Salam.
Buat penganalisa ekonomi, tentu familiar dengan Black Tuesday. Ia juga dikenali sebagai The Great Crash. Ia merupakan kejatuhan pasaran saham di Wall Street pada tahun 1929. Akibat kejatuhan nilai pasaran saham itu, telah berlaku kemelesetan ekonomi yang dasyat di negara-negara barat yang sedang mengalami revolusi perusahaan. Ianya telah berlaku selama 12 tahun.


Para pengkaji ekonomi berpendapat kejatuhan saham dan kemelesetan ekonomi di negara barat adalah disebabkan pada tahun 1913, satu akta iaitu Akta Rizab Persekutuan telah digubal.

Pada awalnya, akta ini memberikan satu kelebihan buat pelabur kerana boleh membuat pinjaman daripada bank dengan kadar faedah yang rendah. Akibatnya, banyak pelabur kecil-kecilan telah membuat pinjaman untuk melabur tanpa memikirkan persekitaran pelaburan pada masa itu.

Apa yang berlaku ialah, pada tahun 1929, pihak Rizab Persekutuan Amerika telah meningkatkan kadar faedah pinjaman kerana kekurangan aliran masuk tunai. Ini telah menyebabkan pasaran saham kurang aktif, ekonomi jadi lembab dan para pelabur tadi telah menjual saham mereka pada kadar minima, yang akhirnya mengakibatkan kejatuhan ekonomi paling drastik dalam sejarah Amerika. Ianya berlaku pada 29 Oktober 1929 dan telah dikenali sebagai Black Tuesday.

Sumber: TopYaps

2 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement