Dialek Bahasa Negeri Perak

Dialek bahasa negeri Perak. Saya ni walaupun lahir kat Perak, still tak menguasai bahasa orang Perak sepenuhnya, banyak perkataan yang saya tak tahu, lebih malu ... wife saya lebih tahu dari saya, yang kadang2 buat saya terpinga-pinga. So, saya nak korek dan cari bahasa perak sebanyak mana yang boleh, dan tahu apa maknanya, supaya takde la nanti jadi kera sumbang.

Saya sediakan senarai berikut, jika anda tahu dan nak tambah, sila letak dalam komen, nanti saya akan update di sini. Apa lagi ..jom tambahkan senarai yang ada. Oh ya, sebenarnya dah ada sebuah buku Dialek Perak yang diterbitkan. Di dalam buku tersebut ada banyak perkataan bahasa Perak.
Dialek Bahasa Negeri Perak

Dan satu lagi, dialek Perak ini tak sama. Di utara Perak lain dengan bahasa dialek Perak di Tengah, dan Selatan Perak. Di Grik lain, di Taiping lain, di Bota lain, di Kuala Kangsar juga lain. Tiba ke Tanjung Malim, udah jadi lain ... banyak faktor mempengaruhi, antaranya geografi dan juga budaya serta bangsa majoriti.

Dialek Bahasa Negeri Perak

332) panglin - ingat ingat lupa pada sesuatu lokasi yang nak di tuju
331) gonjak - usik, sindir, gosip
330) sompek - sumbing, pecah sedikit dibahagian tepi
329) tobek - digigit/ dilubangkan/ dimakan sikit/ berlubang
328) keghopin - darah pada kesan luka yang baru kering
327) latam - lanyak
326) berbelak belak - permukaan yang bertompok tompok dengan warna hitam atau kelabu
325) tepek - kuih lempeng
324) galak - kerap
323) joghen - gatal / miang (biasanya dirujuk pada kaum wanita)
322) Ghalit - asyik
321) Libang libu - tak senang duduk akibat rasa badan yang tak selesa, suasana panas atau akibat perasaan yang tak tenteram
320) Celum celam - tak tentu hala susunan
319) Siut - disambar api/ kerja membakar sesuatu (biasanya bakar sampah)
318) Tegheban - campak / buang / baling / humban
316) Kelin - bahagian di sepanjang kain yang dijahit setelah dilipat kecil
316) Kendian - kemudian / nanti nanti je
315) Begonjen - berkelahi
314) Jelabak - merujuk kepada sesuatu yang koyak atau tembuk atau berlubang akibat telah terlalu usang. Biasanya jelabak dirujuk kepada kain yang koyak atau lantai papan yang dah pecah atau berlubang akibat reput.
313) Genyu - mengherotkan mulut (aksi ini biasanya dilakukan bagi tujuan mengejet atau perlu)
312) Bundut - bungkusan kain / barang barang yang dibungkus dalam kain
311) Mengeghuit - bergerak / berjalan
310) Pandu - cuba
309) Bekembut - asap yang berkepul kepul keluar
308) Hakap - tamak
307) Tak sebaloh - tak sebulu / tak ngam / takde chemistry
306) Mengempor - (jalan) mengengkang
305) Kateh / katah - ke atas
304) Ayor nyenak - air sungai / air laut yang sedang pasang naik atau melimpah, atau air banjir yang sedang naik
303) Jebik - muka yang masam / muram / sedih
302) Menyeghangkang - jatuh tergolek golek/ tersembam
301) Sejuk bedi - terlampau sejuk (untuk suhu badan / suhu sekeliling/ suhu air)

300) Lohlaih - slow dalam proses buat kerja atau bertangguh tangguh dalam menyiapkan kerja yang sedang berjalan.
299) Tuan tain - slow sangat nak start buat kerja
298) Laih ( la ih ) - kesihatan serta fizikal badan yang tak tidak sihat
297) Begumpe / begumpa - bergomoi / bermain atau bergaduh sambil berpeluk pelukan & berguling guling
296) Beghegek - dirujuk kepada seseorang yang pandai berhias diri
295) Belotoh - bermain yang terlalu aktif atau beria ria (bagi kanak kanak)
294) Peghosoh - paksa / desak
293) Tepleot (te ple ot) - terlipat / terseliuh / terbengkok / terkehel / terpatah (tapi tak putus)
292) Tebeghancang - terburai (untuk bungkusan)
291) Ngeleten - terlalu suka / exited
290) Lepok - dibubuh / dibiar / dibuang / diletak merata rata
289) Menjelejeh - meleleh leleh (air liur)
288) Ceghoyer - cari
287) sempudah - hasil kerja yang kasar ataupun kisaran yang takcukup lumat / tak cukup hancur
286) Kijak - pijak
285) Beler - baiki
284) Cakcibor - pepatung (dragonfly)
283) Goih ginaghi - ketika di masa ini / sekarang / waktu ni
282) Bejeghait - melekat lekat & melekit lekit
281) Molong - bentuk objek bulat cembong
280) Tak Selia - kerja tak sungguh sungguh / cincai
279) Betuin tuin - ternanti nanti / tertangguh tangguh
278) Bebelah belih - berbelah bagi
277) Negun - diam tak bergerak / diam tak bercakap cakap
276) Jelobo - boros
275) Tengkighap - terbalik / telangkup (upside down)
274) Samor - merah jambu (kaler pink)
273) Labang - pekak
272) Ghenyeh - leceh / remeh
271) Mengelebeh - melendut kebawah / kendur kebawah
270) Taghah - bersihkan kawasan / potong / kikis
269) Jogher - pelik / lain dari yang lain / tak padan
268) Baju pelasah - baju yang di pakai hari hari
267) Peghun - bakar sampah / bakar longgokan kayu
266) Kumbeh / Kumbah - balik
265) Betonin - teliti
264) Menahaner - merempat / hidup yang dah tak tentu arah / tak keruan
263) Tak jeghu - tak akan singgah / tak akan datang
262) Lohot - hancur, jahanam, rosak
261) Mengor - busuk yang teramat (pengor)
260) Betolo tolo - masing masing menolak & tidak mau ambil tanggung jawab
259) Berjujuih jujuih - berduyun duyun
258) Bebelah belih - berbelah bagi
257) Tak Ngasi - perangai kurang ajar / hampeh / tak guna
256) Lesak - tidur yang tak tetap kedudukan
255) Menjeghekat - melekit lekit
254) Beselepat - kotor yang lekat atau kotor yang menyaluti
253) Beghipa - kongsi kongsi
252) Ghabuih - ragut / bolot
251) Leghah (legheh) - cepat
250) Deghah (degheh) - cepat
249) Hincit - berambus
248) Jelui - tanggal / lucut
247) Leghui - terlerai
246) Tambun - timbus
245) Hogon hagan - rupa yang sangat serabut / serabai
244) Pengor) busuk yang teramat
243) Cachor - terganggu bacaan / tumpuan akibat di ganggu / tersilap
242) Megheben - tak terurus, terlalu teruk, terbiar
241) Sidang - berhenti. (hujan dan sidang)
240) Godek - usik / baiki / buat sesuati pada sesuatu
239) Semoghokin - kerja / orang yang tak kemas, cincai, pengotor (sama erti dengan Semeghokap)
238) Pesenih - alat alat serta suis suis pada peralatan elektrik
237) Begik - bodoh teramat
236) Soh - tidur nyenyak / senyap sunyi
235) Jeghober - terkam / menonong nonong/ serbu
234) Tegeber - geber - mata yang terkebil kebil
233) Mete - buat deek / buat tak tahu (a.k.a. Nyadin (224) ; Nohen (126) & Nehen (038)
232) Semeghokap - kerja / orang yang tak kemas, cincai, pengotor
231) Peghongap - makan dgn gelojoh / kasar (ngap... !)
230) Jahama - muqaddam
229) Menggeghepak - bunyi yang terhasil dari hentaman dua objek.
228) Biot - degil
227) Besit - dirotan / pukul dgn melibas, biasanya si pemukul menggunakan rotan, kayu, tali pinggang utk membesit
226) Plangkong - belasah / pukul
225) Gheber - mengada ngada
224) Nyadin - a.k.a nohen (126) & nehen (038) - buat tak paham/ buat deek / tak ambil peduli
223) Nyedan - duduk senang lenang ketika org lain sibuk buar kerja
222) Nyongket - berjalan jalan/ bersiar siar/ merayap
221) Plupoh - belasah / pukul
220) Mengeloyak - mengelupas (kulit)
219) Kadap - mara ke depan
218) Tak slia - tak ambil berat / tak kisah / pengotor
217) Mun - perkataan yang ditambah bagi menguatkan maksut ayat. boleh juga dimaksukan 'habis' (cth ayt: mun digigitnya telinga budak tu... )
216) Seghin telinga - pulas telinga
215) Koghak - sepahkan
214) Lenyak - melanyak
213) Cendawan sishor (si-shor) - cendawan sisir yg banyak dijumpai di batang batang kayu mati terutama batang getah
212) Eghap - iras iras / mirip
211) Gheti - erti / makna (*EJAAN & SEBUTAN YG SAMA DGN "gheti" pada perkataan bernombor (075) tetapi membawa maksud yg berbeza)
210) (Mangkok/ Pinggan) ayan - juga sejenis mangkuk / pinggan yg diperbuat dari aluminium
209) Sia - mangkok yg diperbuat dari aluminium. biasanya 'mangkok tingkat'
208) Sluin - lipat ke atas ; pulas
207) Pa apit - jerat tikus (jenis pengapit yg bingkas tu)
206) Seligi - sekeh kepala
205) Lutu - sekeh kepala
204) Kerup - alamat (address)
203) Tabuh - pukul
202) Kaleh - alih/ ubah/ tukar
201) Benyor - 'out of shape' (cth: bntuk bdn yg tk cantik lepas bersalin)
Dialek Bahasa Negeri Perak
200) Tenang / nenang - tengok
199) Gobok - almari lauk
198) Melahu - duduk tanpa buat apa apa kerja yg berfaedah
197) Tuang - ponteng
196) Ghetu - hari itu
195) Begelemak - tidur/ baring/ duduk bergelimpangan
194) (kuih) Bengkang - kuih bingka
193) Cakup - (makanan) yg dicubit sedikit
192) Cekuh - pegang / usik
191) Semedang - terlalu kerap / selalu sangat
190) Pongkor - tulang punggung
189) Wailun - pekak
188) Begedup - (rumah yg) tertutup tingkapnya
187) Pekap - lekat / tampal
186) Nungkum - tunduk sambil menutup muka
185) Kokak - gigit
184) Kacak - pijak (jgn keliru dgn handsome)
183) Nyambe / nyamba - tumbuk sambal
182) Nyulor - pergerakkan bayi (kedepan) sambil meniarap / menyusur
181) Ngayor - merayau
180) Kemomoh - tiga suku
179) Menjijin - menitik2 (peluh)
178) Ngugun (ngu gun) - berkumpul / menyibuk
177) Tegaber-gaber - mati akal / rasa tak tentu hala / tak senang duduk
176) Tesedik - terlintas di hati / difikiran
175) Sugun - wrestling rambut (utk pompuan yg tgh gaduh)
174) Ghungut ghangat - merungut
173) Ngecek - tipu
172) Tejelepap - jatuh / jatuh teduduk
171) Ngempor - letih sesangat
170) Meghenin - Kembung / (kulit) tegang
169) Pasyior (a.k.a. semba - no.73) - pasir
168) Letior - leter
167) Lepior - leper
166) Masam Mencheghiin ( men cher ghiin) - terlalu masam
165) Keghopah - dikibas kibas
164) Keghomot - kedut (hanya digunakan utk baju, kain, cadar, kertas & seumpamanya)
163) Geghomo - cakar
162) Pekdah – faedah
161) Gheger (ghe ger) – harga
160) Hongkor hangkor - cincai/tak teliti/tak kemas
159) Tenggek - jerang/masak
158) Lagut – asyik
157) Tua Ngeghenta (nge ghen ta) - tua ganyut a.k.a. tua toben (lihat no. 111)156)
156) Nyor kukor - kelapa parut
155) Nyor – kelapa
154) Liun - lembut liat (macam dodol)
153) Ngugu - makan / minum tak benti benti.
152) Ghodok – tikam
151) Ghonjang (ghon - jang) – jolok
150) Pedor - rasa tawar campur kelat (biasa dirujuk pada buah spt limau tambun / limau bali)
149) Geghotok - dikibas2 & diketuk2
148) Geghotak - jambatan/titi
147) Kebuntat - perut yg dah terlalu kenyang
146) Hangat pingat - suhu badan yg tak selesa akibat cuaca yg panas.
145) Hangat pijor - suasana suhu sekitar yg panas
144) Treban (sebutan - te ghe ban) - buang / campak
143) Runas (sebutan - ghu naih) - petik / dipatah
142) Keghah jegang - a.k.a. begengkum
141) Keghah bedengkum - terlalu keras / keras macam batu
140) Panas gekge (gek-ge) - panas terik
139) Ngeligih - terketar2
138) Kebuang – keguguran
137) Cencering - demam tak demam (tak sihat)
136) Masam Menjentun - terlalu masam
135) Daba – purse
134) Jelebor - mulut yg celupar
133) Ngege (nge-ge) - ketawa terbahak2
132) Terjih – terajang
131) Keniri - (ke-ni-ghi) - sendiri / diri sendiri (cara sopan membahasakan diri sendiri)
130) Kebam - kulum / hisap
129) Pekup – tutup
128) Seghuwa (se-ghu-wa) - seluar dalam/seluar kecik
127) Selait - lampu suluh a.k.a. torchlight
126) Nohen (nehen) – selamba
125) Ghuih - nakal, buas
124) Grumet - pengasah pensel
123) Kebek / keghobek - belek, perhati
122) Jobin - capang cth ayat: mat mmpunyai sepasang telinga jobing
121) Tawo lesyio /Tawohebiyo- tawar berkaitan makanan/minuman
120) Genyi - geli pada benda2 yg kotor
119) Selo belo - berkaitan perangai spt lasak tk tentu hala
118) Kecepang kecepih – pokai
117) Ngek'ng-kap - (ngek - eng - kap) hidup segan mati tak mau
116) Tojen - kurus kering
115) Ngudik - benda yg kita nak / teringin tapi just boleh tengok je.
114) Meredang - merapu/merepek
113) Nengut - buat jahat @ degil dlm diam
112) Titik sampa lumat - belasah kaw2
111) Tua toben - tua ganyut
110) Gonjok – ejek
109) Egek - cantik/kemas/rapi
108) Kopam – hitam
107) Mengelewor - berjalan/tak dok rumah/merayap
106) Gayong - baldi kecil/kole/cebok - utk kaut air
105) Tebak - tarah
104) Ngelenyor - a.k.a meghenyam
103) Meghenyam (me ghe nyam) - gatal/miang/gedik (sifat manusia)
102) Lenjun - basah kuyup
101) Gebor - selimut

100) Bedeah - tipu
099) Pengo - busuk
098) Cekodok - kuih cucur (pisang/tepung)
097) Menggeghesek (meng ge ghe sek) - keadaan (lantai) yg berpasir
096) Juah - manja
095) Ngobak - menangis
094) Dangor – pondok
093) Ulam geduak - ulam kerdas
092) Neghajang Tikor – pengsan
091) Tebeghojat - terlampau penat
090) Tepegholoih - teperosok/terjerlus/termasuk (dlm lubang)
089) 5 duit = 5 sen
088) Suku - 25 sen
087) Seperah - kain alas meja
086) Bekeghopah – pokai
085) Cupuih - hampir luput/habis/sedikit
084) Selok - ngam2
083) Beghochat - ikan haruan
082) Selimbor - selumbar
081) Tak koser - tak rajin/malas/tak mau
080) Tak Semiak - tak sihat badan
079) Tak Sior - tak mau/ tak nak
078) Dedor - tak sedap badan mcm nak demam
077) Chodek - Cerdik/Pandai
076) Ngutor - olah/ejas/explain
075) Gheti - tahu
074) Senayan - Hari Isnin
073) Semba - pasir
072) Ngeletek - juga bermaksud mengelupor (binatang)
071) Ngelejat - menggelupur akibat terlalu seronok atau sakit
070) Nyelonot _ menyelusup
069) Nyeghongin - senyum
068) Begedudup - bunyi yg menggerutup
067) Mengeledin - melentik2
066) Bekemin - cantik teratur/rapi
065) Tekholap - terseliuh
064) Telangah - terbiar tanpa ditutup
063) Telangkang - terbiar tanpa tutup
062) Tebungkang - tidur terlentang & terkangkang
061) Ghencah - kerja yg rumit/kerja remeh yg perlukan penelitian
060) Tegedang - terbuka/terbiar tanpa tutup
059) Langsuyor - langsuir (hantu)
058) Belemuih - kotor/comot
057) Cemuih - bosan/runsing
056) Te klita-klita - mundar-mandir
055) Tebedik-bedik - terkebil2
054) Labun - cakap/borak/kelentong
053) Bolen - bogel
052) Ngelekak - mengelupas
051) Tejeghombab - tersunggur
050) Tegetak - tercicir (a.k.a teghambor)
049) Ghengkut - tempang
048) Seghogoh - sergah
047) Tekujat - tergamam/tersentak/kelu
046) Tepeghongor - terbuka/terdedah/terlopong
045) Ghigap - cekap buat kerja
044) Pepak laghak - tunggang langgang
043) Pepak - selerak
042) Hantap - berat (bagi baby/budak)
041) Celuih - lolos
040) Sanga - Tudung saji
039) Sakniker - segala2nya
038) Nehen - buat deek
037) Nuga - perut yg sebu/kembung angin
036) Ghawer - kutip/sapu
035) Ghanggah - ambil/kait/bolot
034) Ngocoh - ganggu
033) Ghenik - kecil (utk objek)
032) Kayor - pergi toilet
031) Ghemerniyer - buah asam kundang
030) Meghebah - buang air besar
029) Lenyor - lembik yg lunyai
028) Ngaji - belajar di sekolah
027) Mengelotok - perut berbunyi2 akibat terlalu lapar
026) Meghedat - jadi teruk/sakit
025) Tak Mandang - tak ada
024) Pengkor - kaki yg cacat/pendek sebelah
023) Sepeghe - Frust nonggeng
022) Ngenden – bodek
021) Unte - buat sikit2
020) Mengelusa - rasa miang/gatal (kulit)
019) Lekluk - elok2
018) Getik – nyampah
017) Getak - gugur/cicir
016) Nungap - tercungap2
015) Tembok - jalan raya bertar
014) Nyapor - letih sampai tersandar/terlentang kepenatan
013) Tengin – bodoh
012) Megholoh – tidur
011) Bengken – garang
010) Jughuih - tarik, sentap
009) Tumpor - mati (bahasa kasar)
008) Menggeghedok - bunyi yg terhasil dari hentaman 2 objek
007) Menyeluok - loya, nak muntah
006) Maghu - akibat tak baik, musibah, hal2 yg tak elok
005) Ingker - terlalu suka
004) Teghambor - tercicir (barang)
003) Toghek - membebel/bising
002) Nyelap - naik "sheih"/lupa diri/emosional
001) Ingo - bising/riuh/kecoh

Nanti, cubalah kongsi dan tag kawan-kawan di media sosial, ini budaya unik ... tak harus mati ditelan zaman. Kerana keunikan inilah yang menjadikan kita lebih baik daripada orang lain.