As-Salam.
Adakala, kita tidak mahukan sesuatu entri itu,selalunya kita akan memadamnya (delete). Kan kan .. lalu berlakulah 404 Error Page dalam blog kita. Apa yang berlaku ialah ....dalam pengkalan data enjin carian, entri tersebut masih lagi melekat. Apabila seseorang mencari informasi dan terklik ke entri anda (yang dah padam) menerusi enjin carian, ia akan menerima mesej error pada cariannya. Entri sebegini sebenarnya menyumbang kepada dead-link.

Apabila terlalu banyak dead-link, blog anda mungkin disenarai-hitamkan oleh enjin carian. Ia seperti 'menipu' enjin carian. 

Walaubagaimanapun, blogspot hampir ada penyelesaiannya. Dalam menjadikan 404 Error ini tidak sia-sia, anda boleh customizekan penampilannya seperti begini:


Setidaknya, anda memberikan peluang untuk pengunjung itu klik entri lain yang lebih menarik atau mendapatkan informasi lain.

Anda boleh ubah penampilan Error 404 itu di ruangan berikut:


Anda boleh isi ayat-ayat anda sendiri, ataupun letak imej seperti yang HH lakukan. Mungkin, kepada mereka yang buat duit daripada blog, boleh letakkan iklan anda di situ, termasuklah iklan dari Nuffnang, Advertlets, HeartBeats dan sebagainya.

Atau anda boleh lakukan seperti ni - Cuba anda klik ini: http://www.hasrulhassan.com/awek-cun-mata-bundar.html dan lihat apa berlaku.

Atau anda boleh ikuti panduan ini: Tanggani Masalah Broken-Link



6 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. ooo... idea menarik :) tqvm

    BalasPadam
  2. Tapi kalau nak buat duit dari error 404 ni, rasanya tak sampai hati... macam ambil kesempatan pula

    BalasPadam
  3. Sama-sama ... :) terima kasih kerana sudi baca entri ini untuk pemahaman dan ilmu.

    BalasPadam
  4. tq HH..sis pun ada error 404 ni..( entry yang lama banyak yang dah padam)..nasib baik HH kongsi tips ni..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement