As-Salam.
Bila kita mengharapkan diri kita sebagai blogger untuk menjadi popular dalam dunia blog, perkara yang harus difikirkan adalah mencari identiti dan niche sendiri dalam dunia siber. Untuk jadi popular, kena jadi pakar dalam soal diperkatakan .. barulah leh dapat title blogger popular .. hehehe... 

Blogger dengan identiti
Maksudnya, cara penulisannya, cara blog itu dipersembahkan termasuklah layout blog, bloglist yang ada dalam blognya dan beberapa perkara lain. Ia menunjukkan dia seorang blogger yang unik yang tak mudah terikut2 dengan blogger lain. Header blog juga diambil kira ... bermakna, blogger ini mudah dikenali dengan header blognya. Letak je header blog blogger ni .. uhh semua orang dah tahu dah... itu identiti blogger tu.

Cara penulisan santai selalunya diterap oleh blogger2 yang popular, walaupun mereka pakar memperkatakannya, macam kita melihat penceramah .... sapa yang memberikan ceramah dalam gaya santai, tidak terlalu 'tension', sesekali disulami sinis dan lawak .... mereka ini lebih senang diterima. Blog-blog yang popular menggunakan gaya bahasa yang tidak terlalu lembut dan tidak terlalu keras. Bila ada topik yang perlukan ketegasan, mereka menulis dengan penuh sopan tetapi dengan maksud yang mendalam.

Blogger yang popular juga mempersembahkan blog mereka dalam keadaan menyenangkan buat semua. Tak berat. Simple... tetapi dalam penampilan yang menarik dan memikat. Malah ada blog2 popular tak ada widget follower, pageview sekalipun.

Ciri unik seorang blogger popular adalah mereka suka letak bloglist yang sekepala dengan mereka ..  maksudnya ialah letak blog2 dalam senarai yang punyai maksud dan tujuan yang sama, macam blog yang memperkatakan mengenai widget atau tips... bukan main redah je ..

Nama juga perlu seragam ... ada trademark di situ. Sebut je Ben Ashaari, orang dah tahu, sebut je Kujie .. orang dah tahu .. sebut je Redmummy .. semua orang dah kenal. Walaupun ia bukan nama sebenar, tetapi nama itu penting dibawakan dalam dunia blog. Dan lagi satu ... blogger2 popular tak segan silu letak gambar mereka .. itu identiti. Namun ada juga blog yang popular yang tidak ketahuan identiti si penulis atau pemilik blog - mungkin ada sebab yang perlu kita lihat - lebih2 lagi jika blog itu membicarakan soal yang kontroversi.

Andai itu yang anda cari sebagai seorang blogger, tampilkan diri dengan identiti sendiri, insyaAllah .... anda bakal dikenali sebagai blogger yang popular - andai itu yang anda inginkan. :)

14 Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

  1. wah.. tips yang bernas.. akan cuba selidik lagi dan berubah gaya penulisan..

    :D

    BalasPadam
  2. TQ FOR THE TIPS BRO..suka2..hehehe

    BalasPadam
  3. hehe. aku letak nama sendiri, tapi segan letak gambar sendiri hoho

    BalasPadam
  4. terbaek la tips bro..
    kene uat kajian lebe ni tuk jd blogger popular..
    =D

    BalasPadam
  5. wah tip ni..
    saya ada x dlm bloglist tun?xsekepala ke kita ni??hik

    morning hasrul

    http://qasehraihan.blogspot.com/2011/04/doktor-cantik-lelaki-buncit-dan-dot-dot.html

    BalasPadam
  6. thks ! pasni nak jadi femes lah..kahkahkah :P

    BalasPadam
  7. bernas..! t.kasih atas panduan diberi

    BalasPadam
  8. yup..nama identiti kene unic..sebut je rosyur..sume x knl..huhu..anyway..feel free to visit my blog
    http://rosyur.blogspot.com/

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement