As-Salam.
Adeh. Tadi ada singgah satu blog tu, pastu baca respon .... ada hati yang panas bila keluar komen begini:

"Agak-agak la bro nak menipu .... papar lain tapi link ke tempat lain ... jangan perdayakan pembacalah ... tak berkat rezeki tu"

Adeh. Mungkin pengunjung tu singgah kerana tertarik dengan keyword yang ada di blog tu ... tetapi bila datang, lain pula yang dia nampak, terima dan baca.

Bukan masalah baru, tapi ini memang dah lama. Taktik dan teknik ...cuma caranya tak berapa digemari. Tidak digemari sebab ..... contohnya begini:


Tapi apa yang berlaku, apabila seorang pembaca klik ... ia menjurus ke link lain yang tiada kaitan dengan tajuk asal. Atau dengan kata lain, bila klik je link di atas ... terus ke satu link pengiklanan misalnya. Klik itu pula menjana pendapatan pada pemilik blog hasil 'kekreatifan' backlink atau keyword tu tadi.

Hmm ...bukan tak boleh nak buat link-link begitu, tetapi biarlah kena cara, dan biarlah jangan sampai lari dari tajuk. Ini dah memperdaya namanya. Agak-agak rezeki yang anda dapat dengan cara begitu ... elok ke tak elok? baik ke tak baik? halal ke haram? 

Jadi fikirkan ehh.

6 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. ramai yang buat camni... serius tak suka! kalau Mas jumpa link yang camtu memang tak klik pun, dah tau taktik diaorang..

    BalasPadam
  2. tak buat macam tu. simpang jauh-jauh. CTR sikit takpe. Dari rezeki tak tahu statusnya. Sedang belajar lagi cara2 nak buat ads. tapi klu tuan blog rajin nk menyinggah, jemput bagi komen ttg links, ads dan sebagainya. perhatian tuan blog amat dihargai.

    BalasPadam
  3. Sejak kena sekali, saya dah tak nak klik. Saya pernah cuba buat, tapi, delete sebab rasa tak best je.

    BalasPadam
  4. kena pandailah bezakan mana yang tipu tu.

    BalasPadam
  5. org kalo sedar tu link yg tipu, esok2 org xkan klik kat situ lg..mmg ramai pengguna intenet ni. tp kene ingat jugak, maklumat akan sentiasa tersebar..so ingat la, nak tipu berapa lama? dah la dpt dgn hasil tipu. tak berkat..

    BalasPadam
  6. Menarik tajuk yang diutarakan. Saya sendiri menjadi mangsa kepada penipuan-penipuan ini. Apatah lagi insan-insan yang terdesak untuk mencari maklumat atau bahan secara online. Penulis blog harus bersikap lebih beretika dalam blogging. Jangan hanya kerana taksub dengan pulangan, sanggup lakukan apa sahaja. Ingat, niat tidak menghalalkan cara. Tepuk Kepala, Tanya Akal. "Aman tanapa Peperangan" (^_^)V

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement