Kerang rebus Parit Buntar, daerah Kerian, Perak. Ia menjadi satu hidangan fenomena sebaik sahaja selepas sholat sunat Terawih. Tak terdapat di hari biasa, penangan Kerang Rebus memang luar biasa. Semua kedai makan di Parit Buntar akan ada Kerang ...

Yeah, kerang rebus, memang setiap tahun, apabila tiba bulan Ramadhan, gerai-gerai dan restauran banyak menyediakan menu ni. Ntah kenapa, ia menjadi antara kegilaan menu menyelerakan selepas sahaja menunaikan sholat sunat Terawih. Bukan setakat Kerang Rebus, ada Kerang Bakar, Kerang Kukus ... malah ada berbagai jenis kerang ... Kerang Gergasi pun ada!

Uniknya Suasana Ramadhan - Kerang Rebus Parit Buntar

Banyak gerai yang tetiba tumbuh menjual hanya kerang rebus, dan ada juga mempelbagaikannya dengan menjual kerang bakar, siput bakar, siput rebus, dan terbaru cendawan goreng. Ianya dianggap sebagai makanan snek selepas jam 10 malam, kiralah macam supper la tu.
Kerang Rebus Parit Buntar
Walaupun banyak gerai, ia tak menjadi satu masalah apa pun, tiap gerai pasti akan ada pengunjung, yang bezanya ramai atau tidak je. Dan dalam persaingan ini, mestilah cirian yang paling penting untuk menambat hati pengunjung adalah kuahnya. Yelah, menu dah sama - kerang ... jadi yang nak jadi best adalah kuah pencicah kerang tu la, dan mungkin menu lain yang agak berlainan seperti siput duri rebus.


5 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. alamaaaak. sedap nya tuuu :)

    BalasPadam
  2. kerang.. sedap tu. dah lama x makan

    BalasPadam
  3. nak kerang bakar...sedap2...

    BalasPadam
  4. Lama dah tak pekena kerang rebus ni. Ada yang direbus satu minit, dua mint dan sebagainya., ikut cita rasa.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement