Salam semua.
Kenapa dan mengapa kita suka menipu? Dah tabiat kita ke? Saya pun bukannya elok tingkah-laku tapi kadangkala ada masa berfikir juga sebelum melakukan sesuatu - lebih2 lagi kalau nak dibuat dengan cara yang salah.

Sapa tak pernah berbohong? Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama mencuri. Dalam kes ini ... benarlah tu. Dah cakap bohong ... sebabnya dia nak mencuri. Apa yang nak dicuri? Trafik? Followers? Entri? Aduhh .. sudah-sudahla dengan kes tipu-menipu ni.

Tapi itulah, nak dilarang pun susah juga. Kita mampu berkata di saat kita tak buat .. tapi esok lusa kita lak jadi dalangnya. Jadi, apa salahnya ye tak kalau nak nipu? Uishhh ... bang bang .. cakap siang pandang-pandang, memalam ni .. sunyi bisik pun orang leh dengar bang. Hmmm .... tapi fikirlah, benda-benda hasil penipuan ni tak berkat. Percayalah.

Percaya ... saya minta anda percaya sebab saya pernah buat. Memang tak lama. Last-last makan diri. Pastu nyesal ... dah tak guna dah. Baik yang belum buat .. jangan la buat kerja yang tak elok ni eh. Kalau dah buat, cepat-cepat istifar. Bukan tak boleh dimaafkan.... boleh je. Selagi kita manusia, selagi itu akan ada kekhilafan.

Kita tak bisa lari dari melakukan silap dan salah. Kalau tidak, tentu Tuhan tak sediakan platform untuk kita bertaubat. Jadi, dah buat silap dan salah, ngaku dan minta maaf. Bukan susah mana pun, tak susah lah ... bukan nak kena bayar fidyah pun. Lain la kalau menipu time bulan puasa .. buka puasa sorok2 tanpa sebab .. haaa yang tu kena bayar fidyah. Tak mampu ... ada caranya.

Jadi, jangan libatkan diri dengan sebarang bentuk penipuan. Saya ni bercakap sebab saya pun nak ingatkan diri saya juga, macam anda ... esok lusa mati gak. Sempat ke nak mintak maaf kat mereka yang kita tipu tu? Lau sorang dua .. leh cari dan minta maaf .. kalau ratus ...kalau beribu? Haaaa ... camner?

Kata Pak Imam .... kat dunia .. wah bukan main buat amal ibadah ..kira berkoyanlah pahala (jika diizinkan nampak), tapi nanti di akhirat ... semuanya lesap sebab dituntut oleh mereka yang benar2 layak. Tak ke naya? Tunggang tonggeng terbalik ... tapi? Hmmm jadi ingat, kalau kita berdosa kat manusia ... kat manusia juga kita nak kena minta maaf, pada Tuhan, kita leh tadah tangan ... buat Solat Taubah... kalau manusia? Selagi dia tak maafkan kita .. selagi itulah kita menanggung dosa... jadi jangan buat.

Buat saya ... saya mohon maaf kalau ada yang merasakan dirinya tertipu oleh saya. Saya pun bukan bijak sangat ... belajar agama pun takat sekolah menengah jer .. tak sampai ke Mesir. 

Post a Comment

Komen adalah tanggungjawab anda. Tertakluk pada Akta 588 SKMM. Untuk pengiklanan, boleh email ke editor@hasrulhassan.com.

Terbaru Lebih lama

Advertisement

Bisnes Shopee

Advertisement

BERMASALAH DENGAN HARTA PUSAKA?

Panduan Mengurus Harta Pusaka dan Hibbah. - Nak Tahu? Klik Sini Sekarang!!


Advertisement