Kapal Zhemchug dibedil Torpedo. Foto: KOSMO
As-Salam.
Battle of Penang - Satu peristiwa dalam rentetan peperangan Perang Dunia Pertama Kedua yang berlaku di perairan Selat Melaka pada tahun 1914. Dalam tragedi awal pagi 28 Oktober 1914 itu, kapal penjajap Jerman, SMS Emden yang dikemudi Leftenan Komander Karl von Muller telah mengaburi pihak lawan dengan menyamar sebagai kapal Britain sebelum melancarkan serangan terhadap kapal Zhemchug yang berada di pelabuhan Pulau Pinang.

Zhemchug yang boleh memuatkan 348 anak kapal itu tidak sempat hendak menangkis dua serangan torpedo daripada SMS Emden sehingga ia meletup dan terbakar lalu karam di lautan. Tragedi itu telah mengorbankan 89 anak kapal dan pegawai, manakala 143 lagi mengalami kecederaan.


SMS Emden
Walaupun ramai terkorban, ramai juga diantara anak kapal itu diselamatkan oleh penduduk Pulau Pinang. Korban perang ini telah disemadikan di Western Road Cemetery, George Town, manakala dua lagi di Pulau Jerejak. 

Sumber: KOSMO

3 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. 1914 bukan perang dunia kedua. perang dunia kedua bermula 1939 bila jerman attack poland and bunuh duch or arc poland.

    BalasPadam
  2. @jai terima kasih... dah diperbetulkan..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement