As-Salam. Sebenarnya ini bukanlah cara baru, malah ia sebenarnya merupakan cara yang paling popular dilakukan oleh kebanyakan laman-laman web yang ingin menjana sumber pendapatan. Kalau anda mahukan blog anda terus mendapat Pagerank (PR) yang tinggi dalam masa yang singkat, maka bersedialah untuk sedikit pelaburan.

Ya, anda perlu melabur, apa maksud saya dengan melabur? Anda kena beli links dari laman-laman web yang dah ada PR tinggi, ia sememangnya dibolehkan, kerana ada laman-laman web yang menyediakan perkhidmatan ini. Malah, tak silap saya, Google sendiri ada menyediakan khidmat belian text link ini.

Apa benda text link nih? Ianya macam anda membeli ruang untuk blog anda dipaparkan dalam laman web tersebut, seperti contoh dalam bloglist blog PR tinggi. Ia mungkin dalam bentuk text biasa ataupun banner/badge. Kadangkala ada dilakukan tukar link sebagai satu syarat untuk menggunakan widget ataupun perkhidmatan tertentu seperti yang dilakukan oleh GengBlogger, BlogMalaysia dan Alexa sendiri.

Berapa Nilai Yang Perlu Bayar?
Ianya bergantung kepada laman web tersebut - yang menyediakan text link untuk PR ini. Selalunya ia boleh bermula dari RM40-RM5000, bergantung kepada PR laman web yang menyediakannya. Dan bayaran ini samada dikira sebagai mingguan mahupun bulanan.

Cara Paling Jimat?
Jika anda pandai dan bijak membuat perkongsian, anda boleh jalinkan kerjasama dengan blog-blog yang dah memang ada PR tinggi, itu bergantung kepada pemilik blog tersebut. Namun, harus diingat, cara ini jimat tetapi mengambil masa sedikit. Seandainya blog anda berada di dalam bloglist blog2 yang PR tinggi, anda bakal menerima tempias dari kedudukan blog tersebut, kerana kadangkala sesetengah robot enjin carian tak dapat nak bezakan mana satu url/link asal (salah satu contoh).

Pro Dan Kontra
Dari segi kebaikannya, beli text links ini akan mempercepatkan blog anda mendapat PR tinggi sekurang-kurangnya PR6 di sebalik 'pelaburan' yang ada lakukan. Namun, akan tiba masalah apabila anda perlu mengekalkan kedudukan PR6 anda, ia bukan sesuatu yang mudah apabila 'pelaburan' anda tu dah tamat tempoh. Mungkin anda perlu membuat pelaburan yang lebih setelah blog anda mendapat PR yang tinggi.

Ia akan sedikit sebanyak menjejaskan kredibiliti blog anda apabila tetiba dari PR6 jatuh gedebuk ke PR1 atau 2 .... 

Jadi, awalnya dengan pelaburan melalui membeli text links, mungkin anda terpaksa bekerja lebih keras lagi untuk mengekalkan kedudukan PR anda dari anda bekerja keras untuk menaikkan blog anda secara biasa.

Anda boleh google, "where to buy text links" dan anda akan dapat banyak laman web yang sediakan khidmat ini.

Tapi trend di Malaysia, kebanyakan laman web dan blog menggunakan konsep tukar suka sama suka, selalunya di antara blog yang dah ada PR tinggi sesama blog yang juga ada PR tinggi, tak percaya? tunggu sahaja bila senarai blog paling popular di Malaysia keluar nanti!

*p.s: Semakin banyak link blog anda berada di dalam blog dan laman web PR tinggi, maka semakin tinggilah PR blog anda!

27 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. kalau blog bole x cecah pr 6 ? setakat ni B.A pun hanya pr 4 dan saya pun pr 4 juga. best juga kalau naik pr 5. hahaha adoi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa punya bangang la lu bai... PageRank 4 tp mw pindah Pagerank 5.. E2 menurunla 2.. Apa darr... Pagerank semakin kecil, semakin tinggi... Pagerank paling tinggi pagerank 1, di ikuti PR2,3,4,5 hingga 10... Dasar Goblok..

      Padam
    2. ko tak fhm kot..kalau alexa rank ye la makin rendah rank makin ok, kalau google pagerank, makin tinggi makin bagus.. tak payah nk goblokkan org lain..

      Padam
    3. betul3....
      sy pun baru faham. hehe...

      Padam
  2. pergh!! freaky setaraf B.A :P

    p/s : nak jugak pr6 XD

    BalasPadam
  3. saya br PR3. ada sesiapa yg sama PR dgn saya berminat nk kolaborasi? :)

    BalasPadam
  4. saye PR 2 jer...jadilah....huhu....nak tinggi-tinggi gayat sebab penulisan masih lagi kurang menarik huhu

    BalasPadam
  5. bestnye dapat PR tinggi... kena sabar... pelan-pelan kayuh.. hehehe
    Jom singgah Blog Saya Tak Cantik
    Sini juga Blog Berpenyakit

    BalasPadam
  6. Sangat menarik.. pepun masih lg PR1.. merangkak sedikit2..
    support yer... hehehhe..
    http://careeron9.blogspot.com

    BalasPadam
  7. assalamualaikum hh...menarik info ini...:)

    BalasPadam
  8. cara lain : komen di blog ber PR tinggi yang menyediakan backlink pada komen,contohnya commentluv..eca tgh aplikasikan benda ne :)

    BalasPadam
  9. nice sharing, saya baru PR 1, masih jauh lagi perjalanan ... hihi

    BalasPadam
  10. terima kasih atas perkongsian. saya pun baru PR1..perjalanan masih terlalu jauh.. step by step..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Moga ruh Syuhada tenang di sana... Aamiin... Ya Rabbal'alamiin...

      Padam
  11. bagus info ni. trima kasih tuan ats pkongsian :)

    BalasPadam
  12. nice info bro..akan saya cuba buat nnt

    BalasPadam
  13. Alhamdulillah... lebih faham dan terus belajar lagi dr blog sifu ni. Trm kasih sifu

    BalasPadam
  14. tapi sy pr 0....dah cuba buat backlink,tp same jer....sob3...=(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buat backlinks hari ini, esok ... lusa .. anda perlu tunggu sehingga 6 bulan atau sehingga Google PR buat semakan semula, dia ada schedule untuk berikan atau refresh PR blog ... bukan kejap2 ni buat .. kejap2 ni gak PR berubah. :) Harap faham benda tu.

      Padam
  15. semangat2 tingkatkan page rank .. tq bro kongsi :)

    BalasPadam
  16. pelan-pelan kayuh.. kalau rajin akan naik juga PR tu..

    BalasPadam
  17. New Bie Here..
    kayuh pelan²...harap² ada la sikt byk pom...kiki

    BalasPadam
  18. terbaik tipsnya..tengah nak naikkan backlink skg

    BalasPadam
  19. dulu, kini, masih kosong.huhuu

    BalasPadam
  20. Info yang sangat berguna. Ingatkan selama ni, nak naikkan pr kena buat backlink je...ada pula cara yang lebih cepat. Terima kasih atas perkongsian tuan.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement