As-Salam.
HH pasti ramai yang tak tahu mengenai benda ini, dan ia memang berleluasa sejak lama dahulu. Dulu, iklan-iklan seperti ini memang amat popular terutama bagi mereka yang ceburi bisnes yang berkaitan dengan MLM atau Jualan Langsung.

Produk-produk itu menggunakan iklan yang sebenarnya melanggar akta pengiklanan dan juga beberapa akta lain yang ada kaitan dengan racun serta ubat. Iklan seperti:

"Makan ini dan anda akan hilang sakit kencing manis ...." adalah satu bentuk pengiklanan yang terlarang. Iklan seperti ini tidak boleh dikeluarkan dalam apa jua bentuk, yang claim makan sesuatu atau amalkan sesuatu boleh hilangkan penyakit, terutama 20 penyakit yang HH akan sertakan ini.

Berdasarkan akta dan larangan tersebut, makanya pemilik blog pun tertakluk dengan peraturan ini - larangan untuk membuat iklan berkaitan 20 penyakit ini. Jangan sampai blog anda terutama blog niaga anda membawa anda ke tirai besi!

20 Penyakit Terlarang Diiklankan



Apakah yang bakal anda hadapi? Seandainya larangan dan ketidakpatuhan akta ini dibuat.


Untuk info lebih lanjut, anda boleh muat turun: Medicine Advertisement & Sale Act 1956


Info lanjut dan lebih pengetahuan mengenai larangan dan akta ini, anda boleh muat-turun di sini: Medicine Advertisement Sale Act 1956 (Rev 1983)

2 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. masih ramai peniaga jualan langsung dan MLM yang tak patuhi.. undang undang dah ada..tapi tak dikuatkuasakan..

    samalah macam tak ada..

    BalasPadam
  2. huh.. kami student farmasi baru je blajaq pasai undang2 ni. hehehe..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement