosan. sendiri tulis sendiri bace. haha. but now alhamdulillah blogger2 malaysia mmg byk bg support. tq!!

    BalasPadam
  3. yeahh..setuju tu:)yg penting tengok effort yg masing2 bwak:)

    BalasPadam
  4. Cik Senoh sokong handered persen lah dengan apa yang dikatakan! N tak mungkin ada blogger tu walau 1 follower pun tarak ye dak? Sebab, blogger malaysia saling bantu membantu!

    BalasPadam
  5. bagaimana pula dengan blog untuk invited reader? baik tak payah buat blog kalau taknak bagi orang baca. diari? mengapa perlu diari maya? tak cukup duit nak beli buku diari?

    BalasPadam
  6. kalau tak nak org baca, privatekan aje...hehe

    BalasPadam
  7. Errkk , kdg2 nak komen cuma tak tertekan button.. malas kononnya..
    mungkin ^^

    BalasPadam
  8. hehe..

    biasa la bro.. fitrah manusia payah nak di ubah

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement