As-Salam.
Adakah ia menjadi kesalahan untuk copy-paste kandungan blog orang lain? Secara jujurnya, HH tiada masalah untuk orang lain copy-paste kandungan blog ini, dipersilakan tanpa ragu-ragu, tetapi haruslah dan mestilah tanpa sebarang tambahan atau sebarang pindaan kepada perkara yang anda copy tu.

Kerana itulah, blog ini menggunakan satu fungsi yang dinamakan tynt publisher tools yang membenarkan proses copy-paste itu dilakukan dengan mudah dan memenuhi syarat yang diperlukan.

Seandainya, anda seorang blogger yang mahu kandungan blog anda diulang sebar di blog orang lain, maka gunakan tynt publisher tools ini. Nak tahu bagaimana kandungan yang bakal anda copy dan paste itu, cubalah anda copy kandungan blog ini dan paste di mana-mana, dan anda akan lihat penghasilannya.

Secara amnya, copy-paste sesuatu kandungan blog atau laman web tidak salah asalkan:
  • Tidak mengubah kandungan asal catatan tersebut.
  • Tidak membuat sebarang pindaan.
  • Memberikan backlinks atau pernyataan sumber.
  • Dilakukan ke atas blog atau laman web yang membenarkan fungsi tersebut.
  • Tidak terikat dengan undang-undang penyiaran, penerbitan yang telah ditetapkan.

Semoga entri ini beri panduan kepada blogger yang sukar mencari idea, tetapi mahu berkongsi sesuatu kebaikan yang mereka perolehi menerusi orang lain.

5 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Maaf cakap, secara amnya copy paste artikel orang lain memang salah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang salah ialah copy paste tanpa kebenaran dan tanpa pengetahuan si pemilik. Salah jika digunakan untuk sebarkan fitnah, salah jika untuk kaut keuntungan.

      Padam
  2. saya guna idea dari entri ini.. harap diberikan kebenaran

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement