Salam.
Apabila tengok seorang warga Bangladesh, anda pasti tengok dengan pandangan slack kan? Saya pun tak terkecuali macam anda juga. Tapi mereka ini sebenarnya orang yang patut kita contohi. Hmm ... kita tengok cara mereka mencari rezeki halal .... memang kerja keras walaupun mereka tahu, gajinya hanya layak untuk makan tengahari berlauk ikan kering.

Saya ada beberapa orang kawan warganegara Bangladesh. Ya, saya ada ... dan saya kenali keluarganya. Dulu dia belajar kat tempat saya dulunya bekerja, tetapi kini dia dah balik ke negara asalnya.

Saya teringat satu kesah darinya, dek kerana nak buat tugasan untuk ijazahnya, dia terpaksa terjun dari sebuah jejantas untuk berada di atas sebuah lori! Perghh memang kerja gila, tetapi gitulah ketekunan yang dia cuba paparkan kepada saya.

Banyak yang saya tahu mengenai negara Bangladesh dan rakyat 'sebenar' dari kawan saya ini. Dia kata jurang kemiskinan di negaranya memang jauh, semuanya disebabkan oleh korupsi yang berlaku dalam kerajaan. Katanya, semakin anda ada kuasa dan kekayaan di negara tu, semakin anda akan jadi semakin berkuasa dan semakin kaya.

Dan buat pertama kali dalam hidup saya, saya ajak dia tinggal di Malaysia ... oh what ... ajak seorang lagi Bangladeshi hidup di negara ini ... sedangkan memang dah ramai di sini? Hmmm ... mungkin kerana saya telah melihat kesengsaraan keluarganya, keikhlasannya .... tapi seperti kata dia, dia tak mahu tinggal di sini sebab ..... dia ada tanggungjawab untuk memulihkan negaranya ... kerana dia kini seorang Profesor!

Lagipun ... dia kata .... "You must do not want any more Bangla here, Hasrul ... here they already so many ..." .... saya gelak je dengar alasan yang diberikan ...

2 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. kelakar dengan ayat kat perenggan yang last tu...=D

    BalasPadam
  2. hehe gud for him untuk balik n pulihkan keadaan negara dia. :))

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement