As-Salam. Tadi adalah seorang blogger meninggalkan komen, dan dia meninggalkan satu link dalam ruangan komen tu. Dan malangnya apabila saya klik, ini berlaku:


Dan ia juga telah masuk ke dalam kotak komen spam. Bahaya. Memang bahaya. Bahaya buat blog saya, dan bahaya juga pada mereka yang menggunakan link Adf.ly ini. Jika berterusan buat begini, tak mustahil nanti, blog saya mahupun blog empunya memberi link ini akan ditag atau dilabel sebagai blog spam atau yang memeriahkan dunia spamming ini.

Seperti yang kita tahu, pihak Google sangat ambil berat dan memandang serius perkara atau isu spamming ini. Jadi, kalau boleh sebelum menjadi apa-apa yang tidak diingini, harap gunakan cara lain untuk pemendekan url anda.

Tujuan anda memang baik, tetapi jika silap memilih aplikasi dek semata kerana tarikan menjana duit hasil perkongsian trafik yang disediakan oleh Adf.ly, kelak nanti yang akan rugi adalah diri sendiri.
Oleh kerana itu, saya tak publish komen berkenaan, bukan apa, nanti orang lain akan cap anda sebagai pengomen yang berikan link spam. Harapnya nanti guna pemendekkan yang lain, ada banyak yang bagus sepertinya yang disediakan oleh Google sendiri. Ya, Google dapat memastikan spam tidak berlaku, mereka sebagai warga bertanggungjawab memberikan pilihan kepada kita untuk elak kita terjebak ke kancah ini.

Harap buat semua, terutama blogger, berhati-hati.

7 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. Ada gak masalah macam ni? Ish3. Selalu gak terima link adf.ly ni tapi x tau guna, direct pangkah jaa. Hahaha~ Saya noob dalam bab2 nie. Skg dah tau, terima kasih. :)

    BalasPadam
  2. sy lg la sblum ni xtaw pape psal link adf.ly .. thanks sharing~

    BalasPadam
  3. ooo,dapat duit eh.ape daa...

    http://azrijohan.blogspot.com/2011/07/kenapa-malaysia-tewas.html

    BalasPadam
  4. Tak pernah ku sangka... nice info... thanks for sharing...

    BalasPadam
  5. Ooooo....
    Thanx,bro~~~
    Kalau guna tinyurl or bit.ly ok tak?..
    Huhuhuhu...

    BalasPadam
  6. @My Name is Mar Selagi tak kuar iklan yang macam money scam is ok ...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement