As-Salam.
Dalam dunia blog, widget itu penting .... sebagai salah satu seni dalam menghasilkan blog yang cantik, menarik dan mengiurkan. Blog yang kurang menarik ... akan menjadi cepat bosan. HH sering bertukar widget ... siyes .. HH pun gila gak ngan widget2 ni. Banyak dah widget dalam blog bertukar ganti. Rasa cam berat je .. HH akan buang. Tu widget yang nampak .... ada widget yang tak nampak ... dalam koding.

Blog yang menampilkan tutorial untuk widget memang banyak, baik berbahasa inggeris mahupun yang berbahasa malaysia, anda pilih. Tapi awas, ada widget yang boleh menyebabkan worms dan spamming berleluasa. Pilih dengan bijak. Agak2 lain macam punya penangan .... cepat2 kuarkan ... jangan kasik merebak. Bila dah kena .. susah ... kena buat balik blog ... hmmmm nak? Kalau rajin tak apa ... kalau tak rajin .. langsung tak ada blog dah.

Jika nak mencuba widget, perhatikan betul2 ia untuk apa, kalau fikir tak perlu, so janganlah letak. Jika nak trafik tinggi .... kena fikir, adakah widget tu akan menghadkan trafik? Kalau jika benar ia tidak menyumbang apa-apa kebaikan ..kenapa nak letak? 

Pilihan di tangan anda. Blog anda .... fikir2kan apa yang anda inginkan. :) Ok?

11 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. alamak..tktnye...widget ni bahaya juga rupenye..mcmane nk tau widget yg kite letak kt blog kite slmt ke x..

    BalasPadam
  2. renung renungkan dan selamat beramal. eceh :P

    BalasPadam
  3. hurmm tq abg hasrul.kami baru tahu ada widget yang menghadkan trafik..boleh abang bagi list gadget yang bahaya dan yang bawa impak negatif pada blogger.

    BalasPadam
  4. Salam.
    Widget yang menghadkan trafik tu actually simbolik je ... mana dalamannya - widget berat, macam muzik dan koleksi gambar, bila berat, orang masuk sekali dah tahu .terus klik pangkah dan mungkin tak mahu datang lagi.

    WIdget yang boleh buat spamming - cth macam kotak jerit2, worm suka ambik alamat email jika letak email kat situ, dan duplicate utk hantar email. Widget komen pun ada yang boleh buat gitu, kalau nak guna, pilih dengan tetapan keselamatan yang tinggi.

    BalasPadam
  5. Ada sesetengah widget tu agak disangsikan juga akan kegunaannya, lebih2 lagi widget yang berasal dari sebuah negra yang terkenal dengan zionis - widget bermula dengan w***** ... saya pernah pakai dulu, lepas tahu .. saya tak guna dah.

    BalasPadam
  6. T. kasih En.Hasrul.awal2 dulu..,macam2 widget akak letak kat blog.., memang minat sgt sbb nampak cantik..pas tu bila dah tahu ni, terpaksalah buang mana2 yg x perlu..tapi, pasal buh gambar tu ..,blog akak boleh tahan gak banyaknya..mcmn ye? beratlah kot..

    BalasPadam
  7. Ada cara untuk blog bergambar jadi ringan. Trylag google - how to blog with photo, atau cari ringankan blog. Ada satu widget tu yang leh bantu, tapi saya tak ingat .... widget tu akan buat blog bergambar ni load satu persatu gambar dan bukan sekaligus macam kebiasaan .... saya tak guna. Kalau tak leh saya bagi caranya.

    Cubalah cari dulu yer. InsyaAllah kalau saya jumpa saya buatkan satu posting.

    BalasPadam
  8. xmo dah letak widget!!
    tobat dah..
    nyesalll!!
    berat semacam jer haaa blog..
    sampaikan readers nak mai pon malas sudaaa!!
    okeh..sekarang dah buang sumeeeee..tp pesal berat jugakk??

    psst: HH...dimanakah janji2 manismu utk mengomen pasal ini..duk tunggu2 ni..macam kucing tunggu besi..aiyaa!!!



    salam singgah dari mummy weiyda♥
    keep it up blogging ya dear♥
    ‎(◕‿◕✿)

    hi fwenz!! keep it up blogging ya!! Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

    BalasPadam
  9. betul tu bang ..macam-2 widget da sekarang ni yang elok dan tak elok ..macam abang sy tgok blog abang hasrul ni, macam widget simple-2 yang dah familiar..jadi, nampak ringkas n nampak blog abang macam site biasa tapi MANTAP!! :D

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement