As-Salam.
Ada yang merasakan bila buat blog, dah jadi seorang blogger ... leh tulis macam-macam dalam blog. Tetapi, sebenarnya tidak .... apabila kita ada blog, yang menjadi medium menyampaikan, apa yang berlaku ialah kita sedang mempertanggungjawabkan diri kita dengan apa yang disebarkan.

Katakan anda menulis mengenai petua tentang bagaimana nak hilangkan kelemumur, jika petua itu anda dah buat, dan terbukti berkesan, tak mengapa. Sekurang-kurangnya anda dah tahu, ia petua yang betul atau tidak. Namun, katakan ada yang mencuba, dan nak jadi kesah, kepala yang penuh rambut dah jadi botak sebab amalkan petua anda dalam blog.

Jika jadi begitu (di atas), macam mana? Kalau anda dah mencuba petua tu, mungkin boleh berikan alasan atau cari sebab mengapa petua tu tak berkesan, namun andai sebenarnya hanya paparkan petua berdasarkan cakap-cakap, atau entri orang lain, kan ke masalah jadinya nanti.

Banyak perkara yang perlu difikirkan apabila anda melantik diri menjadi seorang blogger. Anda perlu bertanggungjawab dengan apa yang anda tulis, dan lebih penting anda kena mahir mengenai topik tersebut.

Jika hasrat anda murni nak berkongsi sekalipun, pastikan anda footnote di bawah, atau sumber rujukan anda agar mereka yang meneliti hasil tulisan anda, boleh tahu dan rujuk pada pautan sumber, untuk lebih faham, atau sekurang-kurangnya tidak jatuh masalah yang menimpa ke atas diri anda yang berniat nak berkongsi cerita dan pengetahuan.

Susahkan jadi blogger? Siapa kata mudah dan senang? ... hehehe... erkk HH ada kata ehh? 


7 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. susah atau senang... pilihan di tangan sendiri... hehe

    BalasPadam
  2. Huhu...betul tuh.Klu bleh nak kadi blogger yg memberi manfaat pada org lain juga...:)

    BalasPadam
  3. senang ? tak jugak.. susah? pon tak jugak..
    susah senang kite bersama.haha!

    BalasPadam
  4. susah senang adalah peneman kehidupan kita
    sama ada kita boleh harungi susah dan senang
    adalah satu kebolehan individu itu tersendiri.

    BalasPadam
  5. hehe, yes memang tidak diakui lagi jadi blogger bukanlah satu perkara yang mudah. As a blogger, kadang - kala kita still kena study, buat research dan sabaginya untuk mantapkan lagi tajuk entry kita tu dan dalam masa yang sama bagi info pada org lain..

    BalasPadam
  6. setuju dengan kenyataan kamu HH...memang betul...hmmm...cantik gambar..

    BalasPadam
  7. mmg susah.....nak jd blogger yg hebat perlu ada ilmu di dada..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement