As-Salam.
Jangan salah tafsir dan salah faham mengenai mengapa penting blog kita disenaraikan paling top dalam enjin carian terutama Google. Sesungguhnya, kepentingan berada di dalam senarai top dalam enjin carian adalah sebagai batu loncatan untuk berkongsi sesuatu yang bermanfaat kepada dunia. Ada ganjaran lebih best dari sekadar popular di enjin carian.


Ya, kalau anda mahu apa yang anda sampaikan, kongsikan kepada dunia maya dibaca, dipraktikkan dan menjadi benih ilmu untuk anda bekalkan dalam alam barzakh nanti, maka berusahalah agar ilmu dan pengetahuan yang ada dalam blog anda sampai ke pembaca dan pencari maklumat. Ia bukan untuk cari populariti, ia adalah buat anda menyemarakkan ilmu dan pengetahuan yang baik.

Kalau dilihat dari sudut dakwah Islamiah, ia bakal memberikan impak yang sangat baik dalam perkembangan budaya as sunnah, iaitu menyampaikan sesuatu kebenaran.

Maka, letak jauh-jauh perspektif dan matlamat untuk berada di ranking paling atas atau laman pertama enjin carian disebabkan untuk popular, tetapi sebagai satu usaha anda untuk mengembangkan pengetahuan dan ilmu yang mahu dikongsi.

14 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Balasan
    1. Terima kasih ... insyaAllah .. HH akan cuba buat banyak entri bermanfaat seperti ini buat semua.

      Padam
  2. aku memang berusaha giler nak berada di top ranking sebab kadang-kadang aku kecewa dengan blog yang berada atas dari aku, tapi content dan penulis blog yang alakadar je. then bila pelawat tanya soalan macam2, dia tak tau nak jawab.

    p/s : 1st time visit rasanya ni.. nice blog design and arrangement.. seriously ingat wordpress tadi. rupannya still blogspot.. :D

    eastbullet.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih kerana kesudian singgah di blog yang tak seberapa ini. Ya, kita jika andainya merasa kecewa dengan blog2 yang popular tu, maka mantapkan blog kita dan tunjukkan bahawa blog macam anda boleh berjaya.

      hmmm pernah buat wordpress, tapi tak berapa minat walaupun dari segi enjin carian, wordpress lebih mantap.

      Padam
  3. bersimpulkan tali yang erat lagi kemas...dalam maksud tuu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mendalam ..... ye ke? Harap fahamlah dgn apa yg disampaikan.

      Padam
  4. sangat menarik untuk dikongsi HH :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana fikirkan ia sgt menarik, harap difahami akan maksud yang cuba disampaikan.

      Padam
  5. saya setuju dgn bnd ni.. terutama bagi yang nak dpt income thru iklan kat net, jadi top search result mmg HARUS. bagus bro.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement