As-Salam. Apabila anda singgah di sesebuah blog, perkara pertama yang akan anda lihat ialah header blog tersebut. Sering ia membawa tanggapan baik mengenai blog. Jika ia terlalu sarat, mungkin tak akan memikat pengunjung untuk melihat isi kandungannya.

Header Simple Memikat Pembaca

Header blog mencirikan apa yang akan dibaca oleh pengunjung blog. Seandainya blog anda jenis santai, maka eloklah header itu simple dan santai. Jika banyak entri dalam blog mengenai famili, tidak salah meletakkan gambar famili sebagai header bagi membayangkan apa yang bakal pengunjung baca di dalam blog.

Ada blog yang tak perlu pun header, lebih memadai hanya dengan memberi tajuk dan penamaan blog. Penamaan blog menjadi jenama kepada blog anda. Letaklah apa jua url atau link, tetapi berilah satu jenama khusus buat blog anda agar mudah diingati.

Penting sekali, biarlah header itu beri makna sesuatu. Ia membayangkan sinopsis kandungan blog anda. Tak perlu pelik2, tak perlu banyak rencah, simple lebih baik kerana ia juga boleh memikat pengunjung menjadi pembaca.

11 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. err~ header blog ca simple ke tak ye..tp insyaALLAH mmbawa nama ca sendiri.. walau skang lom ramai perasan akan kehadiran ca.uhuk3..*touching*

    BalasPadam
  2. slm petang :) owh header kite plg simple kot.dulu letak header ada foto anak2...then header seterusnya letak doodle...akhirnya sekarang cuma tulisan je ngeeeee :)

    BalasPadam
  3. xsempat nak design2 buat masa skrg ni...assignmnt beratur je memanjang...header tu dah 2 bulan pakai...

    BalasPadam
  4. bagus tips ni :D hehe..abang hasrul ... boleh tak kalau saya masuk dalam bloglist atau feed abang ? harap-2 abang terima permohonan saya :)

    BalasPadam
  5. Mmmm...ya ramai yang terpesona dengan usaha membuat header yang ada 'rupa' dan mengasyikkan hingga lupa nilai isi, akhirnya blog tersadai...Eh! Macam terkena batang hidung sendiri pulak...good insight Abg hasrul!

    BalasPadam
  6. miss z suka header yg simple tapi cantik dan kemas..

    BalasPadam
  7. dulu tak de header... bile berguru ngan sifu hasrul.. ada buat header.. tgh pikir, ada kena mengena tak header saya ngan blog saya ek?? cer sifu komen, kena tak???

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement