Panduan Menulis Blog | 'Dead Link' Itu Adalah 'Broken Link'

As-Salam.
Ramai yang macam mushkil apa itu dead link, sebenarnya tarif sebenar adalah broken link, atau capaian yang menemui jalan buntu dengan keluar mesej 404 Error Message. Ramai yang cuba memahaminya menerusi entri ini: Bahaya Dead Link Dalam Blog.

Contoh adalah seperti berikut:


Jadi, seandainya seseorang pengunjung klik apa2 jua pautan di blog anda ... yang akhirnya menemui mesej seperti di atas, maka cepat-cepatlah anda buang pautan tersebut.

Tiada cara yang mudah sebenarnya, melainkan anda perlu periksa sendiri pautan-pautan yang anda buat termasuklah yang menggunakan widget tertentu seperti nrelate mahupun linkwithin.

Salah satu cara yang mungkin dapat membantu adalah dengan bantuan pengunjung sendiri yang sebolehnya memberitahu anda bahawa pautan (link) tidak berfungsi atau keluar mesej 404 seperti yang HH sebutkan di atas.

Moga penjelasan ini boleh faham.

Mengapa perlu basmi dead link? Sebab utama, ia akan merosakkan ranking Alexa serta Google anda. Baca juga entri ini: Bahaya Dead Link Pada Blog

Post a Comment

1 Comments

Komen adalah tanggungjawab anda. Sebarang komen yang ditingalkan tertakluk pada Akta 588 SKMM. Komen dengan nada ilmiah, dan lakukan dengan niat yang murni. Untuk pengiklanan, boleh gunakan borang 'hubungi saya' atau looket.me/hasrulhassan.